Sida 1 av 3

Momsfundering i AB

InläggPostat: 23:08:52, 12-04-2012
av Peter.Deremar
Har lite funderingar på att starta eget men har funderat lite på hur det fungerar med momsen.

Man kan ju välja om man ska redovisa moms varje månad eller kvartals vis. Vad blir det för skillnad? Förutom att man får skicka in papper oftare om man tar det varje månad.

Kommer mest handla om att hyra ut mig själv så det blir ju inte så mycket inköp och sånt.

Re: Momsfundering i AB

InläggPostat: 07:40:37, 13-04-2012
av 161A
Peter.Deremar skrev:Har lite funderingar på att starta eget men har funderat lite på hur det fungerar med momsen.

Man kan ju välja om man ska redovisa moms varje månad eller kvartals vis. Vad blir det för skillnad? Förutom att man får skicka in papper oftare om man tar det varje månad.

Kommer mest handla om att hyra ut mig själv så det blir ju inte så mycket inköp och sånt.


Det har ju inte nån större betydelse. Men som du säger det innebär ju att man får sitta med papper oftare om det sker månadsvis men å andra sidan så får du sitta längre om du gör det kvartalsvis, Och eftersom du bara ska hyra ut dig själv så blir det ju att du mest ska batala in moms så då är det ju bättre att göra det kvartalsvis och låna momsen av staten så länge som möjligt :grin:

Sv: Momsfundering i AB

InläggPostat: 08:54:46, 13-04-2012
av Jope
Jag redovisar per månad, då jag tycker det är skönt att "bli av med det".
men in mitt fall är det bara att lämna pärmen med underlag till redovis. byrån. :grin:

En "nackdel" (alla fall första månaden) med månadsvis redovisning kan kanske vara att du ibland betalar momsen innan du fått betalt av kunden, beroende på kredittid till kunderna naturligtvis.

Jag antar att det kan vara en fördel med längre redovisnings period om utgifter/inkomster inte är i synk, inträffar olika tider på året.

InläggPostat: 20:23:43, 13-04-2012
av Peter.Deremar
En annan liten fundering jag kom på nu precis :)

Om man säljer tjänster till en privatperson så ska ju denna betala momsen också så klart som man själv sedan betalar till skatteverket.

Men hur blir det om man säljer tjänster till ett annat företag? Ska det företaget också betala moms som de sedan får dra av själva eller "kvittas" momsen om man säljer tjänster mellan olika företag?

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Kom att tänka på att mina kalkyler går i stöpet om man måste betala in 25% moms på allting också :razz:

Sv: Momsfundering i AB

InläggPostat: 20:35:50, 13-04-2012
av 161A
Ja moms skall alltid betalas. Det enda fallet som jag känner till där man inte betalar moms är vid inköp från annat EU land där kan man om man uppger sitt vatnr slippa betala moms. Och om man köper och säljer konst, det är moms befriat tror jag. :grin:

Sv: Momsfundering i AB

InläggPostat: 20:39:38, 13-04-2012
av anders holmström
Detta måste du kolla upp ordentligt med skattemyndigheten.
Vad skall du hyra ut dig som?
hyr du ut dig till ett byggföretag som tex snickare är det inte alls säkert att du skall fakturera moms, finns något som heter omvänd skattskyldighet.
Det betyder lite förenklat att under entreprenörerna inte fakturerar moms utan det gör bara den som fakturerar slutkunden.

InläggPostat: 21:13:41, 13-04-2012
av Peter.Deremar
Tanken är att hyra ut mig som signaltekniker på järnvägen och jag tror inte det klassas som byggbranchen direkt.

Men jag tror jag fått grepp om det nu. Skillnaden när man jobbar mot företag är väl att man aldrig pratar priser inkl moms utan alla priser ska vara utan moms eftersom man ändå drar av den moms man får betala.

Ska man däremot sälja en tjänst till en privatperson så gäller det väl att man anger priserna inkl moms.

Sen är det väl så också att om man handlar in saker till företaget så drar man ju av det från momsen som betalas in också? Så det bästa är väl att handla en massa saker så man får tillbaka på momsen istället :razz:

Sv: Momsfundering i AB

InläggPostat: 21:25:33, 13-04-2012
av Antevante
Sitter i samma sits jag här. Läser Skatteverkets momsbroschyr, där lär jag mig bla att det är ingen moms på bröstmjölk. Bra att veta. Lycka till!

V

InläggPostat: 21:49:18, 13-04-2012
av Callemaja
Så länge du bedriver en momspliktig verksamhet så ska du fakturera och lägga på moms. Vad sedan dina kunder gör har du inte ett dugg med att göra. Är de företag så kvittar de din moms emot sina försäljningar och är de privatpersoner så kan de inte dra den momsen. Det är ju det som är vitsen med momsen: att de i slutledet (privatpersoner bla) ska vara statens momsinkomst.

För att återgå till din ursprungsfråga så om du har stora inköp så är det bättre med kortare redovisningsperiod men har du större delen försäljning så är det bättre med längre perioder. Nu bestämmer väl din omsättning hur långa redovisningsperioder du ska ha? Jag är inte riktigt insatt i den delen, men det kan skattemyndigheten svara på. Men kom ihåg att skattemyndighetens ord gäller inte i efterhand om det blir en revision.

Sv: Momsfundering i AB

InläggPostat: 22:16:43, 13-04-2012
av Jope
Hmm intressant detta med omvänd skattskyldighet, jag trodde det bara gällde vid handel med utlandet.
Läste nu på http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 22231.html
och
http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 22231.html

På den senare länken finns en del info vilka arbeten det gäller.
t.ex nämns "dränering av skogs- och jordbruksarealer"
Innebär detta at om jag hyr in en maskin med förarare för täckdikning så är det jag som ska betala moms??
Någon som vet?

