Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Hobbyverksamhet

38 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Frogish (trådstartaren)

#1 » 05:01:57, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat gjuta lite prylar till motorcyklar och efter inlägg på chopper forum så har det visats en del intresse att kunna köpa dessa utav mig. Det rör sig om typ fotpinnar, Luftrenare etc..

Läst på skatteverkets hemsida och hobbyverksamhet känns ju kanonbra för detta lilla. Hittar dock inget på deras hemsida om ett sådant måste registreras?

Har en smältugn och fräs sedan tidigare som jag bör kunna göra avdrag för om jag tolkar skatteverkets hemsida rätt. Någon som har erfarenhet utav detta?
Frogish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:25, 14-12-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Stefan1972

#2 » 10:03:51, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm det.....är bara en myt allt det där. Visst kan man göra så det blir en plus minus noll verksamhet och kalla det för "hobby" men det är väldigt svårt. Istället är det enklare att se det såhär. 0kr i överskott är lika med hobby. 1kr och mer i överskott så är det en affärsdriven verksamhet. Tveksamt om det finns nå avdragsmöjligheter i en hobbyverksamhet. Där ska ju överskottet betala utgifterna.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

BM425

#3 » 10:20:09, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Företag eller hobby, kriterier för ett företag https://www.skatteverket.se/foretag/dri ... 25792.html
https://verksamt.se/starta-foretag/forb ... er-foretag

Skulle du råka gå med vinst så håll tyst om det så länge du kan.
Skulle någon vilja ha ett kvitto på det du tillverkat o sålt så skriv ett.
Blanda inte in moms, det ska inte vara med om du inte är momsregistrerad.
Spara alla kvitton du får på grejer du köper, sätt in i pärm.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Stefan1972

#4 » 10:40:41, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man hålla tyst om man tjänar pengar? Blir det revision i dylik verksamhet så kan man bli skönstaxerad för hur mycket som helst. En bekant lagade en bil åt fel person och det vart ett jäkla rabalder och han åkte på skatt för flera år bakåt i tiden för vad de ansåg var rimlig verksamhet baserat på det tillfället. De ansåg helt enkelt att detta var nåt han utövade.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#5 » 12:41:49, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bli lite svårt att få den verksamheten att passa in under hobbyverksamhet, i alla fall om du gör något på beställning. Möjligen om du bara gör grejer "för att det är roligt", och sedan säljer av sånt du inte fick användning av själv.

Hobbyverksamhet får inte vara avsedd att ge vinst (men det är okej att den gör det), och man får inte göra jobb på uppdrag åt andra (okej att måla en tavla och sedan sälja, inte okej att ta en beställning på en tavla och sälja den till beställaren).

Har du tittat på egenanställning? Det är när man låter ett företag fakturera kunden, dom hanterar moms, skatt etc. och man får ut det som blir över minus deras arvode som färdig skattad lön. Inte riktigt lämpligt för att sälja grejer eftersom företaget i fråga måste äga varor som säljs, men om du istället vänder det till att ta betalt för arbetet du lägger ner på att göra grejerna kan det gå. Går göra avdrag för material man förbrukar, (men separat för varje kund så att köpa storpack fungerar inte).
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Stridis2

#6 » 13:03:29, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring och prata med Skatteverket, de är oftast mycket bra att ha och göra med.
I mina öron låter det som du borde dra igång en enskild firma. Har man inte mycket verksamhet så är det inte jättemycket jobb.
En fördel med eget företag och FA-skatt är att de fem första åren kan du kvitta förlust i företaget mot förvärvsinkomst.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Frogish (trådstartaren)

#7 » 20:08:45, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ringa och surra med dom imorrn.
Står ju dock klart o tydligt att man får tjäna hur mycket man vill på hobbyverksamhet, så länge eventuell vinst skattas. Samt att avdrag får göras på ev utrustning som krävs för verksamheten.
https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

Men visst skulle jag lika gärna kunna köra FA skatt, men det är ju just enkelheten med hobby som lockar.

Jag kommer också endast gjuta småpartier av mina produkter och sälja, inte beställningsjobb.
Frogish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:25, 14-12-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#8 » 21:38:49, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regga enskild firma och momsregga dig. Säljer du produkter och inga tjänster behöver du inte f-skattsedel.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stefan1972

#9 » 10:58:15, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju klart du får tjäna pengar men redovisningsskyldigheten och deklarationen blir ju likadan som att ha enskild firma. Du slipper ju inget på det viset. Det är ju bara när man inte tjänar så mycket som en krona man kan komma undan med allt pappersjobb.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#10 » 11:13:43, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blir vi ju nyfikna på hur dina hobbyprylar ser ut ju.. :-)

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#11 » 14:49:59, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker nog att detta lutar mycket mot att det bör köras som företag snarare än hobby. I all synnerhet om saker tillverkas på beställning, det talar för företag.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Frogish (trådstartaren)

#12 » 14:06:31, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju återigen inte beställningsjobb utan jag kommer att gjuta små partier och sälja.

Jag kommer börja som hobbyverksamhet och se om det ger mersmak och jag får rull på grejerna, då reggar jag det som företag.
Som hobby som är jag endast skyldig att spara dokumentation (ex kvitton från försäljning) och slipper bokföringsskyldighet.

Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Frogish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:25, 14-12-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#13 » 14:21:12, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev jag än mer nyfiken, det ser ut som pressgjuten du aluminium , är det ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#14 » 14:25:03, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är både och med skyldigheterna.......blir det krångel så ska du ju kunna visa att inget överskott finns. Det är ju där skon klämmer med skv. Det är omvänd bevisföring så får de för sig nåt så ska du bevisa motsatsen. Annars blir man skönstaxerad. Jag skulle råda dig till att göra det riktigt från början. Allt blir så mycket enklare då. Att ha ett enkelt bokföringsprogram och fakturera själv behöver inte innebära jättemycket arbete eller utgifter. Jag har fortnox och sköter det mesta själv men lämnar iväg för deklarationen, ca 4000kr varje år.
De flesta ser ju företagandet som nå jättestort men det behöver det ju alls inte bli. När det väl är reggat och klart så är det ju inte så märkvärdigt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#15 » 15:12:54, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Ring och prata med Skatteverket, de är oftast mycket bra att ha och göra med.
I mina öron låter det som du borde dra igång en enskild firma. Har man inte mycket verksamhet så är det inte jättemycket jobb.
En fördel med eget företag och FA-skatt är att de fem första åren kan du kvitta förlust i företaget mot förvärvsinkomst.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk


NEJ FÖR HELVETE!! Det är som att be om problem om man stöter på fel handläggare. Ta det snacket med en kunnig revisor istället.
Känner man inget slags dödsförakt som helst här i livet så dölj i alla fall numret innan du ringer Skatteverket.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se