Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta företag som ung/oerfaren med dyrare maskiner?

110 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

twiggen (trådstartaren)

#1 » 01:49:46, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hejsan
jag hade som uppgift i skolan att bilda ett fantasi företag för ett tag sen och då skulle vi skapa ett företag och få det att gå runt och vi skulle räkna in alla utgifter och sånt för att se hur mycket det det skulle kosta att starta samt driva företaget per år , till saken hör att det företag som jag skapade gick med vinst när alla utgifter var inbetalda och jag tyckte att det var intressant.
och så hör till saken att jag går ut ur skolan nästa år och då undrar jag om det vore smart att starta ett företag när man är så ung och har så lite erfarenhet av branchen .
anledningen till att jag vill starta detta företag är att jag har svårt att vara anställd då jag kan gå fram till min chef och säga exakt vad jag tycker och tänker och så gillar jag att vara min egen chef .
och jag har lite erfarenhet hur det är att vara egen företagare då jag äger 2 billiga maskiner sen tidigare och har raggat jobb åt dem så dom maskinerna är nu inbetalda .

det jag vill veta är hur det är att ha ett företag med dyrare maskiner samt tipps och råd från er.


Mvh twiggen

Ändrade till tydligare titel /ja-bond77
twiggen
 



161A

#2 » 02:56:03, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

same same but different :thumme:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

twiggen (trådstartaren)

#3 » 03:09:51, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:?


Mvh twiggen
twiggen
 

161A

#4 » 03:13:28, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

små maskiner eller stora maskiner samma sak..bara beloppen som skilljer :grin:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

twiggen (trådstartaren)

#5 » 03:21:25, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok
så man borde inte tänka att det är någon skillnad i mellan en 200tusen maskin och en maskin för 3 tusen?
eller vad vad menar du?


Mvh twiggen
Senast redigerad av twiggen 03:28:49, 26-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
twiggen
 

Perjos

#6 » 07:27:47, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har inte jag nåt eget, så jag har ingen erfarenhet jag heller.

Köper man dyra maskiner och drar på sig stora lån ökar ju kraven på att få in pengar hela tiden. Man kanske inte har råd att låta en maskin för en mille stå still en vecka. En maskin som är betald och klar har ju i alla fall ingen räntekostnad.
/// Perjos
Perjos
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:30, 24-09-2009
Ort: Rörsås, Mariestad, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Centurion 75
Farmall B450 -62
Farmall EMD50 -54
Ih B414 med kran och skogskärra
Fiat 100-90 -86
MF 203 Traktorgrävare
Bröyt X2
BMB230 Bamse med IH grävagg
Zetor 5511
IH 966 -75
Aveling Barford Calfdozer med helhydraulisk lastare
2st bogserade ABS-grävare
Volvo T24

twiggen (trådstartaren)

#7 » 07:58:10, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok nu förstår jag :wink:


Mvh twiggen
twiggen
 

twiggen (trådstartaren)

#8 » 09:10:20, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanske ska presentera företaget för er :klia:
till företaget kommer en flishugg att köpas in.
så företaget kommer och syssla med
flisning
röjning
manuell huggning med motorsåg
askspridning
plantering
och om pengar finns så kommer även en markberedare att införskaffas .

tyngd punkten i företaget kommer att liga på flisning men igenom att man har flera ben att stå på så kommer företaget nästan alltid rulla på och tjäna pengar. :)
jag planerar att jobba 300dagar per år.


Mvh twiggen
twiggen
 

LeifAndersson

#9 » 09:17:51, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen är det att välja: Amortera eller reparera.
Så det blir till att försöka lura ut vad som är lämpligast i det aktuella fallet. Men en gammal billig (betald) maskin har man största utbytet av när den är sysslolös, blir den satt i riktigt arbete får man skruva på fritiden och fritid blir det med automatik när den är krasslig. :(

Så egentligen blir det så att satsar man seriöst så blir det nödvändigt med en nyare / dyrare maskin. Av flera skäl går det inte att komma med skrot på en arbetsplats, både av miljöskäl och att arbetgivaren måste kunna tro att din maskin ska klara uppgiften.
Men ska maskinen t.ex. bara gå på en egen fastighet och tillgängligheten inte är av större betydelse och inga miljökrav ställs, så kan man satsa på den där "veteranen" utan att binda något större kapital, och hoppas på lite tur och lägga mycket tid på underhåll.
Så ett enkelt svar på frågan går inte att ge utan att ta hänsyn till förutsättningarna. :sad:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Fredrik_

#10 » 09:27:50, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägga en budget (planera) på att jobba/sälja sig 6 dagar i veckan året om verkar ju så där..
Om det då dessutom ska lagas på ickesåld tid blir det inte mycket kvar. Men hinner ju inte göra av med några pengar heller :grin:

En normal heltid innebär väl ca 200 dagar/år?! (Helger/storhelger, semester osv räknas ju bort då!)

