Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Borde jag bilda firma eller ej?

94 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Ptr

#46 » 23:35:33, 21-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anlita en revisor, blir då inga ifrågasättande som det blir annars.

De kan det hela, samt tar lätt reda på det de inte kan.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w



krokodilen

#47 » 16:01:09, 21-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag reggade F(A)-skatt för snart 1 år sedan mycket pga kunna lyfta momsen på maskinen jag köpte. Jag måste bara fråga här varför man per automatik nästan är dömd att gå i personlig konkurs för att man inte lyckas gå + de första åren men ändå lyft momsen?? :klia:

Jag har fyllt i F-skatteansökan på ett sådan vis att Skatteverket vet om förutsättningarna dvs investeringar & - resultat år 1,2 & ev även 3.

Väldigt dystra tongångar här runt att bilda eget tycker jag!! :???: Nu får ni rycka upp er för jag ser nästan enbart fördelar förutsatt att man har koll på sina pengar och papper.

Tiden bredvid min fasta anställning är begränsad och att få maskin och utrustning i brukbart skick + att lära sig köra och till det få kunder tar tid.

Skattmasen får sitt via min A-skatt så länge det är ett som är säkert, sist jag jobbade övertid snöt han 55% om jag inte minns fel.

Ska jag ge råd till "nystartare" så är det:

1. Börja smått.
2. Ha koll på kostnaderna.
3. Sköt bokföring mm 100%:igt

:thummar:

Sedan har folk generellt en fruktansvärd respekt för bokföring och deklarationer mm. Helt i onödan enligt mig, allt som behövs är Google, Skatteverkets rådgivning och en miniräknare. :thumme:

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 16:04:40, 21-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

161A

#48 » 19:41:11, 21-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
Ska jag ge råd till "nystartare" så är det:

1. Börja smått.
2. Ha koll på kostnaderna.
3. Sköt bokföring mm 100%:igt


Amen :thummar:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Mappe

#49 » 14:01:29, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kostar inga större pengar och inget större jobb att starta företag. Är min uppfatning är inne på 3dje året nu.


Måste väl finns alldeles för många "hobby" företag som handlar upp allt vad vinst är varje år för att slipa skatt?

Tror dom flesta som startar företag vid sidan om vanligt jobb kör "gratis" åt firman och investera det mesta!


Klart att det är en förutsättning att man har lite pengar in!

Mvh /Martin
På gården BM 2650 BM810T BM Boxer 350, Ålö lastar med betgrep. MF35. Huddig 960 C6
Mappe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:29, 13-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2650
Volvo BM 810T
Volvo BM 350 Boxer
MF 35

krokodilen

#50 » 13:09:03, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo och varför ska man göra vinst om man ändå har behovet att investera i bättre prylar att jobba med. Pengarna kommer ju ändå vad det lider och även skatten man ska betala in annars är man nog fel ute.

Sedan tror jag nog att det bland etablerade företagare finns en oro mot nystartade "konkurenter" i alla fall om man läser mellan raderna :wink:. Konkurenssättning är nyttigt heter det men jag är inte säker att alla tycker så. :roll:

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#51 » 14:18:30, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mappe skrev:Kostar inga större pengar och inget större jobb att starta företag. Är min uppfatning är inne på 3dje året nu.

Helt rätt, så länge allt rullar på. Det dyra / svåra är att avsluta...

Måste väl finns alldeles för många "hobby" företag som handlar upp allt vad vinst är varje år för att slipa skatt?

Då kan det lätt bli fel och lite oönskat "ebb i kassan" när de kontanta likviderna är slut och vinsten (då i form av ökat lager / inventarie värde) ska regleras mot staten.

krokodilen skrev:Väldigt dystra tongångar här runt att bilda eget tycker jag!! :???: Nu får ni rycka upp er för jag ser nästan enbart fördelar förutsatt att man har koll på sina pengar och papper.

Dystra vill jag nog inte påsta, mer relevanta isf...
Lätt att bara se fördelarana med företagandet vid nystart / under de första åren, speciellt om det bara är ett "hobbyföretag" där ingen behöver leva av det. Inte lika kul / lätt när det drivs på heltid och/eller med större investeringar, lån och åttagande. Då måste det bara fungera och mer än för dagen eller året, helst flera år framåt.

