Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Starta egen Bilverkstad

42 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Carlsson

#16 » 22:50:36, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev: jag missade några arbetsinterviuver


Sånt ser illa ut :wave:

Kan inte missa jobbmöten heller! :dancing_geek:
Snö är till för att köras bort =)
Användarvisningsbild
Carlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:51, 14-11-2010
Ort: Öland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T202Direct -10
Valtra T150 Advance -07
Case IH MX270 -01
Case IH CS94 -01
Volvo BM L90B -95
Volvo BM DR860 -70-75?

Kverneland 5090 BX -12
CLAAS Uniwrap 455 -10
BIGAB 20-24 -10



MagnusS

#17 » 22:58:02, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort lycka till!

Teckna en bra ansvarsförsäkring det första du gör så att du och din privatekonomi är skyddad om du råkar orsaka en skada på en bil, Ett litet misstag vid ett kamremsbyte kan bli fruktansvärt dyrt.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Torpöbo

#18 » 23:01:08, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev: jag har fått möjlighet till anställning flera grr. åkte runt med en speciel handledare som kände allt och alla i uddevalla/stenungsund. dock ändrade sig några företag om anställningen pga ekonomiska problem. och några blev inte av eftersom jag missade några arbetsinterviuver och efter de hoppa han av för han tyckte jag misskötte mig men de va samtidigt dålig kommunikation med kontakten mellan oss då de va fel på min mob så jämt när han ringde messa kom de inte fram, de sa ja t han me men de gjorde ingen skillnad :( så nu står jag här sj igen.

ang biljobb här i uddevalla/ stenungsund har jag nästan sökt på varenda verkstad men de finns inga jobb. och lärling är svårt me att komma in som har frågat. är lönlöst har verkligen försökt komma in men nu skiter jag i de och öppnar nåt litet eget istället. efters jag har god erfarenhet anser jag iaf till lättare arbeten.


Regel nummer 1 missa aldrig en anställnings intervju, regel nummer 2 missa aldrig en anställningsintervju, regel nummer 3-5 se till att ha en telefon som fungerar regel nummer 6 försök att skaffa dig referenser, regel nummer 7 ta vilket jobb som helst väntar du för länge på rätt jobb kommer du sluta som socialfall och regel nummer 8 missa aldrig en anställningsintervju missa den inte ens om det är mormors begravning, flytta hellre på begravningen!

Hur tror du någon ska kunna lita på dig om du inte ens kommer på en anställningsintervju eller dom inte kan få tag på dig?

Jag förstår att du inte har jobb när du skiter i chanserna du verkar lyckats få och jag förstår din handledare när du inte tar dina chanser.
Dags att växa upp och lära sig komma och komma i tid.
Skulle kunna rekommendera dig att söka in till försvarsmakten, där får man lära sig att komma i tid.

Kom ihåg att när det gäller första jobbet så finns det väldigt få(läs: inga) ursäkter, dom finns inte när det gäller det tionde heller.
Senast redigerad av Torpöbo 23:03:17, 18-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Robban_C

#19 » 23:01:24, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

I inlägg 10 frågade jag följande:
Robban_C skrev:
wille_89_ skrev:-5-8000är ju ändå skapligt som nybörjare iaf då jag bor hemma. ...

Nu förstår jag inte riktigt. Hur lång tid ska du ha för att tjäna 5-8000:-?
Och hur lång tid tror du att Skv vill ha för dom pengarna? ...

Vill ha svar!


Och sen föreslår jag att du sätter upp en budget för företaget.
Uppskatta (gissa) hur mycket du kommer att dra in och vad du kommer att ha för utgifter med mer.


Sen undrar jag hur du tänker göra för att räkna priser?
Låt oss säga att en kund kommer in med en bil och vill veta vad det kostar att byta kamrem, vattenpump och båda vevaxeltätningarna.
Hur räknar du ut vad du ska ge för pris till kunden?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Benz

#20 » 23:22:25, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är vilka är dom tilltänkta kunder till en bilverkstad som ligger på en ladan?

Sen måste du tänka på brandrisk om det ska bli nåt svetsjobb, sen också miljö-hantering.

Sen hur är det rolig att jobba i en smällkallt ladan på vintertid?