Och som Leif skriver, kan kunden förrväntas få det som är beställt, i tid!
Annars kanske man måste hyra in i sin tur för att uppfylla ingånget avtal.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

twiggen (trådstartaren)

#11 » 09:45:07, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok :smile:
jag tyvärr har blivit inspirerad av herr kolsjö.
så det kommer att bli en äldre skotare som jag kommer att bygga flishuggen på för att jag tror att det lönar sig att skaffa en skotare för 60k istället för 2mille och köpa en gammal flishugg för 40k istället för att köpa en för 700tusen . men längre fram när lånet är avbetalat och man får mera pengar över så kommer jag att byta upp mig till en lite nyare och när den är betald kommer jag att byta upp mig till en enu nyare.
att jobba 6 dagar i veckan tror jag inte kommer att bli något problem då jag avskyr att vara ledig . :dancing_geek:


mvh twiggen
twiggen
 

Emrik F

#12 » 09:57:41, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ungefär samma tankar om entrepenad att med någon form av flistugg och till en början motormanuell uppröjning av åkerkanter.
jag har funderat på en traktorburen flistugg, av flera anledningar
1: Kostnaden, en splitt ny traktor jämfört med en splitt ny skotare, även om man har en buddget som räcker till en relativt fräsch skotare så får man oftast en nyare och fräschare traktor.
2: en traktor kan transportera sig själv, oftast i 40 km/h en skotare måste man oftast leja in transport till om man inte har en en egen transporttör
3: traktorn är flexiblare att använda till annat, antingen eget jordbruk på sommaren eller köra åt lantbrukare typ via maskinringen eller ragga ihop en egen kundkrets. finns även massa andra arbetsuppgifter tex buskröjning, sladdning av skogsbilvägar osv..
man kan även ha en rejäl skogsvagn och skota ut virke dock inte i samma grad som med en skotare då kommer vi in på negativa saker med traktor

1: en skotare är renodlad för uppgiften och är troligtvis effektivare.
2:den tar sig fram bättre i skogsmark

finns säkert bra många saker att tillägga i dessa listor men det är lita tankar jag har haft om liknande arbetsuppgifter och jag ska troligtvis bygga en flishugg på skogsvagnen vi har och börja så för att se om de finns någon marknad häromkring och bygga upp en kundkrets. men drömmen är att ha en sådanhär fast med ett skördaraggregat istället för grip, då behöver man bara en maskin, fälla träden och såga bort första stocken till tex brännved eller massaved och sedan mata resterande del direkt i tuggen
Bild
Emrik F
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:35, 25-07-2011
Ort: Dalarna/Falun/Svärdsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 805 -88
Polaris 500 HO-10
Zetor 7245-85
Volvo ec55b-05

twiggen (trådstartaren)

#13 » 10:10:58, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

VS

Bild


du kanske inser varför jag gillar skotaren mer.
samt jag har sett traktorer med kran på taket och jag tycke att det såg ut som ett svajande skepp när dom körde kranen.


Mvh twiggen
Senast redigerad av twiggen 10:23:39, 26-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
twiggen
 

Emrik F

#14 » 10:58:44, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du körning i skogen på hyggen och liknande så är skotaren ett förstahandsval :grin:
Jag sitter och funderar på om en typ Ponsse Dual med skördaraggregat, fällhuvud eller bioklipp skulle kunna vara något? då kan du ju få flera arbetsuppgifter än att köra GROT på hyggen då kan du ju ta åt dig att städa väg och åkerkanter, då har du fördel att bara behöva en maskin för att utföra hela jobbet, kanske kompletera med en traktor med lastväxlare för att köra kontainrarna mer lättåtkomligt för lastbilarna, vilket minskar den kostnaden. den traktorn kan du ju även ha som transport av maskinen när du ska byta område :)


Går det att ta av flistuggen från skotaren så kan du använda samma basmaskin till en markberedar utrustning och askspridning en aspekt är ju då om man tuktar sönder basmaskinen med markberedar utrustningen :?
Emrik F
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:35, 25-07-2011
Ort: Dalarna/Falun/Svärdsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 805 -88
Polaris 500 HO-10
Zetor 7245-85
Volvo ec55b-05

Robban_C

#15 » 11:05:22, 26-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här låter som enorma investeringar.
Den där lastväxlaren som ska transportera Ponssen, den blir inte billig och det är ändå en av dom billigare enheterna. Sen bör man väl ha en traktor på 2-300 hk att dra den med också.
Vad väger den där Ponssen?

Jag vet ju inte om jag skulle våga göra såna satsningar (vi pratar ju åtskilliga mille) om jag inte hade kontrakterat åtskilliga års jobb.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se