Kassaregisterlagen behöver du inte bekymmra dig om.
Vill kunden betala kontant så skriver du en kontantfaktura. En faktura som du kvitterar när kunden betalt.
Robban_C skrev:Du behöver godkänt kassaregister om du får en kontantomsättning överstigande 160 000:- per år inkl moms (beloppet kan ha ändrats) men det får du knappast. Kunderna vill ha en faktura.
Vi har haft en enda kund som har betalat kontant i år och det var 7000:-.
Förra året inte en enda kontantbetalare. Ingen året innan heller vad jag minns.
Tror inte du behöver oroa dig för det.
För min del spelar det ingen roll hur du skriver, det var bara ett gott råd inför framtiden.
LeifAndersson skrev:Papperspengar nästan vägrar vi som betalning. Om vi får kontanter ska någon fara och "banka" dessa, en resa på några mil tur och retur, och sedan tar bankjä***n en avgift också för att vi sätter in kontanter. Det är mycket vi inte behöver, men det är frågan om inte ett kassaregister är det vi behöver allra minst. Egentligen skulle man ha en "kontantavgift" på 500:- eller så. Något sådant kostar det innan man har en kontant betalning på kontot.
magloman skrev:... dra inte på dig några kostnader som du inte måste ha. ...
LonelyFox skrev:
Ja det blir lite omkostnader för att åka till banken med dom, Men lite av pengarna finns det ju avsättning för. Om Man handlar saker kontant men blir det stora summor så är det ju banken man ska till och sätta in dom. Fast samtidigt så får man ju pengarna snabbare än om man fakturerar.
magloman skrev:Glöm AB!
Det är bara besvär med det. Enda fördelen är om det blir mycket pengar men det hinner du tänka på flera ggr. innan det är aktuellt
Kör igång med enskild firma o dra inte på dig några kostnader som du inte måste ha. Alltid bäst o börja med inkomsterna. Köra 1-3 år sen ser man var det finns utrymme för.
Skaffa en revisor eller nån som hjälper dig o göra momsdeklaration. Är ju lagomt o göra varje tredje månad till att böraj med.
Fråga denne vilket ekonomiprogram du ska ha. Jag föresprålar SPCS administration som VÄLDIGT många jobbar i.
Deras version 500 kan vara lagomt. MEN fråga den som ska hjälpa dig med papperen, detta är viktigt.
Robban_C skrev:magloman skrev:... dra inte på dig några kostnader som du inte måste ha. ...
Det är ett av dom viktigaste råden man kan ge.
Det finns massor av företagare som börjar med att ta ut ny firmabil, massor av verktyg etc innan dom ens har hunnit få in några stålar.
Snacka om att ta ut segern i förskott!
LeifAndersson skrev:LonelyFox skrev:
Ja det blir lite omkostnader för att åka till banken med dom, Men lite av pengarna finns det ju avsättning för. Om Man handlar saker kontant men blir det stora summor så är det ju banken man ska till och sätta in dom. Fast samtidigt så får man ju pengarna snabbare än om man fakturerar.
Som företagare ska du låta bli kontantkassan, den ska in på kontot orörd. Handlar du något som företagare handlar du på faktura eller med kort. Idag har man inte några "företagspengar" i kontanter med sig att handla för.
De kontanter du har i firmakassan är bara siffror i ett spel som heter bokföring. De är inte dina pengar innan du lyft de i lön. Då först är de tillgängliga för konsumtion.
LeifAndersson skrev:Plus att du måste ställa personliga säkerheter för att öht. få något banklån till ett nystartat AB i dag. Någon form av företagsinteckning kan du bara glömma idag. Så att du ska komma undan personligt ekonomiskt ansvar är bara en myt. Däremot har det på senare år blivit förbättringar för att driva enskild firma rent företagsmässigt, så egentligen finns absolut ingen anledning till att satsa på AB.
JD400 skrev:Att kalla det för en "myt" att man har begränsat personligt ansvar i ett AB är väl lite väl starka ord. På engelska heter AB "Ltd" vilket står för just "limited", att ens ansvar är begränsat till just insatsen! Och, ja, det krävs en insats för att starta AB, som för övrigt sänktes från 100 000:- till 50 000:- för något år sedan. Så på sätt och vis kan man kanske säga att man har ett personligt ansvar, men det är inte obegränsat. Så man kan inte personligen bli tvingad att gå från hus och hem om något går galet. Låt vara sen att du kan åka på saker om du varit uppenbarligen oansvarig eller gjort rent olagliga saker, men det är en helt annan sak! Jag pratar om att du t.ex. blir betalningsansvarig för att du när du gjort något jobb i firman råkar ställa till något som får stora ekonomiska konsekvenser för din kund.
Med det sagt är det inte så att jag förordar ett AB i det här fallet, jag ville bara ta upp en fördel med ett AB. För fördelar finns naturligtvis. Men sen beror det ju på vilken verksamhet man bedriver. Att en sån här situation skulle uppstå i den verksamhet man bedriver kanske är helt osannolik och då är ju inte ett AB något att sträva efter för den här sakens skull.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster