Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta egen Bilverkstad

42 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Boll

#31 » 17:11:19, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boll
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:51, 12-07-2012



nixs

#32 » 17:24:37, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare ett tecken på att det är ytterst olämpligt att försöka starta en egen verksamhet...
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#33 » 19:09:32, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Ytterligare ett tecken på att det är ytterst olämpligt att försöka starta en egen verksamhet...


Eller så kan det funka bra, om man är driftig och jobbar kvittar det ju om man gör det på natten eller dagen, på helgen eller i veckan. Bara man får jobben gjorda och inte ringer till kunden 03.40 och säger att bilen är klar... :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Lars B

#34 » 20:00:47, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer nästan alldeles helt osökt att tänka på den här: http://youtu.be/_A1paHC9k8s
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Fredrik_

#35 » 20:20:35, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
nixs skrev:Ytterligare ett tecken på att det är ytterst olämpligt att försöka starta en egen verksamhet...


Eller så kan det funka bra, om man är driftig och jobbar kvittar det ju om man gör det på natten eller dagen, på helgen eller i veckan. Bara man får jobben gjorda och inte ringer till kunden 03.40 och säger att bilen är klar... :)


Framför allt inte om den borde varit färdig 16.00!! :mrgreen:

Vet inte hur privatkunder är med tidsuppfatningen, men brukar sällan vara populärt att behöva vänta någon längre tid att få tillbaks bilen.
Kräver ju då även att det finns reservdelar tillgängliga, kan vara svårt mitt i natten om man inte haft råd att lägga upp ett eget lager!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#36 » 01:22:06, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

robban: jag tänker inte ha nån verksamhet under 8000 per år oskattad, glöm de där. var de inte under 18 000 per år som man inte behövde skatta förresten?

och jag tänker inte börja med företag har jag ju sagt. tänker inte ens börja alls. tråden handlar Om hypotetiskt de är att öppna egen verkstad vilk jag fått många bra svar på här. de var en tanke att öppna nåt garage enkelt och hobbymeka möjligen med f-skattesedel i början för att se hur de går för en med kunder och inkomster.
och övrigt godkänd lokal, miljö mm. ang spillolja har jag isf tänkt spara all. för att sen kunna köra i dieselbil i senare tider. så de är inga problem.

Ang värmefläkten är de en liten hemma byggd kamin med rör som värmen går igenom och en kupefläkt monterad som blåser på rörena och sen ut i ett större rör med den varma luften. behövs väl inget tillstånd för en liten hemmabyggd braskamin stort som 2 bilbatteri. dessutom skulle den stå utanför garaget och blåsa in den varma luften och vad jag läst så ska de vara helt godkänd.,om den inte står inne i garaget.

nixs skrev:Skulle vara kul att komma förbi och kika på den beryktade Putt Och Gån med motorbytet, och eran lokal. Jag tror inte på mycket av den påstådda prestationen Wille!!
de var ju väldigt tråkigt att höra då jag lagt upp alla bilder mm på projektet och min bil med den nya motorn klar för besiktning står vid garaget nu.

som sagt jag får gå en kurs i enkild firma "företag" så får jag se hur mycke jag lär mig på de och om jag får tag i nån lada eller nåt billigt ställe att vara på och börja som hobbymek med a-skattesedel om de börjar komma in en del pengar :) och om jag får kunder osm är nöjda mycke svårare än så tänker jag inte göra de. förutom alla regler man måste följa. men de ordnar sig nog :) tänker positivt :) den där skatteverket sidan var bra stod mycke vettigt där plus alla småklipp.

-för tillfället går jag en arbets coachningskurs och går upp 7 varje dag för att sluta 4 och vara helt slut så känns som att jag gör nåt vettigt nu iaf. inskriven på "100 jobb" projekt som kommunen startat här som jag troligen kommer få gå in i. de innebär anställning i minst 6 månader med riktig lön. har vald kategori i skola och vaktmästare. så de går frammot iaf.

-tider och sånt har jag blitt mycke bättre på sen för 2 årsen och anv almenacka i mobilen påminnelser mm och sånt så de har gått frammot de me.
dejvi skrev:
Ni är hårda mot killen, och det är befogat angående
tack dejvi. värt att nämna är att hela min släkt på min mammas sida är STORA bönder företagare och omsätter miljoner. den ena är stor bonde med byggnader över 15 miljoner och verksamhet på många milj.
den andra kusinen jobbar som maskin konstruktör och mekaniker samt konverterar diesel bilar till raps drift. han har en mycke mindre omsättning på kanske 2 miljoner. dock är jag inte alls på deras nivå utan har mycke att lära och ett öppnade av en känd bilvekstad i framtiden hade vart en dröm :)
Senast redigerad av wille_89_ 01:22:40, 20-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#37 » 08:10:43, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du tänkt till där och börjar i rätt ände. Ha ett mål som man jobbar för är utmärkt, bara att man tar det lugnt och löser problemen på vägen dit "steg för steg". Försöker man gena ställer man till det för sig, och drömmen kan bli en mardröm. Nu "ärver" man inte förmågan att driva ett företag framgångsrikt utan det är en kunskap man får skaffa sig, framgångsrika släktingar kan tom. vara till nackdel när man ska pröva sina egna vingar. Det blir lätt så man sneglar för mycket på andras resultat, och glömmer att man måste fixa sina egna förutsättningar så det funkar för en själv. Jag tycker du nu börjar visar ett mer vettigt tänk, som visar att du mer förstår vad som krävs för att leva ett "vuxenliv". :thumme:
Och som jag sade tidigare: Man ska ha drömmar och framtidsplaner, men det måste få ta den tid det tar att komma dit.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Carlsson

