Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Borde jag bilda firma eller ej?

94 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Exs (trådstartaren)

#1 » 00:23:15, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Jag köpte för ett litet tag sen en Åkerman H11 att köra lite med på fritiden, se här http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... c&&start=0

Grävmaskinen köpte jag privat av en annan privatperson för 40 000:- och nu när jag ringt och försökt få försäkring på den verkar det som att det är svårt att hitta försäkringar till såna här maskiner när man är privatperson :( Jag tänker då på stöld/brand och nån form av ansvarsförsäkring. Dessutom har jag redan minst ett preliminärt jobb åt nån annan än mig själv, och där kunden kommer vilja ha en faktura, så det hade känts ganska bra att ha en liten firma. Dock drar det med sig många frågor :skriva:

1. Hur fungerar det om jag ska stoppa in min "privata" maskin i firman, tänker främst på eventuell moms m.m, samt hur det blir om jag i framtiden vill lägga av eller sälja/byta maskin och plocka ur den ur firman igen till mig privat.

2. Finns det nån minimigräns för hur mycket man måste omsätta på ett år? Eller duger det så länge man inte går back? Jag har nämligen inte en aning om hur detta kommer att utveckla sig i framtiden, antingen blir det mer och mer jobb eller totalt stillestånd, åtminstone på fakturerbara jobb.

3. Det hade varit väldigt praktiskt om det även gick att köpa/sälja lite varor genom firman, "köpa ut" till sig själv och andra. Många företag som t.ex ahlsell säljer ju inte till privatpersoner och då hade det varit gött att kunna köpa vad man vill ha med firman och sen fakturera samma summa + moms och kanske några kronor till till sig själv privat. På så sätt hade ju mer pengar passerat genom firman också och lägger man dessutom på lite på varorna så får man ju in lite pengar i firman den vägen oavsett om man fakturerar sig själv eller nån annan. Får man ens fakturera sig själv på det viset? Jag har inte tänkt plocka ut nån lön om inte firman skulle råka gå riktigt bra utan återinvesterar hellre i verktyg eller mer/nyare utrustning...

4. Hur lång tid tar det att ansöka/få beviljat om det blir av?

Jag har gått och tänkt på detta länge och har egentligen massvis med fler frågor men jag kommer bara inte på dem just nu :slag:
Hoppas att det finns nån vänlig medlem här som vill svara på mina frågor för jag har inget grepp alls om detta :/

Tack på förhand!

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...



Bengt Erik Eriksson

#2 » 06:36:32, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En maskin eller vara som en gång sålts till en privatpersson utan moms får aldrg beläggas med moms igen. så om du tar in den i firman får du inte lyfta momsen. så det handlar mer om momsen på delar och reparationer.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Exs (trådstartaren)

#3 » 07:04:27, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det var det jag misstänkte, men hur blir det om man ska ta ut den ur firman sen, behöver man betala moms då likt förbannat eller slipper man eftersom man inte lyft någon moms på den? Eller kan jag överlåta den till firman för 1000:- och sen köpa tillbaka den för 1000:-?
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Ralle

#4 » 07:05:49, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får nån annan rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det är några problem att använda maskinen i en firma även om det är din privata.
Köp delar och bränsle osv. genom firman så slipper du moms och skatt på de, i alla fall i den utsträckning du använder maskinen i fakturerat arbete.
Det bränsle du kör upp privat ska du ju inte ta upp i firman ( i den utsträckning du är ärlig) delar osv. kanske blir klurigt här...
Jag är osäker på om maskinen måste vara "i firman", men jag har tidigare kört med helt privatägda maskiner i firman.

När det gäller att starta firma så vill dom nog att du har lite omsättning i alla fall, tror inte det behöver vara speciellt mycket.
Målsättningen ska ju vara att gå med vinst, det dom kan reagera på är om du får tillbaka moms hela tiden, eller om du får tillbaka stora summor i moms. Jag råkade ut för det när jag fick tillbaka ca 40000:- i moms, men det var bara att redovisa mer exakt varför så var dom nöjda.
Däremot vill dom att man ska ha flera olika uppdragsgivare, skulle du fakturera en enda konstant kan dom komma och tycka att du lika gärna kan vara anställd där.
Jag har aldrig hört nån som råkat ut för det, men det är var skatteverket har sagt.
Senast redigerad av Ralle 07:06:41, 15-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor
 
Födelsedag

MN

#5 » 07:55:55, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finessen med att ha maskinen i firman är ju att du kan göra avskrivningar på den!

Fö brukar faktiskt skattmasen vara behjälplig med att svara på frågor.

Momshanteringen går att lösa men det är mest en fråga om att hitta rätt köpare som förstår hur det funkar vilket inte inte är många. Då får vi problemet som vid export att säljaren kräver moms i alla fall för att man inte inte litar på att köparen faktiskt sköter sin del (beror ju på att man faktiskt inte enkelt kan kontrollera att uppgivet bolag - VAT nummer stämmer).

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#6 » 08:32:50, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver en F-Skattsedel att visa upp för uppdragsgivaren, annars är han skyldig att betala arbetsgivaravgift på arbetskostnaden. Så har du planer på att gräva åt andra så bör du skaffa en FA-Skattsedel så får du själv redovisa eventuella intäkter utan att strula till det för din uppdragsgivare.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

161A

#7 » 09:11:24, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev: Då får vi problemet som vid export att säljaren kräver moms i alla fall för att man inte inte litar på att köparen faktiskt sköter sin del (beror ju på att man faktiskt inte enkelt kan kontrollera att uppgivet bolag - VAT nummer stämmer).

MN


Jag tycker inte det är så svårt :grin:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

LeifAndersson

#8 » 09:46:50, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:
MN skrev: Då får vi problemet som vid export att säljaren kräver moms i alla fall för att man inte inte litar på att köparen faktiskt sköter sin del (beror ju på att man faktiskt inte enkelt kan kontrollera att uppgivet bolag - VAT nummer stämmer).

MN


Jag tycker inte det är så svårt :grin:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do


Om du inte är momsregistrerad blir det problem vid en kontroll där!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

161A

#9 » 09:51:14, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
161A skrev:
MN skrev: Då får vi problemet som vid export att säljaren kräver moms i alla fall för att man inte inte litar på att köparen faktiskt sköter sin del (beror ju på att man faktiskt inte enkelt kan kontrollera att uppgivet bolag - VAT nummer stämmer).

MN


Jag tycker inte det är så svårt :grin:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do


Om du inte är momsregistrerad blir det problem vid en kontroll där!


Det har du rätt i :thumme: vet faktiskt inte hur man gör då :klia:
Men sannolikheten kanske inte är så stor att det skulle inträffa, både utländsköpare och utan vatnr
Senast redigerad av 161A 09:52:05, 15-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

björken

#10 » 10:33:52, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen kan väl både köpare och säljare uppge vilket giltigt VAT nummer som helst där, är ju ingen dubbelkoll på att namn stämmer överens? Så bara att plocka ett från en hemsida nånstans?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

magloman

#11 » 10:38:51, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

adressen kommer fram på vilken firman är skriven, kanske säljaren vill att man skickar grejerna till den adressen ?

prova nyss på mig själv där...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Anton

#12 » 10:42:36, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:Sen kan väl både köpare och säljare uppge vilket giltigt VAT nummer som helst där, är ju ingen dubbelkoll på att namn stämmer överens? Så bara att plocka ett från en hemsida nånstans?


Det där låter Du bättre bli :cry: Inte såna tips här inte!!
Det är ju inga problem som helst att registrera en enskilt firma. Kostar ingenting och Du har dom första åren inga grav på omsättningen på dej.
Dessutom kan Du dra momsen på allt Du köper till firman. T.o.med brevporto.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Robban_C

#13 » 12:45:27, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Tjena!

Jag köpte för ett litet tag sen en Åkerman H11 att köra lite med på fritiden, se här http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... c&&start=0

Grävmaskinen köpte jag privat av en annan privatperson för 40 000:- och nu när jag ringt och försökt få försäkring på den verkar det som att det är svårt att hitta försäkringar till såna här maskiner när man är privatperson :( Jag tänker då på stöld/brand och nån form av ansvarsförsäkring. Dessutom har jag redan minst ett preliminärt jobb åt nån annan än mig själv, och där kunden kommer vilja ha en faktura, så det hade känts ganska bra att ha en liten firma. Dock drar det med sig många frågor :skriva:

1. Hur fungerar det om jag ska stoppa in min "privata" maskin i firman, tänker främst på eventuell moms m.m, samt hur det blir om jag i framtiden vill lägga av eller sälja/byta maskin och plocka ur den ur firman igen till mig privat.

2. Finns det nån minimigräns för hur mycket man måste omsätta på ett år? Eller duger det så länge man inte går back? Jag har nämligen inte en aning om hur detta kommer att utveckla sig i framtiden, antingen blir det mer och mer jobb eller totalt stillestånd, åtminstone på fakturerbara jobb.

3. Det hade varit väldigt praktiskt om det även gick att köpa/sälja lite varor genom firman, "köpa ut" till sig själv och andra. Många företag som t.ex ahlsell säljer ju inte till privatpersoner och då hade det varit gött att kunna köpa vad man vill ha med firman och sen fakturera samma summa + moms och kanske några kronor till till sig själv privat. På så sätt hade ju mer pengar passerat genom firman också och lägger man dessutom på lite på varorna så får man ju in lite pengar i firman den vägen oavsett om man fakturerar sig själv eller nån annan. Får man ens fakturera sig själv på det viset? Jag har inte tänkt plocka ut nån lön om inte firman skulle råka gå riktigt bra utan återinvesterar hellre i verktyg eller mer/nyare utrustning...

4. Hur lång tid tar det att ansöka/få beviljat om det blir av?

Jag har gått och tänkt på detta länge och har egentligen massvis med fler frågor men jag kommer bara inte på dem just nu :slag:
Hoppas att det finns nån vänlig medlem här som vill svara på mina frågor för jag har inget grepp alls om detta :/

Tack på förhand!

/Erik

1. Ingen moms vid inköp = ingen moms vid försäljning. Dvs maskinen kostar ftg 40 flagg i inköp. Avskrives lämpligen på fem år = 8000:- per år. Man kan se det som att de första 8000:- i vinst inte kommer att beskattas.
Å andra sidan, om du efter fem år säljer den för 40 flagg så får du skatta på dessa som vinst eftersom avskrivningarna redan har hållit ner resultatet motsvarande i fem år.

2. Tänk inte "omsättning". Den är helt oväsentlig, det väsentliga är vinsten. Det är den du ska leva på och det är den som Skatteverket är intresserade av eftersom det är den som är beskattningsbar.
Men Skv vill på sikt se att ftg ger vinst = betalar skatt.

3. Visst får du fakturera dig själv men det är bara stendumt. Alla former av varor som du kan använda i verksamheten är legitimt att köpa in i verksamheten. Sen ska verksamheten vara så stor att några pipor avloppsrör för eget bruk inte syns i helheten.
Har jag hört. :grin:
Verktyg, handmaskiner med mer är sånt som kan komma att användas i verksamheten och därmed helt legitimt.
Däremot ska man akta sig för att köpa in sånt som inte kan användas i verksamheten. Det drar ögonen till sig om man får en skattekontroll/revision. Dvs undvik att köpa ny, stor TV på ftg om du inte med goda skäl kan hävda att den används för att visa reklamfilm på kontorets aula. Typ.
Möjligen skulle en liten tv kunna vara ok om den ska användas i en övernattningsbar barack som ska användas ute på arbetsplatserna men då får man å andra sidan fundera på om det inte är lönsammare att ta ut milpengar för hemfärd varje kväll.
Kort sagt, det du köper in bör kunna motiveras i verksamheten.

4. Det går rätt fort att få beviljat. Maskinen och andra inköp gjorda under samma verksamhetsår (oftast kalenderår) får tas upp i ftg även om du startar ftg i typ november.
Däremot kan du inte fakturera korrekt förrän du har fått F-skatt och momsregistrering.


Anton, givetvis ska vi inte tipsa om brottslighet men jag tycker nog att det som björken skrev mer var att se som en varning än som ett tips. "Gå inte i den här fällan", typ.
Men vi ska inte ge renodlade tips, det håller jag med om. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#14 » 12:50:20, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:Nu får nån annan rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det är några problem att använda maskinen i en firma även om det är din privata.
Köp delar och bränsle osv. genom firman så slipper du moms och skatt på de, i alla fall i den utsträckning du använder maskinen i fakturerat arbete.
Det bränsle du kör upp privat ska du ju inte ta upp i firman ( i den utsträckning du är ärlig) delar osv. kanske blir klurigt här...
Jag är osäker på om maskinen måste vara "i firman", men jag har tidigare kört med helt privatägda maskiner i firman. ...

Tveksamt att köpa delar till en privatägd maskin på firman. Det är i alla fall definitivt nåt som drar ögonen till sig.
Skv: "Varför har du köpt in skoptänder till företaget, det här företaget har ju inga maskiner som behöver nåt sånt."
Du: "Ja, men det är ju till min privata maskin."
Skv: "Ja, har du köpt in nåt för privat bruk så får du skatta för det som löneförmån."

Då är det bättre på alla sätt att företaget äger maskinen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

patrik h

#15 » 20:14:00, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du köper en maskin av en privatperson då finns det ingen moms, vid en senare försäljning kan företaget välja att sälja vidare utan moms eller att sälja +moms. Det är upp till företaget i det läget.
Sen är kravet på flera uppdragsgivare borttaget sedan ett par år tillbaka, de kan ha invändning mot det ändå men det finns inget krav.

Likadant med körjournal, finns inget krav på att en sådan skall föras, men det finns ändå krav på vad den skall innehålla... :klia:
Senast redigerad av patrik h 20:20:10, 15-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se