Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta företag som ung/oerfaren med dyrare maskiner?

110 inlägg • Sida 5 av 8
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

twiggen (trådstartaren)

#61 » 20:10:02, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
det verkar som om ni har det här med ekonomi på det klara.
så jag funderar vad gäller när man söker lån för att köpa skogsmark ?
och hur brukar bankens bemötande vara?



Mvh twiggen
twiggen
 



Trigon

#62 » 21:27:40, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget roligt med det här tråkiga svaret, men tyvärr tror jag att det är lika svårt att få ihop det med att köpa skogsmark http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=16377 som att köpa åkermark http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... =g%C3%A5rd utan att ha en rätt så rejäl kontantinsats till att börja med.
Även om du mot förmodan skulle få låna mer eller mindre hela köpeskillingen till skogsmarken så känns det som en nästan lika riskabel affär som att starta upp den typen av firma som du funderade på innan.

Det är nog bara att spotta i nävarna, jobba så mycket du orkar under några år, leva så billigt det bara går och spara så mycket slantar som det bara är möjligt. Men som Exs skrev, så är det bättre att slava häcken av dig nu på frivillig basis, än att göra det sen under tvång när allt gått över styr och fordringsägarna hänger över bägge dina axlar.

Edit: Såg nu att det var Exs som var inne på devisen att jobba och spara pengar först, för att slippa bli tvingad till det sen.
Senast redigerad av Trigon 23:37:12, 30-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

MagnusJohansson

#63 » 21:56:33, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lycka till kan jag säga. Hoppas det går bra har själv precis blivit chef över mig själv. I mindre skala dock bästa jag gjort. Enda man ångrat är man skulle gjort det tidigare men då hade man inte haft den erfarenheten och kund kontakt man har nu. Alltid fel tid att starta eget :thummar:
MagnusJohansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:47:26, 08-11-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Vad som erbjuds...
 
Födelsedag

Trigon

#64 » 23:52:36, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå att spara pengar som en tok så har du en spännande blogg här http://miljonar.blogspot.se/
Det sägs ju ibland att det inte går att arbeta sig rik i Sverige (antagligen för att den som uttalar det tycker att skattetrycket är för högt eller nåt i den stilen), men i den bloggen får man ju svart på vitt att det går att spara ihop en ansenlig summa pengar på någorlunda kort tid om man bara prioriterar tillräckligt hårt och vänder och vrider på varenda krona. Sen att killen som skrev bloggen inte verkar ha nåt intresse för maskiner för fem öre är ju en annan femma. :mrgreen:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

stegmaster

#65 » 23:57:21, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev: Sen att killen som skrev bloggen inte verkar ha nåt intresse för maskiner för fem öre är ju en annan femma. :mrgreen:

Men då blir det ju värdelöst, eller?? :wink:
Vad skulle man man med en massa pengar om inte maskinintresset fanns? :klia: :mrgreen:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Trigon

#66 » 00:32:50, 31-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Vad skulle man man med en massa pengar om inte maskinintresset fanns? :klia: :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

twiggen (trådstartaren)

#67 » 16:37:12, 31-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:slag2: nu menade jag givetvis inte att jag inte skulle vilja leva på skogen
:roll:

tack dock för alla svar :thumme:

Mvh twiggen
twiggen
 

Trigon

#68 » 20:13:47, 31-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag inte så hemma på det här med värdering av skogsmark, men som det verkade i den "köpa-skog-tråden" som jag länkade till så är det en förutsättning att ha ett rätt så välbetalt jobb/annan inkomstkälla för att kunna betala ränta och amortering på ett eventuellt skogsköp, plus att man troligen måste lägga en rätt stor kontantinsats redan vid köpet.
Nu vet jag inte hur prisbilden ser ut i dagsläget eller om det är nån större skillnad där du bor, men tyvärr tror jag att värderingarna på skogsmark fortfarande är rätt upphaussade.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

magloman

#69 » 13:26:33, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ett anat tips:

Skaffa F-skatt (enskild firma alltså)

sen kan du ju hyra ut dig som maskinförare till olika firmor som behöver extra hjälp då o då.

