Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Borde jag bilda firma eller ej?

94 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

patrik h

#31 » 20:38:14, 18-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt ska va rätt, ville bara tala om att möjligheten finns.
Kommer inte ihåg exakt var det står men söker man på inköp utan moms så får man nog några träffar.
Den som söker, den finner...
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift



Bengt Erik Eriksson

#32 » 20:56:42, 18-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara väldigt intressant att veta när det blev tillåtet att föra på moms på varor inköpta från privat personer. Alla som försökt lära mig något säger att det är förbjudet..
och ganska meningslöst också... blir ju bara dyrare för kunden som får ligga ute med pengarna. för drar du det från ditt inköpsvärde minus avskrivnig så skänker du ju moms pengarna till staten!!

MOMS betyder ju Mervärdes och OMsättnings Skatt. dvs det är en skatt på det som din förädling/handel med produkten /varan ökat värdet/priset med.. säljer man och köper utan vinst/förlust blir ju momsen 0kr i längden som bekant.. gör man förlust får man till baka momspengar ochär iofs roligt ett tag men inte så länge.....

För övrigt förstår jag inte vad som är problemet med att föra in och ut skattade privata saker till enskillda firman. egen insättning/eget kapital är väl posterna och obs på eget kapital är ju mer minus samma som mer ditt eget..

men jag är ingen expert och kanske får läsa igenom tråden bättre om vad problemet är....
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

twiggen

#33 » 21:57:33, 18-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

det viktigaste exs är om du vill starta en firma eller ej.
bara man vill så går det mesta.


Mvh twiggen
twiggen
 

Exs (trådstartaren)

#34 » 16:53:48, 20-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat lite till och läst lite mer på skatteverkets hemsida bl.a och konstaterat att det nog inte blir nåt. Det kommer aldrig vara lönsamt nog för att skatteverket ska hålla sig nöjda, inte ens om jag betalar alla reservdelar, oljor m.m privat och bara får in pengar i företaget, inte betalar ut nåt :(

Maskinen är gammal och jag är oerfaren, samt så är konkurrensen hård härikring, det finns gott om folk med fina maskiner och som vet hur man kör dem, och var och varannan bonde har nåt grävetyg också. Jag har inga planer på att kunna ta ut någon som helst lön men det hade varit trevligt med en hobby som genererade nån krona till fler maskiner m.m.

Nåja, jag har några timmars härjande i farsans skog med vägar m.m. Han har gått med på att betala dieseln i alla fall, och när det är färdigt får jag väl gräva en grop och fylla igen till jag tröttnar och säljer maskinen.

Och nån försäkring verkar jag inte kunna få heller som privatperson om jag vill använda den till att gräva med :( jag ber om ursäkt för att jag är väldigt negativ men det här var fan trist :(

Tack för ert engagemang i alla fall, det uppskattas alltid.

/Erik
Senast redigerad av Exs 16:55:38, 20-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Ralle

#35 » 17:04:53, 20-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm... ja det var ju tråkigt!
Jag bildade firma 2005, och gick väl i princip back hela tiden... eller på gränsen i alla fall.
Men jag hade ju i alla fall ett fast uppdrag i form av snöröjning, så även om inte den inkomsten var riktigt tillräckligt så fans det ju en i alla fall.
Sen blev det lite småsaker runt ikring.

Sen flyttade jag, sålde grejerna och la ner firman...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

dimorep

#36 » 17:22:33, 20-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om in far har skog så har han väl någon typ av företag?
Och isf kan ju han "på pappret" stå för grävaren och därmed teckna försäkring på den och fakturera ev. "utekörning". Blir ju autom.även rätt med momsen vid inköp av drivmedel och reservdelar då också.

Gäller bara att ni BÅDA har allting uppgjort mellan er två, innan affären görs upp och jobb / rep. utförs!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Exs (trådstartaren)

#37 » 00:27:04, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mjo vi får väl se, det hade varit ett alternativ kanske men han har redan papper över huvudet, stackarn. Får se.