Hur ska du göra av med spillolja och diverse kassa reservdelar?
Benz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:54, 25-08-2009
Ort: Norra Östra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor

emil.jönsson

#21 » 23:32:17, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:jag har fått möjlighet till anställning flera grr. åkte runt med en speciel handledare som kände allt och alla i uddevalla/stenungsund. dock ändrade sig några företag om anställningen pga ekonomiska problem. och några blev inte av eftersom jag missade några arbetsinterviuver och efter de hoppa han av för han tyckte jag misskötte mig men de va samtidigt dålig kommunikation med kontakten mellan oss då de va fel på min mob så jämt när han ringde messa kom de inte fram, de sa ja t han me men de gjorde ingen skillnad :( så nu står jag här sj igen.

ang biljobb här i uddevalla/ stenungsund har jag nästan sökt på varenda verkstad men de finns inga jobb. och lärling är svårt me att komma in som har frågat. är lönlöst har verkligen försökt komma in men nu skiter jag i de och öppnar nåt litet eget istället. efters jag har god erfarenhet anser jag iaf till lättare arbeten.


Missa en arbetsintervju?? Där börjar jag undra om du är lämpad till något annat jobb än hos Samhall, det finns ingen ursäkt för att missa en arbetsintervju. Efter att ha läst detta känns det som om du behöver växa upp och sluta komma med ursäkter, för du är ingen skolepåg längre, du är numera en vuxen människa och därtill kommer ansvar. Lyssna på alla oss här, jag är inte den första som skriver det här: Se till och få en lärlingsplats eller ett jobb på en bilverkstad, jobba där i minst 3-5år innan du ens börjar tänka på att öppna eget. Och skaffa den bästa ansvarsförsäkringen du kan hitta, för du lär behöva den. Jag vet folk som jobbat i 30år i verkstäder innan dom startat eget, och tom dom behöver en ansvarsförsäkring.

Och hittar du inget jobb i närheten, ja då utökar du sökområdet för det finns måna verkstäder i Sverige.

För du ska inte tro det är enkelt att vara egenföretagare, det ska gudarna veta att det är ett helvete imellanåt.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

wille_89_ (trådstartaren)

#22 » 01:10:37, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:I inlägg 10 frågade jag följande:
Robban_C skrev:
wille_89_ skrev:-5-8000är ju ändå skapligt som nybörjare iaf då jag bor hemma. ...

Nu förstår jag inte riktigt. Hur lång tid ska du ha för att tjäna 5-8000:-?
Och hur lång tid tror du att Skv vill ha för dom pengarna? ...

Vill ha svar!

Och sen föreslår jag att du sätter upp en budget för företaget.
Uppskatta (gissa) hur mycket du kommer att dra in och vad du kommer att ha för utgifter med mer.
Sen undrar jag hur du tänker göra för att räkna priser?

-jag vet inte :/ tydligen går de väl inte ihop. därf måste man använda f-skattesedel. om man tjänar mer jag vet inte exakt man får väl utgå ifrån hur långt jobbet tar vad delar kostar mm. får väl gå nån kurs i de här.

-ang arbetsintervjun har jag redan berättat att de var stor misskommunikatoin med mig och arbetsledaren. han kunde oftast inte nå mig och jag visste de inte förrens efteråt. ibland ringde han inte heller. utan hade bara sagt ett möte och jag har stora problem med just tider och komma ihåg tider och sånt de är en svaghet jag jobbar på hårt. de var därf jag fick den extrahjälpen. detta tog vi upp efteråt. så de är inte så lätt bara.
-sjkalrt ska man lägga stort på att koma i tid till en intervju.

-en lada var ett tex som är byggnad man kan komma ut väldigt billigt om man känner någon bonde som har nerlagd ladgård om man känner någon. givetvis behöver man inte ha en hel ladgård. uppvärmning har jag en stor fläkt jag byggd som går på ström och ved.

-ang spillolja går att sortera på stor behållare. och skrotdelar går att sortera till skrot med. de löser sig. jag har inte allt framlagt på bordet ang de här. var därf jag frågade hur man startar en verkstad :)

kommer nog söka till lite kurser om de här.
har kollat på skatteverkets sida. filmer om bokföringsöppning av företag o sånt. mycke läsvärt :)
Senast redigerad av wille_89_ 01:18:29, 19-10-2012, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Torpöbo

#23 » 08:14:46, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

-ang arbetsintervjun har jag redan berättat att de var stor misskommunikatoin med mig och arbetsledaren. han kunde oftast inte nå mig och jag visste de inte förrens efteråt. ibland ringde han inte heller. utan hade bara sagt ett möte och jag har stora problem med just tider och komma ihåg tider och sånt de är en svaghet jag jobbar på hårt. de var därf jag fick den extrahjälpen. detta tog vi upp efteråt. så de är inte så lätt bara.
-sjkalrt ska man lägga stort på att koma i tid till en intervju.


Har man inget jobb som betyder det som regel att man har mycket tid över så det finns inga ursäkter för att missa en anställningsintervju.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Robban_C

#24 » 08:28:22, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:
Robban_C skrev:I inlägg 10 frågade jag följande:
Robban_C skrev:
wille_89_ skrev:-5-8000är ju ändå skapligt som nybörjare iaf då jag bor hemma. ...

Nu förstår jag inte riktigt. Hur lång tid ska du ha för att tjäna 5-8000:-?
Och hur lång tid tror du att Skv vill ha för dom pengarna? ...

Vill ha svar!

Och sen föreslår jag att du sätter upp en budget för företaget.
Uppskatta (gissa) hur mycket du kommer att dra in och vad du kommer att ha för utgifter med mer.
Sen undrar jag hur du tänker göra för att räkna priser?

-jag vet inte :/ tydligen går de väl inte ihop. därf måste man använda f-skattesedel. om man tjänar mer jag vet inte exakt man får väl utgå ifrån hur långt jobbet tar vad delar kostar mm. får väl gå nån kurs i de här.
...

Ett konstigt svar.
Läget är att om du räknar med att kunna starta som hobbyverksamhet därför att det bara blir ett resultat om 5-8000:- per år så behöver du nog inte starta alls. Och hur 5-8000:- per år skulle kunna räcka bara för att du bor hos föräldrarna, det förstår jag inte heller.

Och följande lilla konstiga slutsats:
"tydligen går de väl inte ihop. därf måste man använda f-skattesedel"
Ett företag som inte går ihop, är det alltså då man ska använda F-skatt? Märkligt, jag trodde att ett företag som inte går ihop sig ska rekonstrueras eller läggas ner. Men då gjorde alltså Saabs konkursförvaltare fel då.

Det kanske är bäst att du lär dig att ett ftg som inte går ihop SKA slås igen. Ja, det är i princip så förutom när vi pratar korta perioder då alla ftg kan få gå minus ett tag men går det inte ihop sig i långa loppet så tjänas det inga pengar och då tar pengarna slut. Utan pengar (eller "likviditet" som det heter) så är det bara konkursen kvar.


Och detta:
"man får väl utgå ifrån hur långt jobbet tar vad delar kostar mm. får väl gå nån kurs i de här."
Ja, givetvis men hur vet du hur lång tid det där jobbet kommer att ta? Det finns det inga som helst kurser i. Det lär man sig genom mångårig erfarenhet.
Det finns dock riktlinjer inom branschen (databas med tidsåtgångar) som man kan "köpa in sig i" men det är inga småpengar att köpa sånt och knappast inget man drar hem från piratbukten heller.
Så, hur ska du göra för att räkna på ett jobb? Det är en oerhört central del här, fixar du inte det så får du inte in några jobb heller.


Ang uppvärmning av lada med ved:
En vedpanna måste besiktigas på plats i ladan för att få användas och den måste med största säkerhet vara av en eller annan miljöklassning idag. Det innefattar bl a acktankar eftersom en panna utan tankar som "småeldas" inte ger några bra rökgasvärden och därmed inte godkänns vid nyinstallation.
Jag kan inte det där fullt ut men jag vet att merparten av "pannsnacket" är korrekt.


Mitt råd:
1. Skaffa ett jobb! Börja passa tider med mer. Om yuppienallen inte fungerar och man har nåt så viktigt som möte hos en potentiell arbetsgivare så får man väl för fan skaffa en annan nalle! Dom kostar ju bara kaffepengar idag!
Vad än du gör så starta INTE bilverkstad! Med dina begränsade erfarenheter så kommer ett sånt projekt bara att bli ett stort svart pengaslukande hål och du kommer med största säkerhet att bli skuldsatt för livet! För det ska du veta att det kostar pengar att tjäna pengar!
2. Gör lumpen om du har möjlighet! Det skulle du må bra av. Lumpen gör män av pojkar och du är gammal nog att vara man men lever i en ljusblåskimrande småpojksvärld! Gör lumpen, väx upp och bli en man!
Du har levt alldeles för länge med curlingföräldrar som aldrig har låtit dig stå på egna ben och ta egna beslut.

Hårda ord men det måste nog till vid det här laget!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jimmy Nilsson

#25 » 09:17:51, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tips är.. Ta ett jobb..vilket som helst så du kan leva drägligt..Köp på dej lite verktyg när du kan/har råd.. Skaffa ngn liten lokal och kväll/helgskruva åt dom närmst sörjande tills du har arbetat upp ett bra rykte och kunskap och kvällar och helger inte räcker till längre. Då kan du starta ett företag och köra heltid.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

nixs

#26 » 09:31:21, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara kul att komma förbi och kika på den beryktade Putt Och Gån med motorbytet, och eran lokal. Jag tror inte på mycket av den påstådda prestationen Wille!!
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

taxidriver

#27 » 09:42:39, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försökte med en liknande grej med en polare när jag var runt 20...Det gick så länge man fick startaegetbidrag...sen gick det åt h-e. Mest på grund av bristande erfarenhet och strul med miljökontoret i kommunen, vi befann oss i på den tiden(partille). Man skulle som företagare där bla ha tillstånd för att transportera mer än 20liter spillolja om året och lokalen skulle vara ändamålsenlig och så saknades det oljeavskiljare och allt möjligt

I dag 15 år senare hadde det varit en annan femma, nu kan jag bilar på ett annat sätt än vad jag trodde jag kunde då. Nu har jag en hobbyverkstad med maskiner som har tagit åratal att få ihop (billyft,svetsar,däckmaskiner,svarv). men vågade endast hjälpa kompisar att laga bilar i bland pga jantelagen, men har fått lägga ner även det pga sjukdom (lymfom)

Det verkar som att vi bor i samma område och min erfarenhet här säger att konkurensen är stenhård både bland "privat meckar och etablerade företag
Det enda som dom flesta ratar är rostsvetsning ,men det är ju inte så konstigt med tanke på riskerna med brand+ att det är svårt att få det att löna sig (mycke jobb för lite pengar)

Nä mitt råd är att prata med bemanningsföretagen i området tex Bahusia,lernia,premiere eller manpower ,vilket kan vara en bra start eller få arbetsfömedlingen att fixa en vettig utbildning. För lite så är det att hadde din omgivning haft förtroende för dig som mekaninker så borde du redan ha haft en "hobbyverksamhet". Alternativet är att hitta någon äldre släkting eller liknade att starta något i hop med...även om det kan leda till andra bekymmer
Senast redigerad av taxidriver 11:20:28, 19-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

dimorep

#28 » 11:35:26, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wille_89 du har LÅNGT kvar innan du ens ska fundera på att starta något eget i tron om att kunna leva av det!

Steg #1
Börja med att "vakna upp", mogna och ta dig in i vuxenvärlden. Dvs lär dig passa tider, ta ansvar, se lite realistiskt på saker. För så länge du lever kvar i en skyddad drömvärld (som jag absolut TROR att du gör) så lär du ALDRIG komma längre än vad du är idag... -Hårt men sant! :???:

Steg #2
Bevisa för "rätt personer" (handläggare på a-f, ev arbetsgivare etc..) att du är seriös (återigen detta med passa tider och vara "tillgänlig") och verkligen vill något och jobba för det.
Det är DU som ska visa vad du kan / vill och då går det inte att skylla på någon annan, för det hjälper inte dig eller dina möjlighter till att få ett jobb!

Steg #3
Ta det jobbet (eller utbildingen) du får och gör det bästa av det. Även om det kanske inte är "helrätt" ang. vad DU vill syssla med i framtiden så är det ändå en meriterande sysselsättning och en erfarenhet för dig. Och med erfarenhet och med den även kontakter så går det betydligt lättare att ta nästa steg.

Nu kan det även vara lämpligt att samla på sig lite "basutrustning" i form av handverktyg och dyl för enklare "hemma mek" åt dig själv eller om du vill hjälpa bekanta lite.

Steg #4
Att söka jobb inom det området som du vill jobba med (som nu med mera erfarenhet kanske inte alls är det som du tidigare trode att du ville syssla med). Nu gäller det bara att visa "framföttern" och vara så bra som möjligt på det du gör. Och för att komma vidare, skapa så stort kontaktnät som möjligt med andra företag och kunder i branschen, dvs "gör dig ett namn".