#38 » 08:34:42, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:
STORA bönder företagare och omsätter miljoner. den ena är stor bonde med byggnader över 15 miljoner och verksamhet på många milj.


Omsättningen ska du passa dig för att bedöma ett företags "överlevnads" kapacitet, oms är ju alla pengar in. köper du 5L olja och ett oljefilter till firman och sedan byter du det på en 740 och deb kunden detta. alltså får du pengar in för oljefilter, olja + arbete. Du får in pengar för alla tre grejerna, men olja+filter har ju redan kostat dig tidigare så, nettovinst är viktigare bruttovinst!

Hur många av de 15 miljoner och byggnader är belånade? för en sak är säker, idag är det inte många bönder som går plus, många är glada för att gå +/- 0 utan lön så gården blir kvar iaf...

wille_89_ skrev:
har mycke att lära och ett öppnade av en känd bilvekstad i framtiden hade vart en dröm :)




Go for it, lär dig vid sidan av och smyg sedan igång ngt litet på kväll o helg, kan var lämpligt med fskattsedel också då du kan hjälpa ngn med ströjobb och deb via firman. :thumme:
Snö är till för att köras bort =)
Användarvisningsbild
Carlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:51, 14-11-2010
Ort: Öland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T202Direct -10
Valtra T150 Advance -07
Case IH MX270 -01
Case IH CS94 -01
Volvo BM L90B -95
Volvo BM DR860 -70-75?

Kverneland 5090 BX -12
CLAAS Uniwrap 455 -10
BIGAB 20-24 -10

Carlsson

#39 » 08:36:29, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:de var ju väldigt tråkigt att höra då jag lagt upp alla bilder mm på projektet och min bil med den nya motorn klar för besiktning står vid garaget nu.


Länk? :driver:
Snö är till för att köras bort =)
Användarvisningsbild
Carlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:51, 14-11-2010
Ort: Öland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T202Direct -10
Valtra T150 Advance -07
Case IH MX270 -01
Case IH CS94 -01
Volvo BM L90B -95
Volvo BM DR860 -70-75?

Kverneland 5090 BX -12
CLAAS Uniwrap 455 -10
BIGAB 20-24 -10

Robban_C

#40 » 08:49:37, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:... jag tänker inte börja med företag har jag ju sagt. tänker inte ens börja alls. tråden handlar Om hypotetiskt de är att öppna egen verkstad vilk jag fått många bra svar på här. de var en tanke att öppna nåt garage enkelt och hobbymeka möjligen med f-skattesedel i början för att se hur de går för en med kunder och inkomster. ...

Det där var ju minst sagt en motsägelse. Inget företag men möjligen med F-skatt?
Nå, jag utgår från att du ännu inte riktigt vet hur du ska göra så jag föreslår följande:
1. Skaffa ett jobb, vad som helst. Behöver inte vara inom bilbranschen.
2. Bygg upp en mindre verkstad för eget bruk och skruva med lite egna bilar. Antingen "köp-och-sälj-bilar" som du gör några tusen på varje eller så lagar du andras bilar och tar betalt för det. Det må vara olagligt eftersom det rör sig om svarta pengar men det kommer i början i varje fall som helst inte att bli nån större omfattning, bland annat därför att du har ett vanligt jobb som ska skötas i första hand.
3. Börjar det ta fart ordentligt så bromsar du så att verksamheten inte blir för stor och fortsätter med "dagjobbet" medan du på "verkstan" jobbar ihop ett litet startkapital för att framöver starta ftg. Men viktigast av allt, skaffa lite erfarenhet av livet, arbetslivet, bilbranschen med mer innan du gör slag i saken!


Spillolja kan du glömma som drivmedel. Tänk bara på hur mycket skit det är i spilloljan, det vill du inte ha in i filtrena för dom sätter igen med en gång.
Dessutom är det inte tillåtet (men det behöver ju inte vara nåt hinder :grin: ). Spillolja är avfall och måste omhändertas på rätt sätt om man ska vara fullt laglig.