Då fakturerar du din tid bara och på detta sätt kan du skrapa ihop lite mer pengar att köpa mera egna maskiner.

Kanske du kan hyra ut dig MED nån av dina maskiner till nån befintligt företag?

osv...

har man bara f-skatt så är det väldigt flexibelt.

Ett annat företag har svårare o anställa dig än o anlita dig som f-skattare

det var bara lite spontana tankar...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

twiggen (trådstartaren)

#70 » 03:14:33, 02-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok tack manglo :thumme:
jag trodde att Fa skatte sedel var tvunget när man var egen företagare så det var därför jag int tog upp de :roll:


mvh twiggen
twiggen
 

Exs

#71 » 03:40:38, 02-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

F-skatt brukar man ha om man bara har egen firma. FA-skatt ska man ha om man både har firma och är anställd.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Trinkan

#72 » 04:49:20, 02-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halft om halft off topic men kan ju berätta lite om mitt liv som företagare.

startade min första verksamhet när jag var 12 (loppis auktion) jag letade saker i containers när folk vårstädade och sålde dom sedan i en sådan där föreningslokal man kan hyra till fester mm ni vet?
Nåja det gick bra iaf och jag började bygga upp lite kapital och flyttade sedan till eget när jag var 16 och levde ett ganska normalt liv och hade flera olika verksamheter vilket gjorde att jag tillsammans med skolan jobbade ca 16-18timmar om dagen ink helger och ändå så kom man ingenvart eg kändes det som..

Då var det dags att göra lite ändringar, funderade över vad som tog tid och var utgifterna låg och kom fram till att jag dels behövde rensa bort lite verksamheter och dels sluta kasta bort pengar på lyx som att bo i en stor uppvärmd lght på 140m2 och liknande.
Så när jag var drygt 18 så köpte jag mitt första egna hus kontant och började renovera och bo i det samtidigt, det fanns inget onödigt där alls!
Utedass och bara värme i ett rum under vintern med hjälp av en braskamin så det var nästan gratis boende och under tiden arbetade jag med verksamheten och investerade varenda krona jag drog in i nyare utrustning och framförallt mer!

När man sedan efter ett par år fått ihop en bra utrustning (jag var numera uteslutande inom byggbranchen) så kunde jag investera i en billig lokal för att börja tillverka hus mm på allvar och fortsatte investera allt i maskiner och utrustning fram tills jag var ca 28 och kände att det var ok.
Då var det dags att börja planera frammåt för pensionen mm och jag investerade mer i fastigheter och mark för långsiktig avkastning och när jag nu blev 33 så börjar jag känna mig tillfreds med situationen och skall försöka börja koppla av lite och kke gå i pension på sikt men då skall man ha i åtanke att jag redan gjort ca 80.000arbetstimmar och jag tror faktiskt inte att man kan bygga upp ett företag med så mycket mindre än så om man inte råkar vara ngt IT-geni eller liknande då.

Sensmoralen är iaf att man för att kunna lyckas med ett företag så måste man dels vara villig att göra stora uppoffringar och att lägga mycket svett blod och tårar och att ha en familj under tiden är bara att glömma så det passar inte alla på ngt sätt men känner du att det är din grej så tycker jag absolut inte att du skall tveka men tro inte att det kommer att bli ngn dans på rosor och jag tror inte heller det är rätt väg att gå att låna upp för mycket i början heller även om man kke behöver lite startkapital.
Användarvisningsbild
Trinkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:05, 26-07-2011
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ecr 58 plus
Volvo FH 12 520
Scania P92 Kran tico 777
Schäffer 930T
Hyster H80
Div andra maskiner och redskap
Cheva C30 med hiab 022 kran
Div Släp/kärror/vagnar med och utan kran

Robban_C

#73 » 09:15:39, 02-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och jag bodde 16 bast i en etta (dock en rätt stor etta) och jobbade ihop kapital så att jag kunde köpa gården jag bor på. Har idag mindre lån på boendet än en del har på en ny bil och har ännu mindre lån på maskinparken. I sort sett allt är betalt.
Äldre kåk som till stor del är vedeldad och veden har hitintills varit gratis och kommer att vara det i 3-4 år till om jag inte får tag på en enda vedbit ytterligare.
Detta gör att jag har väldigt låga omkostnader så det är ingen större katastrof om jag står utan jobb ett tag.