Bara så att jag tänker rätt här:
Vinsten ett företag bör göra på ett år är minst 15 000:- för att inte skatteverket ska börja fundera på vad f*n man håller på med, i alla fall är det en summa jag hört eller läst nånstans (dock inte hos skatteverket), rätt eller fel? De kanske inte har det kravet de första två åren eller så, men sen..
Och eftersom man i så fall ska ha 15 000:- i vinst att skatta för vid årsskiftet innebär ju det att man måste dra in 20 000:- under året för att kunna göra underhåll på maskinen för 5000:- utan att hängas. Rätt eller fel?
Det är utefter detta resonemanget som jag kommit fram till att det inte skulle fungera för min del eftersom 15 000:- ändå är ganska mycket pengar, pengar som jag ju i så fall inte ens skulle kunna använda till maskinen etc. Skulle man behövt omsätta 15k hade ju saken varit en annan, eftersom man då helt enkelt kan göra underhåll/investera i takt med att man fakturerar. Eller? 15k är fortfarande mycket pengar men tänker man så blir det i alla fall lättare, men som någon tidigare skrivit i tråden så är det vinsten som gäller.

Säg att man kanske kan ta 350:-/timmen för den gamla skorven + mig som oerfaren förare (ingen planeringsskopa eller nåt sånt heller..), det skulle bli runt 40 fakturerade timmar på ett år för att ens komma upp i 15k.

Jag hoppas att jag tänkt helt åt helvete, det skulle bli så mycket bättre då :)

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Turbodiesel

#38 » 01:54:31, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll dig ifrån företagandet med allt det innebär om du inte vill/måste/har lust.

F-A skatt är heller ingen höjdare, blir mycket papper.


Huvudsyftet med egen firma är att tjäna pengar, inte att göra momsavdrag. Minns när jag startade firma (-04), flera bekanta (oxå relativt nystartade) skaffade massor med leksaker & bilar & f#n vet allt.. Det fungerade dock inte speciellt länge.

Risken att dra på sig skulder för livet är mycket stor. Du är personligt betalningsansvarig som egen. AB är något annat, även om reglerna har ändrats lite.

Egen firma är inte någon snabb väg till rikedom, dock tror de flesta att så är fallet.

Omsättning är en sak, vinst en annan.

Ovanstående är endast min åsikt :???:

Har ärligt talat ingen större koll på vinstregler & liknande. Staten vill helst ha ALLA dina pengar,

Du kanske ska känna lite på maskinen & grävjobbet som sådant? ta ställning till eventuell firma lite senare, kanske när du funderar på att byta upp dig.


Inga bilder idag heller :cool:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Ralle

#39 » 07:23:26, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig hört det där med 15000, men visst vill dom att du ska gå med vinst.
Däremot lär dom knappast bry sig om du inte går med vinst de första åren, man måste ju ha nån chans att komma igång.

Jag gick lite blandat med vinst och förlust, de första två åren rätt rejält med förlust dessutom, och det enda dom reagerade på var när jag skulle ha tillbaka över 40000:- i moms!
Men då fick dom kopior på de största fakturorna jag betalat, samt ett utdrag ur huvudboken, sen var dom nöjda! Det var ju på de investeringar jag gjorde i början.

Men självklart ska ambitionen vara att gå med vinst, annars är det ju ingen idé. Tror man att man ska tjäna pengar på att dra moms så är man ju fel ute!
Jag hann aldrig vända till nån vinst, iom att jag flyttade så blev den verksamheten i princip lika med noll, så jag la ner, men den dagen jag hamnar på en gård igen så lär jag starta firma igen, lite beroende på...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Exs (trådstartaren)

#40 » 07:24:39, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Momsavdraget är jag egentligen inte ett skit intresserad av, behövs det så skulle jag kunna betala alla reservdelar m.m. privat och bara låta firman behålla det man fakturerar för, inte betala ut. Det jag är ute efter är mest att kunna skicka fakturor m.m på ett vettigt sätt.

Kanske skulle försöka få en deal med farsgubben åtminstone till man ser om det är nåt att satsa mer på och ev. skaffa lite nyare maskin :)
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Ralle

#41 » 07:45:36, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr har jag hört många som får för sig att bilda firma bara för att spara pengar på avdragen.

Men däremot tror jag inte du ska vara rädd för att ta upp det du köper, så länge du har en inkomst. Men samtidigt ska ju det du tar upp vara för just fakturerade arbeten, det man kör privat ska ju inte tas upp... så det blir ju en avvägning där.

Om det nu bara är nåt jobb ibland, och du inte har några "fasta" kunder tror jag nog att köra på farsgubbens är en bra idé om det går (vet inte riktigt hur det där fungerar regelmässigt), och sen om det skulle börjar snurra på fundera på eget igen.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Loke

#42 » 10:07:06, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner i alla fall två stycken som startade firma bara för att
"lyfta momsen".... Bägge står nu med onödiga skulder och
firmorna nedlagda sen många år.

Jag har alltid resonerat så att om man startar en firma med
endast siktet inställt på att "lyfta momsen" och i övrigt försöka
lura skattemyndigheterna så är man sanslöst fel ute, oftast så
rasar tillvaron för såna personer förr eller senare.

Därmed är det inte sagt att man inte ska försöka få tillbaks det man
har rätt till eller i övrigt ta ut relevanta grejer på firman, huvudsaken
är att alla handlingar överenstämmer med den rörelse man bedriver.

Jag personligen tycker det är bättre om folk startar firma än att dessa
håller på och jobbar inom den mörka sektorn åt folk. Även då det
gäller försäkringsbiten så är det ljusår bättre att man kör de tjänster
man erbjuder som företag.

För övrigt: Har du kollat vad som gäller vid hobbyverksamhet, man
kan även då göra avdrag och greja, huvudsaken är väl som vanligt
att det även ska rulla in några kronor. Kanske du kan få ihop din
verksamhet som just hobby, ofta är det bara fantasin som sätter
gränser samt hur duktig man är på att låta pennan arbeta.

Som sagt är det ofta den egna fantasin som sätter gränserna då
det gäller hur bra det ska gå vid företagande, hobbyverksamhet
samt för föreningar. Av mig får du inga direkta tips men man
behöver absolut inte befinna sig utanför lagens råmärken för att
man ska tjäna några kronor extra, det gäller bara att vara
uppmärksam på vilka möjligheter som öppnar sig samt att man
är vaksam på vad som gäller.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Robban_C

#43 » 16:47:17, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har bra relationer med farsan så tycker jag att du ska göra så här:
Kör och fakturera via farsan ett litet tag.
Låt pengarna vara kvar i farsans företag och använd dom till att köpa reservdelar och diesel.
Ser du sen att det börjar rulla på så kan du starta eget och skaffa nåt lite nyare, mer konkurrenskraftigt, och börja köra på allvar. Då tar du tillbaks "dina" pengar ur pappsens ftg i form av diesel, lite i taget.
Man får nog egentligen inte göra så men det känns som ett rätt oskyldigt fel, trots allt. Dessutom fungerar det hela vägen med moms, skatter med mer om du gör så.
Du får dock ingen egen vinning av det där förutom när du drar av grannen en peng vid sidan av för att räta ut hans villainfart (eller vad det nu skulle vara). Dock inget man kan rekommendera officiellt. :grin:

Man kan säga att man måste upp i en viss "kritisk massa" för att ett företag ska börja fungera och det tar ett tag att komma dit.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

håkan öhlund

#44 » 22:34:36, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror också att du ska köra som "gårdsdräng" ett tag först innan du skaffa firma, en H11 är inte så modärn så det blir några stora körningar lika.Har själv haft samma funderingar som du eftersom man också är mer eller mindre oerfaren med en gammal H7MB och jag har då valt att köra som dräng och inte som företagare. Finns många fördelar med det också för då kan inte uppdragsgivaren ställa samma krav heller som mot en företagare.

Men om det blir en nyare maskin för mig så blir det nog en firma till slut. :P
Däremot att skaffa försäkring är inga problem och det du ska skaffa är en trafikförsäkring som du är skyldig att ha enligt lag. Täcker för yttre skador när du kör åt dig själv samt om du får en oljeläcka på egen fastighet eller på en grusväg tex.. Gräver du av en kabel på din egen privata villa tomt så grannen blir utan ström så täcket ansvarsmomentet i villahemförsäkringen en sån skada.
Ansvar till själva grävaren har du ingen nytta av så längen inte maskinen ägs av ett "företag" som kan i vissa fall bli skadestånsskyldig..
Här är lite mer info hur entrepenadarbeten funka så får du bättre koll. :) Lycka till med H11an :thumme:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Robban_C

#45 » 22:45:26, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan öhlund skrev:... då kan inte uppdragsgivaren ställa samma krav heller som mot en företagare. ...

Kör han via farsan sin så kan uppdragsgivaren inte ställa krav mot honom men mot farsan hans kan dom ju ställa samma krav som mot andra, det är ju ingen skillnad.
Dvs farsan hans är ju företagaren som dom kan ställa krav på.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se