Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta företag som ung/oerfaren med dyrare maskiner?

110 inlägg • Sida 4 av 8
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

dimorep

#46 » 19:53:01, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

twiggen skrev:ok jag antar att jag har brutalt fel på allting här då :| :(


Se det inte så negativ, säkert INGEN här som är "emot dig" eller dina ideer, bara att vi försöker hjälpa dig att se (och framförallt räkna) lite mera relevant på det hela. Så att DU inte ska satsa på något och det går illa bara för att du haft felaktiga referenser / uppgifter till grund.

-Bättre att få en ide "sågad" vid skrivbordstadiet än vid något bankbesök eller ännu värre av verkligheten om du lyckats dra igång det (och det sen skulle gå riktigt illa)!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



twiggen (trådstartaren)

#47 » 20:25:33, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo det förstår jag :thumme:
ni är guld värda allihopa här :thummar:
jag konstaterade bara att jag hade fel :wink:

:bira:

Mvh twiggen
twiggen
 

patrik h

#48 » 20:41:25, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det framgick inte hur du hade räknat, tar du fram och visar hur du räknat mer ingående så blir det också lättare att rätta till din kalkyl.

När jag räknade på bränslet för din del gjorde jag så här:
Summorna+moms
20/tim*12tim=240L/dag
240L/dag*300dagar/år=72000L/år
72000L/år*12kr/L=864000 i Diesel/år

avskrining 240000/år
med tanke på slitage och timmar/år så skulle jag räkna med 450000 i service och rep.
1.554.000 i drift utan lön.
Men det finns ju om din budget håller utrymme för en vettig lön men inte direkt för nya investeringar.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Ivarsson135

#49 » 20:49:22, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa är att jobba några år som förare och även gå några kurser inom ekonomi.

Tänk på att om man ska köra åt Holmen, Sveaskog eller andra större uppdragsgivare krävs miljöcertifierade maskiner. Det behövs ADR-bevis för att hantera diesel, Heta arbete för att svetsa mm.

Räkna med att jobba 8h om dagen. Mera än det blir jobbigt i längden tror jag. Dessutom i skogen är det oftast långa avstånd till jobbet (2 -3 timmar) om dagen i bilen är ibland förekommande.

Angående dina siffror så behöver dem höjas rejält. En flismaskin byggd på en skotare kostar runt 1.5-2 milj om man ska ha något vettigt. En sån Ösa du räknat med är också dyrare än 90000.

Att ha en fungerande bil är viktigt. Kan lätt bli 3000-4000 mil per år i körsträcka så satsa på något vettigt. En begnagnad fyrhjulsdriven pickup kostar mellan 150000 till 200000 om man ska ha en driftsäker. Och fyrhjulsdrift är nästan nödvändigt.

Reparationer är dyra. Räkna med mellan 200000 och 300000 tusen kr för en skotare som har några år på nacken. En flisare är ännu mer krävande.


Då var mina ord sagda. Det är kul att någon är intresserad över en framtid i skogen. Det är en hård bransch med minimala marginaler.

Se inte detta som bara massa negativ kritik. Försöker bara hjälpa till att skapa en tanke om kostnaderna.
Senast redigerad av Ivarsson135 14:41:46, 17-11-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Ivarsson135
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:38:57, 19-12-2010
Maskintyp: Ej angivet

patrik h

#50 » 21:00:57, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ingen kritik så från mitt håll heller, ser ju bara på hur jag räknat och tittar hur Twiggen räknat och gemför med mina egna siffror och timmarna och som tidigare sagt fler reparationer och mer slitagedelar inom skogen.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

twiggen (trådstartaren)

#51 » 21:03:24, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivarsson135 skrev:Det bästa är att jobba några år som förare och även gå några kurser inom ekonomi.

Tänk på att om man ska köra åt Holmen, Sveaskog eller andra större uppdragsgivare krävs miljöcertifierade maskiner. Det behövs ADR-bevis för att hantera diesel, Heta arbete för att svetsa mm.

Räkna med att jobba 8h om dagen. Mera än det blir jobbigt i längden tror jag. Dessutom i skogen är det oftast långa avstånd till jobbet (2 -3 timmar) om dagen i bilen är ibland förekommande.

Angående dina siffror så behöver dem höjas rejält. En flismaskin byggd på en skotare kostar runt 1.5-2 milj om man ska ha något vettigt. En sån Ösa du räknat med är också dyrare än 90000.

Att ha en fungerande bil är viktigt. Kan lätt bli 3000-4000 mil per år i körsträcka så satsa på något vettigt. En begnagnad fyrhjulsdriven pickup kostar mellan 150000 till 200000 om man ska ha en driftsäker. Och fyrhjulsdrift är nästan nödvändigt.

Reparationer är dyra. Vår skotare kostade mellan 200000 och 300000 tusen kr förra året i reparation. En flisare är ännu mer krävande.


Då var mina ord sagda. Det är kul att någon är intresserad över en framtid i skogen. Det är en hård bransch med minimala marginaler.

Se inte detta som bara massa negativ kritik. Försöker bara hjälpa till att skapa en tanke om kostnaderna.



http://www.blocket.se/orebro/Skotare_os ... m?ca=7&w=3 :vissla:

adr har jag
heta arbeten kommer jag och få
grönt kort har jag
:wink:

jag ser ingen kritik bara bra förslag
det är bra att ni :slag: så att man insrer vad det kostar

Mvh twiggen
twiggen
 

Exs

#52 » 00:58:35, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår helt resonemanget med att slippa ha en chef över sig, men hade jag varit i dina kläder hade jag nog ändå försökt att ta ett vanligt jobb och sen mjukstarta en verksamhet vid sidan om. Jag tänker då främst på ett deltidsjobb och då antingen nån form av "hjärndött" industrijobb eller kanske som (kyrk?)vaktmästare, parkskötare etc. Men som sagt på deltid. Då kan du börja med att fylla ut dina arbetsdagar med nån enstaka maskin och i takt med att du ser att det kommer in pengar så kan du investera i mer maskiner för att slutligen nå ditt mål eller åtminstone en nivå där du kan säga upp dig från deltidsjobbet :thumme: På så sätt har du en viss inkomst tryggad samtidigt som du inte måste ta jättelån för att rivstarta en rörelse som du inte riktigt vet om den kommer gå runt eller inte.