Om du nu vet vad du vill syssla med så kan det vara ide att köpa på sig lite mera dyrbar / specifik utr. för hemmameket. Förh.vis har du nu lärt dig så mycket om yrket så att du kan ta på dig lite mera avancerade hemmamek, fortfarande på hobbybasis. Annars kan din arb.givare annse att du bedriver konkurerande verksamhet och då kan du vara illa ute!

Passa även på att lära dig så mycket du kan om "företagande" nu, dvs vad som krävs för att starta och driva företag (oavs storlek). Gå på skatteverkets kurser och ta gärna någon kvällskurs i företagsekonomi. Och framförallt prata med andra företagare om hur de ser på att vara egenföretagare.

Steg #5
Efter att ha jobbat ett antal år så kan du förh.vis branchen tillr. bra och vet vad som krävs för att klara av de arb.uppg. som förekommer. Först nu som du med hyffsad säkerhet för att kunna klara av "eget företagande" på heltid kan bli aktuellt.
Frågan är bara om du vill slita som egen nu med sämre förutsättningar (arb.tider, utrustning, ekonomi etc...) eller jobba kvar som anställd och om du är duktig, kunna avancera inom det?

Väljer du att starta eget så finns där några olika alternativ. Starta upp ett helt nytt företag (själv eller med någon kompanjon), köpa in sig hos någon bef. aktör (bli delägare i det) eller ta över ett redan befintligt företag och driva det vidare i egen regi.

Nu lät allt detta säkert tradigt som f-n och helt onödigt för dig, men det är så den bistra verkligheten är! :idea:








Och f-n ta dig om du inte tar åt dig av vad vi har skrivit och vaknar upp och gör något vettigt av ditt liv, nu när så många har lagt ner energi på att hjälpa dig på traven! Det trots att du inte direkt "bevisat" något sådant tidigare för oss.. :hotar2:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

PerJohansson

#29 » 11:38:46, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:...jag missade några arbetsinterviuver...



Några var det ja... starkt jobbat... :thummar:
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

dejvi

#30 » 12:58:31, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni är hårda mot killen, och det är befogat angående de missade arbetsintervjuerna! Som nämndes tidigare får detta inte hända! Att i efterhand försöka byta tid på en arbetsintervju är redan det en sak som arbetsgivare inte tycker om... Ha klart för dig när ett möte passar och när väl tid och plats är fastslagna så skriv upp dem i kalender (kanske jag låter som om jag är nära graven men är född -87 och använder kalender!) Vet man själv dessutom att man har svårt att hålla tider så är det otroligt viktigt att organisera allt! Finns ju otroligt bra kalenderfunktioner i de flesta telefoner idag! Se till att börja med en så enkel grejj! Bara så att du får struktur i det hela!

Stig upp i tid på morgon och skaffa dig rutiner. Blir mycket lättare att hålla reda på allt på det viset!

Det jag tycker om är att du i varje fall visar intresse för att jobba, genom att du vill starta eget! Jag är själv intresserad av att starta eget någongång, men är nog för feg för det! Är så mycket enklare att vara anställd! Så mitt tips är nog också att skaffa dig ett vanligt jobb (vad som hellst) hyr en lägenhet och försök klara dig själv ett tag! Att stå på egna ben kräver en hel del och detta tror jag att kan ge dig ganska mycket! När du väl står på egna ben kan du börja fundera vidare på vad du skall göra i framtiden!

Jag studerar själv vintertid och jobbar åt en träbåtbyggare sommartid. Kan bara meddela att det verkar vara tufft att vara egenföretagare, mycket slit och ibland för inget betalt när en offert har misslyckats. Kan ge som exempel från i somras när en stor 30fotare skulle grundrenoveras så missade chefen min en ganska akut sak i besiktningen och fick slita hårt i en vecka för 0€/timmen bara för att reda upp en lite miss vid offerering! Utöver detta slit fick han ju då jobba dubbelt för att få mat på bordet! Då är chefen ändå erfaren med över 20år i branschen så att som gröngöling göra upp vettiga offerter är nog något som jag drar mig för!

kort och gott: jobba åt någon annan först så att du får lite mer uppfattning om hur lång tid allt tar och hur allt skall skötas!

Och som mina far- och morföräldrar har försökt att lära mig (när vi ännu hade mark i Finland) "en mark kostar en mark, det kommer du inte undan!"

Lycka till med vad du än tar dig an!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se