/Jörgen

med "betala moms" så menar jag naturligvis redovisa moms i detta fall

InläggPostat: 22:57:53, 13-04-2012
av Callemaja
Normalt sett så fakturerar du din kund oich lägger på momsen.

Nu tycker makt och myndighet att vissa affärsområden såsom byggsektorn ska omfattas av av sk omvänd moms eftersom många företag som ska redovisa och betala moms "försvinner" innan betalning har skett.
Därför har man bestämt att man vid omvänd moms inte ska fakturera moms utan bara kräva för sitt arbete. Kunden, som får en faktura utan moms bokför den och lägger på momsen och samtidigt drar den. Kunden har då ingen moms att fordra men har samtidigt ingen moms att betala.
Det är ju det som är kruxet med moms att emellan två företag så är momsen plus minus noll för staten. Det är hos den slutliga konsumenten (privatperson mfl) som momsen ska hamna och ge staten momsintäkterna.

InläggPostat: 12:55:16, 15-04-2012
av Peter.Deremar
Lite nya funderingar. Suttit och läst igenom lite trådar här på forumet och då uppstod lite nya funderingar.

Momsen har jag nog fått koll på nu, mailat lite med skatteverket också om det.

Nästa fundering är hur det fungerar med vinst i ett AB. Som jag fattar det så är det så att om man går med 150k i vinst ett år så måste man betala företagsskatt på det 28% även om man inte plockar ut någon vinst själv.

Ska man sedan plocka ut vinst själv så tillkommer även sociala avgifter 31,nånting% har jag för mig. Så man kan säga att på 150k vinst skulle man kunna ta ut 75k skattade och klara pengar?

Om man istället skulle vilja använda vinsten till att betala av på lån, kan man då ta hela vinsten och lägga på amortering av lån, eller funkar inte det?

Jag hade tänkt låna runt 300k för att kunna starta ett AB, då har man pengar så det räcker till första lönerna och lite andra utgifter som krävs i början innan det börjar rulla in pengar från de första fakturorna.

Vore ju skönt om man sedan kunde lägga ev. vinst på att betala av det lånet så fort som möjligt, så kan man börja ta ut vinsten själv sedan när lånet är borta.

Är jag helt ute och cyklar nu kanske? :klia:

Sv: Momsfundering i AB

InläggPostat: 13:09:28, 15-04-2012
av anders holmström
Det beror lite på vad du har lånat till, du kan bara dra av en kostnad en gång. lånar du till tex en dator och drar av den direkt så blir det ju i princip att du får betala lånet med skattade pengar eftersom att när du betalar av lånet stiger det totala värdet i företaget och då även vinsten.
Lånar du till en maskin som kostar tex 500000 kr så får du dra av max 30% av priset per år oavsett om du betalar den kontant eller lånar allt och inte betalar av en krona. Hoppas du förstår hur jag menar.
Varför skall du ha AB?
Finns inga skattetekniska fördelar mot enskild firma och skall du bara hyra ut dej själv så finns det ju inga direkta ekonomiska risker som ett AB skulle kunna eliminera.
Det är dyrare och omständigare att driva AB.
Min rekomendation är att du tar ett rådgivningssamtal med en kunnig revisor
och disskuterar igenom allt detta nogrannt.
Lycka till :grin:

Re: Sv: Momsfundering i AB

InläggPostat: 13:28:10, 15-04-2012
av Robban_C
Ang byggmomsen:
Just inom byggverksamheter så är det alltså så att man inte fakturerar momsen, bara nettobeloppet. Viktigt här är att det finns rät uppgifter på fakturan, annars kan det komma surt efter. Det MÅSTE bland annat stå kundens organisationsummer på fakturan. Skv hjälper till med rätt text!


anders holmström skrev:... när du betalar av lånet stiger det totala värdet i företaget och då även vinsten. ...

Nja, det där blev väl inte rätt?
När man betalar av så minskar förvisso skulderna men samtidigt minskar också likviditeten med samma belopp så värdet på företaget är detsamma om jag inte missminner mig. Därmed ingen förändring i beskattning heller.

InläggPostat: 13:36:21, 15-04-2012
av Peter.Deremar
Anledningen till att starta AB är mest för att inom järnvägsbranchen så verkar det som att ingen vill hyra företag som inte är AB. Samt att det verkar lite "säkrare" med AB om det skulle skita sig med firman.

Nu kommer det ju inte bli några stora investeringar eftersom jag endast kommer hyra ut mig själv. Kommer ju ha en bil och lite verktyg, men bilen blir leasing är det tänkt så det är ju ingen direkt investering.

Läste lite på skatteverket om vinstskatter och där fattade jag det som att det finns en gräns på 127750kr innan det blir en annan typ av skatt.

Sen står det också att en viss del av utdelningen är det 20% skatt och 30% på 2/3 av utdelningen. Verkar lite snurrigt med aktieutdelningar och sånt, bättre att ut en redig lön så man går +-0 istället kanske :razz:

Lånet lär man ju iofs ha en fast amortering på så det försvinner ju till slut ändå.

Än så länge är det bara under planering så jag ska ju se till att prata med både bank och ev. någon revisor också innan man gör slag i saken.
Fast så länge jag är själv i firman kommer det bli svårt att komma upp i 3miljoner i omsättning så något revisorskrav finns ju inte då heller.

Kommer nog säkert på fler frågor efterhand också, så jag lär nog återkomma snart igen :grin: