Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta företag som ung/oerfaren med dyrare maskiner?

110 inlägg • Sida 3 av 8
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Trigon

#31 » 22:04:27, 27-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

20 liter diesel per timme tycker jag låter lite? Det kan man ju nästan dra igenom en 100 hästars traktor på en timme om man kör lite onödigt hårt med den.

Det är möjligt att det finns nåt "nystartbidrag" eller liknande men annars vet jag inte. Visserligen är det ju inom den "gröna sektorn" som är så het nu så det kanske inte är omöjligt att det finns bidrag att hämta hem från ett eller annat håll om man är lite lurig? :klia:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



LeifAndersson

#32 » 23:16:07, 27-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räknar du med att du får 60:- /m för själva flisningen, eller ingår då också "skörd"? Om ska du "skörda" från rot lär det inte bli några 400m/pass på en maskin och en man. Om man ska "skörda" sly och klenvirke på rot med en mycket bra (dyr) maskin får man vara mycket glad om man klarar 200m/man och dag. Det blir sex LV "lådor". Med en HPD maskin blir resultatet troligen knapt hälften de dagar allt funkar ett helt pass. Vi har hämtat "lådor" från en avancerad "skördarhugg" och det brukar en bra dag bli 2 st, men inte ovanligt att vi också fått hämta en halvfyld behållare efter några dagars driftstopp på maskinen när flisen börjat "ta värme". :(
Och kom ihåg att kör du ett tolvtimmarspass blir det i bästa fall nio timmar effektiv körning, både förare och maskin kräver underhåll som tar tid. Det är inte bara så att huggstål och andra "slitsaker"kostar pengar de ska bytas också. Så ska du göra en kalkyl med en gammal HPD maskin så måste du räkna med "ståtid" under passen för underhåll och betydligt lägre produktion än med en ny specialmaskin. :sad:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#33 » 23:44:29, 27-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så att det blandas vilt med momsen på priserna? Dieseln anges inkl moms men jag har en känsla av att många av dom andra beloppen är exkl moms.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ptr

#34 » 00:02:24, 28-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om där finns en gammal grävare redan, skulle inte en traktorhugg kunna gå att låta matas med grävmaskinen och blåsa i vagn. Sen åka och tippa vid nån plan och låta skopbil hämta.

Blir ingen extra kran, få ombyggnader. Inte jättefart på grejerna. Ingen kran som väger när det bara ska transporteras flis. Bara tipp, ingen dyr flakväxlare, som för all del är en tung pjäs att släpa på.

Kanske funkar det som en inskolningsväg in i en bransch som både här och var tycks vara mer rutten än det mesta inom skogen.

Kanske skulle gå att få snurr utan att idka rovdrift. För är tuggen inte för stor så borde där inte gå att stoppa timret i den.

Kanske ibland konceptet med små aktörer i gemenskap. En traktor med tippvagn och grävmaskinen samt hyra in nån med en traktor och vagn till. (går med kärror men bökigare att hänga dit bakom tuggen var min tanke).

Med sån röra i det ekonomiska resonemanget så ska nog kostnaden hållas så låg på investerat kappital att det alltid går att hämta hem genom vanligt jobb.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

twiggen (trådstartaren)

#35 » 17:20:51, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Räknar du med att du får 60:- /m för själva flisningen, eller ingår då också "skörd"? Om ska du "skörda" från rot lär det inte bli några 400m/pass på en maskin och en man. Om man ska "skörda" sly och klenvirke på rot med en mycket bra (dyr) maskin får man vara mycket glad om man klarar 200m/man och dag. Det blir sex LV "lådor". Med en HPD maskin blir resultatet troligen knapt hälften de dagar allt funkar ett helt pass. Vi har hämtat "lådor" från en avancerad "skördarhugg" och det brukar en bra dag bli 2 st, men inte ovanligt att vi också fått hämta en halvfyld behållare efter några dagars driftstopp på maskinen när flisen börjat "ta värme". :(
Och kom ihåg att kör du ett tolvtimmarspass blir det i bästa fall nio timmar effektiv körning, både förare och maskin kräver underhåll som tar tid. Det är inte bara så att huggstål och andra "slitsaker"kostar pengar de ska bytas också. Så ska du göra en kalkyl med en gammal HPD maskin så måste du räkna med "ståtid" under passen för underhåll och betydligt lägre produktion än med en ny specialmaskin. :sad:


priset är för att jag står vid en hög och matar in i huggen och jag tänker jobba i 10 timmar 1 timme rast 1 timme stillestånd och om så behövs så får jag jobba över.
jag tar betalt för att jag ska åka dit med grävmaskinen och ta ner träd.


Trigon skrev:20 liter diesel per timme tycker jag låter lite? Det kan man ju nästan dra igenom en 100 hästars traktor på en timme om man kör lite onödigt hårt med den.

Det är möjligt att det finns nåt "nystartbidrag" eller liknande men annars vet jag inte. Visserligen är det ju inom den "gröna sektorn" som är så het nu så det kanske inte är omöjligt att det finns bidrag att hämta hem från ett eller annat håll om man är lite lurig? :klia:


20 L i timmen tyckte den jag prtatade med på enso att huggen skulle kunna dra ,det är ju klart att den skulle kunna mer
jo man tycker att det borde finnas något bidrag eftersom man satsar innom bioenergi och det finns många som förespråkar det på högre ort
eller om man kanske skulle kunna söka något eu bidrag :klia:

Ptr skrev:Om där finns en gammal grävare redan, skulle inte en traktorhugg kunna gå att låta matas med grävmaskinen och blåsa i vagn. Sen åka och tippa vid nån plan och låta skopbil hämta.

Blir ingen extra kran, få ombyggnader. Inte jättefart på grejerna. Ingen kran som väger när det bara ska transporteras flis. Bara tipp, ingen dyr flakväxlare, som för all del är en tung pjäs att släpa på.

Kanske funkar det som en inskolningsväg in i en bransch som både här och var tycks vara mer rutten än det mesta inom skogen.

Kanske skulle gå att få snurr utan att idka rovdrift. För är tuggen inte för stor så borde där inte gå att stoppa timret i den.

Kanske ibland konceptet med små aktörer i gemenskap. En traktor med tippvagn och grävmaskinen samt hyra in nån med en traktor och vagn till. (går med kärror men bökigare att hänga dit bakom tuggen var min tanke).

Med sån röra i det ekonomiska resonemanget så ska nog kostnaden hållas så låg på investerat kappital att det alltid går att hämta hem genom vanligt jobb.

Ptr


intressant.

Robban_C skrev:Är det så att det blandas vilt med momsen på priserna? Dieseln anges inkl moms men jag har en känsla av att många av dom andra beloppen är exkl moms.


nej det är nog bara mons inräknad .


Mvh twiggen
twiggen
 

dimorep

#36 » 17:53:45, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att producera 400 m3 flis på 10 h (40 m3/h), låter väldigt mycket och att det sen inte skulle gå åt mer än 20 L diesel / timme (2 m3 / liter) låter ännu konstigare.

Tror att du ska halvera intäkterna och dubbla utgifterna för att kalkylen ska bli mera verklighetstrogen. Och sen bör du nog även räkna x2 på eget arbete för att du ska kunna producera det, då allt runt omkring tar tid (obetald sådan)...


Iofs aldrig kört flisare själv, men skruvar en del på motorer i sådana och ägarna till de nämner betydligt sämre siffror / lönsamhet än vad du räknat med. :/
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

twiggen (trådstartaren)

#37 » 17:59:57, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok ska göra de
twiggen
 

twiggen (trådstartaren)

#38 » 18:05:39, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

siffror
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
twiggen
 

twiggen (trådstartaren)

#39 » 18:06:26, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mera siffror :skriva2:

Mvh twiggen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
twiggen
 

bert

#40 » 18:08:49, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag kan ju tycka att du räknar lite optimistiskt på arbetstiden
8tim 5dar i veckan borde väl räcka som debiterbar tid för sen kommer det ju alltid till massa runtomkring så du lär säkert och få fulla dagar ändå och skulle det hända nåt så finns ju chansen och köra ifatt lite om man inte har maxat dagen redan så att säga
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

twiggen (trådstartaren)

#41 » 18:13:33, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:idee:
vet inte om ni tycker att siffrorna stämmer med verkligheten
dom här siffrorna är framtagna i skolan och är ca 5 dagars arbete bakom siffrorna
och priserna på maskiner kommer ifrån blocket .


Mvh twiggen
twiggen
 

twiggen (trådstartaren)

#42 » 18:21:24, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:jag kan ju tycka att du räknar lite optimistiskt på arbetstiden
8tim 5dar i veckan borde väl räcka som debiterbar tid för sen kommer det ju alltid till massa runtomkring så du lär säkert och få fulla dagar ändå och skulle det hända nåt så finns ju chansen och köra ifatt lite om man inte har maxat dagen redan så att säga


ok . :)

mvh twiggen
twiggen
 

patrik h

#43 » 18:42:03, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nummer 1 är ju ändå, hur realistiskt är det att du lyckas få ihop att köra 300m3/dag.
För mig som inte är insatt i den branschen öht låter det som att risken för att du vissa månader bara lyckas få ihop den mängden...
300*300=90.000 m3 på ett år i din räkning...
200*300=60.000 m3, vilket också låter oerhört mycket.
Du lär ju inte få ihop det bara på hemorten så då tillkommer det utomstående trailerflyttar.
Dieseln har du tex räknat fel på runt 300.000.
Skatten vet jag inte vad du menar med den, men kör du enskild firma och vinsten blir 600000 så kan du räkna bort 300.000+.
Men idet här fallet så blir vinsten i ditt räkneexempel 300.000 egentligen, alltså en lön på 150.000.
Och kör du som AB så lär det bli konkurs.
Har du räknat avskrivningar någonstans?
Kläderna, bara en sån sak, skorna kostar ju runt 1000, byxor 700, handskarna är ju ungefär vad ett par hållbara kostar/styck.
Sen har du missat bränslet till både bil och traktorn...

Sen får du nog spalta upp det lite bättre, för för mig ser affärsplanen väldigt rörig ut och antagligen inte heller något som banken godtar vid en låneansökan.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

twiggen (trådstartaren)

#44 » 19:19:57, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok jag antar att jag har brutalt fel på allting här då :| :(

Mvh twiggen
twiggen
 

PerJohansson

#45 » 19:28:35, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinflisning har en trailer med flishugg som drivs av en Cat-v12, den flisar runt 1000 m3/dag har jag för mig (kan minnas lite fel, men därikring iaf).

Då är det två man som turas om att köra, och virket är framburet så dom når det med kranen från trailern.

Sen kan man tillägga att flismaskiner lever ett ganska hårt liv. Vill minnas att dom sa 4000 timmar mellan helrenovering.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se