Att driva företag kan vara väl så svårt, men det absolut svåraste är att komma igång (precis som Trinkan skrev). Både genom att få tillg. till tillr.kapital, kunskap/erfarenhet och kundkrets. Jobbar man sen innan i branchen (som anstäld) så får man erfarenheten "gratis" och om man är duktig på det man gör så brukar det även sprida sig till kunderna. Och utifrån det så är möjligheterna / chanserna att lyckas som "egen" betydligt större.
Har man bara en "stabil grund att stå på" (kunskap / erfarenhet / kunder / "ett namn i branschen") så kan mycket väl ett banklån vara rätt väg att gå för att få låss rätt mängd kapital för att komma igång med lämplig utr, direkt. Och med rätt utr. så kan jobben utföras effektivt och förh.vis utan allt för mycket haverier / stillestånd, + att alla jobb går inte att utföra med g:a maskiner (tex i miljözon). Men då gäller det samtidigt att allt företagande kommer att fungera minst lika bra som planerat / kalkylerat också, annars kan det bli riktigt jobbigt...
Att klara sig genom en svacka tex lågkonjunktur även utan direkta lån kan vara tungt, men med hög belåning kanske det är omöjligt. Ett bra sätt för att överleva en "låginkomstperiod" (sådana kommer alltid) är att själv ha så låga omkostnader som möjligt. Glöm semesterresor och övrigt "dyrt levene" (de pengarna gör sig mycket bättre i företagets buffert än som utskattat privatuttag) och hur kul är det med den nya pick-up:en när där ändå inte är något jobb att köra ut till..?
-Lev snålt och sattsa på sådan saker som verkligen kan generera något tillbaka!
Det optimalaste är att ha så nya och lämpliga maskiner som möjligt till varje arb.uppg, inga skulder (vare sig i företaget eller privat) och en rejäl buffert på banken (gärna placerad så att de genererar ännu mera). Då går det att välja de jobben som ger mest och skita i sådant som i slutändan ändå inte ger något.
Att kunna räkna på jobben och välja ut de rätta (eller ännu viktigare rata de dåliga) är en viktig egenskap, för det är lättare att bli fattig på "fel jobb" än att bli rik på de som är bra...
Många som startar eget, tycker att det är kul att jobba (iofs en förutsättning) men det viktiga är att det genererar något. För efter ett tag (säg 10 år) så kanske arbetsinsatsen / glädjen är nere på en "normal nivå" igen och då ska alla "hundåren" (uppbyggnadsfasen där man måste jobba mer än det brukligt för att komma igång) vara över och allt bara
rulla på med en stabil lönsamhet på någerlunda lagom arbetsinsatts. För ingen orkar att "idiotjobba" till pensionsdags och även om, till vilken nytta om det ändå inte har gett något?
Så mitt råd till alla som vill "starta eget" är att diskutera / prata med så många som möjligt i den tilltänkta branschen för att få så bred erfarenhet som möjligt av den. Och innan nästa steg tas så kontakta en bra revisor och gå igenom företagsiden med denna. Ja, en revisor kostar men en bra sådan är guld värd och sparar in sin kostnad många gånger om i slutändan.
Tillägg: Robban var visst inne på samma sak, dock skriver han några gånger snabbare än jag...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...