Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Borde jag bilda firma eller ej?

94 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

LeifAndersson

#16 » 20:19:56, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:Om du köper en maskin av en privatperson då finns det ingen moms, vid en senare försäljning kan företaget välja att sälja vidare utan moms eller att sälja +moms. Det är upp till företaget i det läget.


Men då är det ju liksom lämpligt att man har ett registrerat företag. :cool2:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Robban_C

#17 » 22:31:43, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:... Likadant med körjournal, finns inget krav på att en sådan skall föras, men det finns ändå krav på vad den skall innehålla... :klia:

Är du säker på det?
Och är det samma vare sig det är privatbil som körs för företaget eller om det är en företagsägd bil som körs inom företaget?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Peter.Deremar

#18 » 06:12:50, 16-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag har förstått det med körjournal så är det mest för att skydda sig privat om man skulle åka på en revision.

För att man inte ska åka på förmånsskatt och sånt så ska man kunna visa upp boken.
Användarvisningsbild
Peter.Deremar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:13, 23-08-2006
Ort: Knivsta/Östuna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

LeifAndersson

#19 » 07:29:34, 16-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer bra, en körjournal är mer för att styrka sin syn på saken. Därför är det bra att skattemyndigheten klart talar om hur en trovärdig journal ska utformas. Just användande av firmabil privat eller privatbil i firman är nog den del av en företagares deklaration som är föremål för största intresset från skattemyndigheten.
Vid en taxering påstår skattemyndigheten att det förhåller sig på ett visst vis, vill du då ändra på det måste du då verifiera dina påståenden på ett säkert sätt. När det gäller bilanvändning är bara en väl ifylld körjournal det som kan styrka ens påståenden så de godtas.
Så man behöver inte föra körjournal, men då får man räkna med att det är skattemyndighetens tolkning som kommer att ligga till grund för taxeringen. :x
Senast redigerad av LeifAndersson 07:30:59, 16-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kb

#20 » 08:06:02, 16-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:Om du köper en maskin av en privatperson då finns det ingen moms, vid en senare försäljning kan företaget välja att sälja vidare utan moms eller att sälja +moms. Det är upp till företaget i det läget. ..........

Har du någon dokument som visar att detta är möjligt? Mig veterligen har man aldrig tidigare kunnat "återinföra" moms på något som blivit "momssmittat".
Användarvisningsbild
kb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:47:28, 21-10-2011
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH JX60

Ralle

#21 » 15:41:39, 16-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Ralle skrev:Nu får nån annan rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det är några problem att använda maskinen i en firma även om det är din privata.
Köp delar och bränsle osv. genom firman så slipper du moms och skatt på de, i alla fall i den utsträckning du använder maskinen i fakturerat arbete.
Det bränsle du kör upp privat ska du ju inte ta upp i firman ( i den utsträckning du är ärlig) delar osv. kanske blir klurigt här...
Jag är osäker på om maskinen måste vara "i firman", men jag har tidigare kört med helt privatägda maskiner i firman. ...

Tveksamt att köpa delar till en privatägd maskin på firman. Det är i alla fall definitivt nåt som drar ögonen till sig.
Skv: "Varför har du köpt in skoptänder till företaget, det här företaget har ju inga maskiner som behöver nåt sånt."
Du: "Ja, men det är ju till min privata maskin."
Skv: "Ja, har du köpt in nåt för privat bruk så får du skatta för det som löneförmån."

Då är det bättre på alla sätt att företaget äger maskinen.


Fast äger maskinen...

Jag nämnde detta nån gång när jag pratade med skatteverket.
Jag köpte ju en traktor för dyra pengar (i mina ögon) för bl.a. snöröjning.
Men jag hade ju två gamla traktorer som var arvegods efter min farfar, en BM 230 och en BM 400, som båda ibland användes till arbeten som fakturerades.
jag frågade hur det skulle göras enklast...
Svaret var att det är ju mina traktorer, och firman var enskild firma, så det var väl bara att köra!

Jag vet inte hur man skulle få över dessa på firman på nåt vettigt sätt?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Robban_C

#22 » 17:03:35, 16-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:... Jag vet inte hur man skulle få över dessa på firman på nåt vettigt sätt?