I mina ögon handlar företagandet om att hålla igen på alla fasta kostnader eftersom dessa känns väldigt tunga under lågsäsong och att jobba ihop kapital medan man är ung och orkar som bäst.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#74 » 09:35:39, 02-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att driva företag kan vara väl så svårt, men det absolut svåraste är att komma igång (precis som Trinkan skrev). Både genom att få tillg. till tillr.kapital, kunskap/erfarenhet och kundkrets. Jobbar man sen innan i branchen (som anstäld) så får man erfarenheten "gratis" och om man är duktig på det man gör så brukar det även sprida sig till kunderna. Och utifrån det så är möjligheterna / chanserna att lyckas som "egen" betydligt större.

Har man bara en "stabil grund att stå på" (kunskap / erfarenhet / kunder / "ett namn i branschen") så kan mycket väl ett banklån vara rätt väg att gå för att få låss rätt mängd kapital för att komma igång med lämplig utr, direkt. Och med rätt utr. så kan jobben utföras effektivt och förh.vis utan allt för mycket haverier / stillestånd, + att alla jobb går inte att utföra med g:a maskiner (tex i miljözon). Men då gäller det samtidigt att allt företagande kommer att fungera minst lika bra som planerat / kalkylerat också, annars kan det bli riktigt jobbigt...
Att klara sig genom en svacka tex lågkonjunktur även utan direkta lån kan vara tungt, men med hög belåning kanske det är omöjligt. Ett bra sätt för att överleva en "låginkomstperiod" (sådana kommer alltid) är att själv ha så låga omkostnader som möjligt. Glöm semesterresor och övrigt "dyrt levene" (de pengarna gör sig mycket bättre i företagets buffert än som utskattat privatuttag) och hur kul är det med den nya pick-up:en när där ändå inte är något jobb att köra ut till..?
-Lev snålt och sattsa på sådan saker som verkligen kan generera något tillbaka! :thumme:

Det optimalaste är att ha så nya och lämpliga maskiner som möjligt till varje arb.uppg, inga skulder (vare sig i företaget eller privat) och en rejäl buffert på banken (gärna placerad så att de genererar ännu mera). Då går det att välja de jobben som ger mest och skita i sådant som i slutändan ändå inte ger något.
Att kunna räkna på jobben och välja ut de rätta (eller ännu viktigare rata de dåliga) är en viktig egenskap, för det är lättare att bli fattig på "fel jobb" än att bli rik på de som är bra...

Många som startar eget, tycker att det är kul att jobba (iofs en förutsättning) men det viktiga är att det genererar något. För efter ett tag (säg 10 år) så kanske arbetsinsatsen / glädjen är nere på en "normal nivå" igen och då ska alla "hundåren" (uppbyggnadsfasen där man måste jobba mer än det brukligt för att komma igång) vara över och allt bara rulla på med en stabil lönsamhet på någerlunda lagom arbetsinsatts. För ingen orkar att "idiotjobba" till pensionsdags och även om, till vilken nytta om det ändå inte har gett något?

Så mitt råd till alla som vill "starta eget" är att diskutera / prata med så många som möjligt i den tilltänkta branschen för att få så bred erfarenhet som möjligt av den. Och innan nästa steg tas så kontakta en bra revisor och gå igenom företagsiden med denna. Ja, en revisor kostar men en bra sådan är guld värd och sparar in sin kostnad många gånger om i slutändan.

Tillägg: Robban var visst inne på samma sak, dock skriver han några gånger snabbare än jag... :grin:
Senast redigerad av dimorep 09:37:53, 02-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

twiggen (trådstartaren)

#75 » 18:16:37, 02-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tyckte att det var ver ett jätte bra insejativ av trinkan att berrätta om sin företags historia :thumme:
fler får gärna berräta om sina företag som trinkan och robban gjorde . :)


mvh twiggen
twiggen
 


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se