Så se heller alla "negativa synpunkter" som positiva ur upplysande hänseende. :thumme:

Sedan har folk generellt en fruktansvärd respekt för bokföring och deklarationer mm. Helt i onödan enligt mig, allt som behövs är Google, Skatteverkets rådgivning och en miniräknare. :thumme:

Nja, när det kommer till lite större omsättning så krävs det någon som är van att "hantera uppgifterna" för annars lär du missa på tok för mycket. Gäller inte bara att göra rätt rent bokföringsmässigt (sett till lagen) utan även att se till så att alla "gynnande" avdrag / placeringar och ev. "lämpliga inköp" görs. Och det är det nog ganska få som klarar av på egen hand, speciellt av de som hellre "jobbar med händerna". Om då en bra revisor kostar tex 20.000:- / år och "tjänar in" 25.000:- så är det ju ren vinst, + att man själv slipper ifrån det arbetet.
Nu påstår jag INTE att just DU inte skulle kunna klara det så bra som du behöver, mera rent generellt ang det!

krokodilen skrev:Jo och varför ska man göra vinst om man ändå har behovet att investera i bättre prylar att jobba med.

Faktiskt inte helt fel att visa positivt resultat (trots att det inte behövts med tanke på ev. investeringsbehov) då det ser bra ut utåt. Och det kan vara väldigt användbart då konto och ev krediter ska läggas upp, eller den dagen då det är dax för att gå till banken och ansöka om lån till den nya maskinen.

Sedan tror jag nog att det bland etablerade företagare finns en oro mot nystartade "konkurenter" i alla fall om man läser mellan raderna :wink:. Konkurenssättning är nyttigt heter det men jag är inte säker att alla tycker så. :roll:

Tror inte att de är så många etablerade aktörer (vissa finns det såklart säkert) som misstycker om nystartade. Så länge de jobbar på seriös basis och inte försöker få marknadsandelar genom att jobba billigare.
Är där ett gäng etablerade "heltidsaktörer" i trakten (som utför samma typ av entreprenader) så lär inte någon av de i snitt vara dyrare än vad de behöver för då är där en som har sämre beläggning ganska snart. Dvs de "tar vad de behöver" utifrån vad de vet om jobbet och då borde inte en ny aktör kunna köra direkt billigare än det heller.

-Men se den åkaren som inte blänger surt när där dyker upp en nykomling, oavs dess förutsättningar... :/
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

patrik h

#52 » 16:19:19, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

För min del får det gärna dyka upp billigare aktörer, de försvinner iaf i nästa lågkonjunktur då de inte fått ihop tillräckligt i buffert för att stå stilla ett tag.
Se bara hur det gick för dessa lycksökare inom snöröjningen förra vintern, konkurs en efter en, vissa blev det nog tom personlig konkurs då de hade för stora lån och absolut inga intäkter öht. Skadeglädje va på topp :mrgreen:
Allt är inte så enkelt alla gånger som företagare och absolut inte guld och gröna skogar...
Jag menar bara att det tar tid och massa pengar att få det att gå ihop, första vintern i mitt företagande hade jag inte ens råd att införskaffa snöplog och sandspridare.
När jag började titta på att skaffa det till år två så va det faktiskt billigare att köpa nytt än två år gammalt...

Vet inte riktigt vart mitt resonemang ledde egentligen, men ibland ska man ha is i magen, ibland bara avvakta, och ibland kan investeringar leda till ren förlust som man måste ha råd att ta. Ibland är man tvungen att ta jobb bara för att hålla sig flytande utan att det blir ett enda öre kvar efter alla utgifter.

Är målet att kunna driva det på heltid så tycker jag du ska satsa, men är det bara ren hobby för att lyfta momsen, då kan det snart bli lyxfällan om man inte håller koll på alla utgifter, avskrivningar, skatter som ska in, revision kan det också bli tal om och då SKA alla papper vara i ordning annars väntar nya skatter/tillägg/avgifter...

Min revisor sköter allt ifrån bokföring till fakturering, jag sköter alla betalningar.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

krokodilen

#53 » 19:40:17, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Mappe skrev:Kostar inga större pengar och inget större jobb att starta företag. Är min uppfatning är inne på 3dje året nu.

Helt rätt, så länge allt rullar på. Det dyra / svåra är att avsluta...

Måste väl finns alldeles för många "hobby" företag som handlar upp allt vad vinst är varje år för att slipa skatt?

Då kan det lätt bli fel och lite oönskat "ebb i kassan" när de kontanta likviderna är slut ,,,,,,,


Du har många poäng i allt de du skriver Dimo men till stora delar handlar företagandet du beskriver om lite större rörelser. Jag uppfattade tråden det mera som att vi avhandlade starta eget vid sidan av (dvs FA-skatt) & dra moms eller inte.

Det är ju även väldigt individuellt hur man väljer att börja beroende på individens förutsättningar. Tex om man knatar till banken och lånar 150k till en gammal grävare i brist på eget kapital att satsa, ja då har man ju redan skaffat sig en löpande kostnad och redan där måste man ju köra lite för att få in till räntan.

Nåja jag ser fortfarande inga problem i att skaffa sig en FA-skattsedel förutsatt att man har koll och inte är naiv/blåögd,,, men det kanske är just på det senare många faller.

Sedan fattar jag inte riktigt hur det tänks med snacket om att man inte får köra billigare för att skaffa kunder!? :???: Priset är ju lockbete i alla branscher. Om alla kör i tyst samförstånd på samma pris luktar det typ kartell och sist jag kollade var det smått olagligt.

Anledningen till att man kan köra billigare än "Guldgräv AB" är förmodligen att man har billigare utrustning. (Läs opålitligare utrustning). Knakar ens gamla maskin ihop när man bundit upp sig på ett 2 veckors jobb med fastpris ja då är man ju piskad att lösa problemet medans "Guldgrävs" VD står bredvid och flinar men den risken har man ju valt att ta.

/Christer

EDIT: Stavar som krattan!
Senast redigerad av krokodilen 19:49:12, 23-09-2012, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#54 » 22:23:41, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:... Sedan fattar jag inte riktigt hur det tänks med snacket om att man inte får köra billigare för att skaffa kunder!? :???: Priset är ju lockbete i alla branscher. ...

Det är klart att man FÅR men det är ett säkert sätt att gå ikull.
Vad spelar det för roll om man har jobb upp över öronen pga lågt pris men inte ens har råd att köpa en ny hydraulslang när den går sönder?
Man MÅSTE ta betalt så pass att man bygger upp en buffert, annars är man rökt när nåt går sönder. Så enkelt är det.

Jag vet inte hur du driver din verksamhet men här staplas det inga guldtackor i alla fall. Vi gräver i lerjord och skit, inte i guld.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

patrik h

#55 » 22:35:20, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan ju säga att efter första säsongen som egen hade jag 15000 kvar på kontot innan de första pengarna började trilla in igen.
Idag ser det ju lite annorlunda ut, men då pratar vi inte om några 1600 timmar/år ut snarare det dubbla.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Robban_C

#56 » 22:46:30, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma sak här och ska man då börja ragga in jobb genom att vara billigast i en bransch där det alltid finns nån som är billig, då ser det inte så kul ut på kontot framåt våren.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Exs (trådstartaren)

#57 » 00:25:49, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
krokodilen skrev:... Sedan fattar jag inte riktigt hur det tänks med snacket om att man inte får köra billigare för att skaffa kunder!? :???: Priset är ju lockbete i alla branscher. ...

Det är klart att man FÅR men det är ett säkert sätt att gå ikull.
Vad spelar det för roll om man har jobb upp över öronen pga lågt pris men inte ens har råd att köpa en ny hydraulslang när den går sönder?
Man MÅSTE ta betalt så pass att man bygger upp en buffert, annars är man rökt när nåt går sönder. Så enkelt är det.

Jag vet inte hur du driver din verksamhet men här staplas det inga guldtackor i alla fall. Vi gräver i lerjord och skit, inte i guld.


Men återigen, som krokodilen sa så behöver man ju inte ligga lika högt i pris om man har billigare och opålitligare utrustning, man kanske inte behöver ta med lika mycket lön i priset osv. För att inte tala om att gammal utrustning oftast är mindre effektiv/snabb. Och dessutom med mindre erfaren förare. Jag kan helt öppet säga att jag kommer vara så billig som möjligt men självklart inte billigare än att jag går med vinst. Ska jag debitera ens i närheten av vad de etablerade gör så kommer jag få betala folk för att jag ens ska få använda grävarn och då kan jag lika gärna skicka fanskapet till skroten och lägga ner min hobby för så dyr hobby har jag inte råd med.