Ftg köper maskinen av dig?
Kan inte vara några konstigheter, det är ju bara "omflyttning" av pengar från ftg till ditt privata konto.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#23 » 17:35:45, 16-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lokala skattemyndigheten brukar ha starta eget träffar ibland eller typ Lrf

Eller kolla med afm om dom har nåt på g

Inge fel o lyssna lite innan du best dig

Fixa en revisor oxå innan du kör igång så dom får va med från början
Bäst om du lämnar bort all bokföring till densamme

Finns fler trådar om detta på forat...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ralle

#24 » 17:59:49, 16-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, sant Robban... men nu är firman nedlagd och mina egna traktorer kvar.

Bokföringen är ju ganska enkel, och jag tyckte den var rätt kul, så den kan man nog köra själv.
jag la dock ut bokslut och deklaration.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

EE

#25 » 23:38:50, 16-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Ralle skrev:... Jag vet inte hur man skulle få över dessa på firman på nåt vettigt sätt?

Ftg köper maskinen av dig?
Kan inte vara några konstigheter, det är ju bara "omflyttning" av pengar från ftg till ditt privata konto.


Hur ser verifikatet ut undrar man ju? Överföring av maskinens värde från "egen insättning" till "inventarier" i bokföringen? Låter mysko, men detta med arv blir väl ett specialfall här...
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#26 » 23:53:45, 16-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak att tänka på är om man är med i någon a-kassa. nästan lika bra att gå ur om man startar eget så sparar man in den avgiften. För det är riktigt tjurigt att få ut ersättning om man blir arbetslös och har eget bredvid.

Undantaget är sidoverksamhet med begränsad tillåten vecko omsättning. Samt att det måste ha gått minst tolv månader från start till du blir arbetslös. Detta för att bevisa att du klarar att köra paralellt med a-jobbet.
Räkna inte heller med att a-kasse handläggarna är dina vänner längre. Inga marginaler eller välvilja hamnar på den som har f-skatt.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

kb

#27 » 07:58:29, 17-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid start av enskildfirma kan man få lyfta in egna prylar.

Jag gjorde det själv och till deklarationen bifogade jag en lista med prylar och deras värde samt att jag tagit in dom i firman och yrkade på avdrag för dem. Detta gick bara bra, avdragen gick igenom.

Men om det vore så att det inte var rätt att göra så, så kan de inte fälla mig för något brott eftersom jag skriftligen upplyst dom om vad jag gjort. Vad de skulle kunnat göra är att avslå min yrkan på avdrag. Nu är det över 10 år sedan så nu kan de inte ens avslå det längre. :)
Användarvisningsbild
kb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:47:28, 21-10-2011
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH JX60

Ralle

#28 » 08:08:58, 17-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är säkert rätt.
Men då mina två gamla arvegods inte skulle göra mycket i firman, jag hade ju köpt maskin för ändamålet, utan det var bara nån enstaka gång, om jag behövde en transporttraktor, jag sladdade väg ibland med 400:an, klippte även vägkanter med den...
Så jag hade ingen lust att krångla in dom där.
Och i dag är jag nog nöjd med det, har inte F-skatt eller moms längre, de grejer jag hade i firman är sålda, men de två arvegodsen finns kvar!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

torlin

#29 » 13:39:03, 17-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrik h skrev:Om du köper en maskin av en privatperson då finns det ingen moms, vid en senare försäljning kan företaget välja att sälja vidare utan moms eller att sälja +moms. Det är upp till företaget i det läget.

Fast är det någon vits med det, ifall den säljs vidare för samma summa är väl bara momsen något man får lägga ovanpå priset?
Finns väl ingen fördel vare sig för säljare (som får betala in dessa pengar senare) eller köpare (som får ligga ute med pengarna en tid).
Många verkar stirra sig blinda på möjligheten att lyfta momsen, men det är väl ändå priset som avgör.
Och är priset det samma omomsat eller plus moms är väl omomsat ändå att föredra, slipper ju då ligga ute med momsen en tid.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

Jan-Gunnar Malmquist

#30 » 21:42:45, 17-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

kb skrev:Vid start av enskildfirma kan man få lyfta in egna prylar.


Så var det när jag startade firma också. Man fick ta upp dom inventarier man redan ägde och göra en värdering på dom inkl. moms, och sedan ta upp dom som ingångsinventarier.

kb skrev:...och yrkade på avdrag för dem....


Avdrag fick man inte göra men däremot avskrivning.
/ J-G
Jan-Gunnar Malmquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:14, 17-09-2007
Ort: Timrå
Sverige


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se