Jag har själv ingen erfarenhet av sånt här men så skulle iaf jag gjort. Jag hade gärna själv gått ner på 75% eller nåt och fyllt ut resten av dagen med nåt mer givande, men för mig är det omöjligt för tillfället. Tjejen pluggar och mitt jobb är mer än heltid och allt eller inget. Ska jag jobba deltid får jag börja med att byta jobb. Men du har alla möjligheter i världen när du går ur skolan :thumme:

Jag tror på dig, du är nog av rätta virket, men mjukstarta istället för att ta några stora risker. Tar du stora risker och det går åt skogen kan det ju mycket väl sluta med att du ändå måste ta ett heltidsjobb, få en chef, och lägga mycket av dem surt förvärvade pengarna på att betala det du förlorat.

Bara en tanke..

Edit: stavfel..

Och vad gäller herr Kolsjö har jag ett vagt minne av att jag läst att han startade med två relativt tomma händer, vilket stämmer väl med devisen "hellre reparera än amortera" men som du räknat är jag rädd att du får göra ganska mycket av både och tyvärr :(

Jag tror på dig, men du måste nog ha lite is i magen och låta tålamodet jobba så du inte gör nåt förhastat :wink:
Senast redigerad av Exs 01:12:23, 30-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

twiggen (trådstartaren)

#53 » 15:57:03, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok tack exs :thummar: :thummar: :thummar:
då kanske man ska starta med en bonntraktor och hugg och ha ett arbete som man arbeta halvtid och resten av tiden hugga med huggen som sitter på bonntraktorn.

Mvh twiggen
Senast redigerad av twiggen 16:31:28, 30-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
twiggen
 

patrik h

#54 » 16:14:51, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som en mera rimlig start.
Även om jag beundrar samtidigt din ambition att starta stort och ha viljan. Så jag tror nog du kan lyckas om du bara ger det tid :thummar:
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Exs

#55 » 16:23:54, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs, men iaf.. :wink:

Jag tror det är rätt att göra så, då kommer det säkert att lösa sig i slutändan även om det tar lite längre tid :) lägg gärna upp info och bilder under tidens gång, det skulle vara intressant att följa utvecklingen, och bilder/filmer på just flisekipage m.m finns det fortfarande relativt lite av här på maskinisten :)

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Fredrik_

#56 » 16:24:19, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan sak med att lägga budget på så många sålda timmar och dagar är att det kanske inte är lika kul om några år, MEN man måste fortsätt ändå just för att det ska gå ihop..

Därför skulle man kunna tänka sig att inte banken går med på det heller!?

----------------

Hur mycket rep har du tänkt göra själv?
Finns ingen utrustning upptagen för det!
Bara grundläggande handverktygen av lite kvalitet blir många tusenlappar.. Sedan svets och andra maskiner på det..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

twiggen (trådstartaren)

#57 » 16:37:34, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:En annan sak med att lägga budget på så många sålda timmar och dagar är att det kanske inte är lika kul om några år, MEN man måste fortsätt ändå just för att det ska gå ihop..

Därför skulle man kunna tänka sig att inte banken går med på det heller!?

----------------

Hur mycket rep har du tänkt göra själv?
Finns ingen utrustning upptagen för det!
Bara grundläggande handverktygen av lite kvalitet blir många tusenlappar.. Sedan svets och andra maskiner på det..


jo det finns de någonstans annars har jag bommat de men tänkt tanken men glömt skriva de :roll:
jag ska göra all reperation själv, har inte mycket kunskap nu men jag ska gå rep kurs senare nästa år och sen ska jag även gå på el kurs senare i nästa år.

tack för örvrigt för dom intressanta svaren :thummar:

Mvh twiggen
twiggen
 

Fredrik_

#58 » 16:45:03, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då kan du ju definitivt INTE sälja så mycket som du tänkt från början...

Bara räkna med timmarna för service och slitdelsbyte (knivar odyl), plus några veckor för rep av de gammla...
Ingen inkomst då, men gissningsvis behöver du ändå 'lön' till mat och hyra.

Bara lite realism i tankarna.. Många bäckar små... brukar man ju säga!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

twiggen (trådstartaren)

#59 » 16:59:57, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Ja då kan du ju definitivt INTE sälja så mycket som du tänkt från början...

Bara räkna med timmarna för service och slitdelsbyte (knivar odyl), plus några veckor för rep av de gammla...
Ingen inkomst då, men gissningsvis behöver du ändå 'lön' till mat och hyra.

Bara lite realism i tankarna.. Många bäckar små... brukar man ju säga!


jojo
men efter lite funderande så skrotar jag dom gamla planerna och kör på bontraktor starten med ett jobb vid sidan av :thumme:


mvh twiggen
twiggen
 

Fredrik_

#60 » 17:01:43, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :thummar:

Lycka till!!!
Blir nog lättare att sova då!
Hoppas du kan avancera/utöka efterhand sedan också då!


Stora fingrar..
Senast redigerad av Fredrik_ 17:03:11, 30-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se