Kan ju berätta vad statusen är i dagsläget;
Farsan har gått med på att jag fakturerar genom honom ett tag för att se om det är lönt att starta eget och är det inte lönt fortsätter jag väl köra genom honom. Har även varit på en starta eget-information som var lärorik och bra, mest för att få en bättre inblick i den biten ifall det nån gång blir av, kan starkt rekommendera det för den som går och funderar på företagande :) i detta fallet var det almi som anordnade det, tre timmar en kväll och det kostade gratis inklusive kaffe och fralla.

Och maskinförsäkring har jag nog hittat en hyfsad som jag kan ta privat, ska kika mer på det i veckan.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Mappe

#58 » 00:40:06, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ dimonrep

Visst är det så att när man startar nåt större så blir det lätt kärvigt..Och speciellt om man skall leva på det dvs, plocka ut lön...Då kan det gå väldigt snabbt att hamla fel...

Men nu prata vi väl om att starta en firma där hela den dyra biten dvs maskinen redan är inköpt och betald?
Och krav på att ta ut lön saknas helt?


Dvs kan inte bli några större utgifter och därmed svårt att det skall spåra ur...? Skulle maskinen rasa så blir det ju inte direkt dyrare att laga den om han har den som nu privat.

Så fort man skaffar sig någon form av "fast" utgift typ avbetalning/Lön...då kan man börja hamla på minus. Utan detta borde det vara tämligen risk fritt!

Mvh /Martin
På gården BM 2650 BM810T BM Boxer 350, Ålö lastar med betgrep. MF35. Huddig 960 C6
Mappe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:29, 13-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2650
Volvo BM 810T
Volvo BM 350 Boxer
MF 35

Exs (trådstartaren)

#59 » 06:59:06, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan även tillägga att jag kollade upp vad min a-kassa (IF Metalls egna) tyckte om att man hade fa-skatt och enligt facköverhuvudet här på företaget så betalar de inte ut några pengar om man har fa-skatt. Detta oavsett hur lite pengar man drar in på firman bredvid. Dock är facköverhuvudet här en j*vla pajas så vad han säger och vad som faktiskt står i papprena kan mycket väl vara två skilda saker. Men farsgubben som är fa-skattare flög i taket när han hörde detta så han skulle själv ringa till huvudkontoret och kolla. Återkommer med vad han får för svar..
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Robban_C

#60 » 07:55:22, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men varför ska du vara billigare? Om "Pelles schakt och slakt" :mrgreen: tar 250 flagg för att göra en husgrund, varför ska du då ta 150 flagg?
Alla kostnader är ju desamma i vilket fall som helst. Det är väl till och med troligt att "Pelle" har lägre kostnader på en del grejor, han kanske äger padda och laser och slipper alltså betala hyra för dessa. Han kanske har en egen transport och slipper köpa transport av massor och grus. Han kanske har rabatt på gruset som inte du har. Han kanske har avsättning för schaktmassor och slipper därmed betala tippavgifter för dessa. Varför ska du vara billigare än den som har ovanstående förutsättningar? Hur mycket pengar blir det kvar då?
Du ska ta 250 flagg du också (eller 240 eller 260, typ). Om det sen tar lite längre tid bara för att du inte är van, det är väl ditt problem, eller hur? I alla fall så länge det inte spräcker kundens tidsplan men det är bara att från början säga att du vill ha fyra veckor på dig så löser sig det också.

Att man ligger i ungefär samma prisbild betyder inte att man har bildat en kartell. Att man lyssnar på vad andra debiterar och sen lägger sig i närheten betyder inte heller att man har bildat en kartell. Det betyder bara att man har förstått vad begreppet "konkurrentkännedom" innebär.


Men jag tycker om tanken på att du ska börja genom att fakturera via farsan. Det är enkelt att komma igång och är det så att du får mer vind i seglen så är det bara att starta upp "på riktigt" och då kanske du har dragit in stålar så att du kan köpa nåt som i alla fall är lite nyare och därmed mer konkurrenskraftigt, eller en del av all "kringutrustning".
Om det sen är lagligt eller inte, det vet jag inte men alla skattepengar etc blir ju desamma i alla fall så det kan inte vara nåt problem tycker jag.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se