Den beskrivna kaminen tror jag inte kommer att räcka särskilt långt för att värma en lada och är den dessutom hemmabyggd så tror jag definitivt inte att den blir godkänd men jag kan i och för sig inte dom där reglerna fullt ut.
Gör istället en budget som baserar sig på uppvärmning med ett par luftvärmepumpar och stödvärme med el när det blir smällkallt. Det är i alla fall en rimlig lösning med måttliga kostnader, både i drift och inköp.


wille_89_ skrev:... jag tänker inte börja med företag har jag ju sagt. tänker inte ens börja alls. tråden handlar Om hypotetiskt de är att öppna egen verkstad vilk jag fått många bra svar på här. de var en tanke att öppna nåt garage enkelt och hobbymeka möjligen med f-skattesedel i början för att se hur de går för en med kunder och inkomster.


nixs skrev:...
Skulle vara kul att komma förbi och kika på den beryktade Putt Och Gån med motorbytet, och eran lokal. Jag tror inte på mycket av den påstådda prestationen Wille!!
de var ju väldigt tråkigt att höra då jag lagt upp alla bilder mm på projektet och min bil med den nya motorn klar för besiktning står vid garaget nu. ...

Du kanske har klarat motorbytet (tänker inte lägga mig i er diskussion) men det gör dig inte till en bilmekaniker. För det första är det inte ett sådant jobb som en bilmek gör. Om han gör ett motorbyte så byter han till en likadan puffra som satt i bilen sen tidigare. Han byter inte till nån annan puffra eftersom det tar mycket längre tid och därmed blir alldeles för dyrt.
För det andra så kan man vara skitduktig på att skruva bilar men värdelös som bilmek om man är för långsam. Det måste helt enkelt gå undan, annars blir det ingen ekonomi i det.
För det tredje så kan man vara skitduktig och skitsnabb som bilmek men ändå inte klara av att driva ett företag. Det kräver ju så oerhört mycket mer, ex vis social kompetens att bemöta kunderna, ekonomiskt sinne, sinne för tidsåtgång, planering med mer.

Ingen kritik i detta men tänk dig för! Jag har sett så många som försökt starta företag och sen får stå och betala för sina misstag i åtskilliga år efteråt och det är verkligen inte roligt.


Angående Arbetsförmedlingens "starta eget kurser" och deras bidrag:
Dom vräker ut dessa kurser till höger och vänster och verkligen till vem som helst, vare sig individen är lämplig för detta eller ej. Detta beror på att AF arbetar mot statistik, ingenting annat. Deras uppgift är bokstavligen att minska arbetslöshetsstatistiken, ingenting annat!
Dom skiter i stort sett i om du är lämplig att driva ftg eller om din idé bär sig, bara du hamnar på rätt ställe i statistiken.
Går du en kurs så är du inte arbetssökande. Bra statistik!
Startar du eget som maskodlare så är du inte arbetssökande. Bra statistik men bara under ett halvår, sen är starta-eget-bidraget slut och eftersom maskodlingen inte gick ihop sig så är du snart arbetslös igen men då har du varit borta ur arbetslöshetsstatistiken i ett halvår. Bra för AF men dåligt för dig eftersom du har skuldsatt dig för livet i ditt försök att livnära dig på att odla mask.

Det finns säkert en del handläggare på AF som tänker lite själva men uppenbarligen finns det alldeles för många som inte fattar nånting alls, annars hade vi inte sett så många redan på förhand dömda försök till nyföretagande.
Vi som har jobbat som företagare i många år (30 i mitt fall) ser ofta om en idé eller en individ har rätt förutsättningar men AF:s handläggare har inte den erfarenheten och många av dom kan utan vidare rekommendera en individ att starta den där maskodlingen utan att tänka på vilka konsekvenser det får för individen när företaget ska börja klara sig själv och sen står på näsan när banken/hyresvärden/kronofogden knackar på dörren.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

wille_89_ (trådstartaren)

#41 » 12:44:59, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
wille_89_ skrev:... [b] ...


1. Skaffa ett jobb, vad som helst. Behöver inte vara inom bilbranschen.
2. Bygg upp en mindre verkstad för eget bruk och skruva med lite egna bilar. Antingen "köp-och-sälj-bilar" som du gör några tusen på varje eller så lagar du andras bilar och tar betalt för det. Det må vara olagligt eftersom det rör sig om svarta pengar men det kommer i början i varje fall som helst inte att bli nån större omfattning, bland annat därför att du har ett vanligt jobb som ska skötas i första hand.
3. Börjar det ta fart ordentligt så bromsar du så att verksamheten inte blir för stor och fortsätter med "dagjobbet" medan du på "verkstan" jobbar ihop ett litet startkapital för att framöver starta ftg. Men viktigast av allt, skaffa lite erfarenhet av livet, arbetslivet, bilbranschen med mer innan du gör slag i saken! .

då gör jag så :) en bra ide. typ så mina planer var

Carlsson: länk: http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ht=#469341 :)
Senast redigerad av wille_89_ 12:46:21, 20-10-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#42 » 14:21:25, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ä skit också... ursäkta och förlåt för att jag skriver så jäkla dåligt att ingen uppfattar mitt beröm till Robban.........
Senast redigerad av Michael Meier 10:39:19, 21-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se