Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Firma???

172 inlägg • Sida 5 av 12
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Ingvar

#61 » 20:02:59, 01-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev: FA-skattsedel är inte för de som har anställning och skall ströjobba.


Nja, är det inte det den är egentligen? Men lite omsättning över 30 000 per år får man ju försöka få ihop, annars är det ju hobby..Och det kan väl vara lika bra, slipper ju allt kluddet med f-skatt och preliminärskatt..
Men annars är det väl FA skatt man ska ha om man har anställning ( A ) och egen rörelse vid sidan om (F)..
Sen är ju risken att bli skönstaxerad lite avhängig vad man har omkring sig.. Jag har deklarerat 10-20000 om året som inkomst nu i 15 år, och det har inte varit några problem, men då har jag haft sambor/fru som haft anställning samtidigt.. Och några år hänvisade jag till ett arv som jag fått. Däremot ska man nog vara försiktig med att deklarera 0 som inkomst, om man inte har en bra förklaring till det.
Men har man själv en anställning så behöver ju inte rörelsen visa nån vinst. Men håller man hela tiden på och får tillbaka moms, så är ju risken stor att man åker på en momsrevision, och då vill det ju till att kunna visa nåt vettigt i bokföringsväg. Dom gjorde momsrevision hos mig förra året, och då ifrågasatte dom hur jag kunde ha så stora bränslekostnader när den enda bilen företaget ägde var avställd :!: Men då kunde jag visa att omsättningen fanns ändå, och att vi använt privatbilen för att få ut varorna, så då gick det bra.. Men detta sagt för att man ska förstå att dom faktiskt har lite koll...

Vad gäller din verkstad, Dogen, så var det nog synd att den inte var förfallen istället för ej färdigbyggd..Hade den varit förfallen hade du fått göra direktavdrag för att återställa den till ursprungligt skick... :smile:
Däremot hittar jag ingen bra förklaring till varför jag fått skriva av mina byggnader med 10% i 10 år medan ni bara fått 4%..Men jag tror det har att göra med vilken bokföringsmetod man använder, allt enligt skatteverkets underbara logik..Men jag måste ta och kolla det där... :bira:

Anpassade citat /Holger
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare



dogen

#62 » 20:49:02, 01-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar: Jo, mycket riktigt så är FA-skattsedeln för de som har anställning och sedan bedriver egen verksamhet, men som sagt. Omsätter man mindre än 50k så kommer de vilja att man gör om det till hobbyverksamhet. För att slippa det så kan man hålla på och hitta på ursäkter hela tiden och vissa får strula mer än andra för att få behålla sin FA-skattsedel, av de som egentligen inte uppfyller kravet för att ha en FA-skattsedel.

Jag tycker inte att det är dumt. Det låter helt logiskt att man, om man har en anställning, inte ska få lyfta moms på en massa prylar utan att egentligen dra in några pengar öht.

Angående avskrivningshastigheten på verkstan så beror det förmodligen på de nya reglerna som började gälla, som jag förstod det, ifjol (typiskt iom att min verkstad stod helt klar i slutet av 2006).

Jag har i princip visat 0-resultat (liten vinst och förlust första två åren) och de har inte varit på mig angående det. Hoppas att det fortsätter vara så nu, då det faktiskt blir ett bra överskott för fjolåret (iofs har jag inte räknat ihop precis alla avdrag, hehe).
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mathias Lindgren

#63 » 23:02:44, 04-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan

En ny vinkel på detta upplägg.
Ifall man registrerade ett företag som t.ex. Grävning och Programmering.
Köpte sig en grävmaskin för hobby bruk men drar av momsen.
Ser sedan till att dra in ca 50 000 per år på programmering.
Har skatteverket ngt att invända då?

Dvs kan man hävda att man gräver kod :grin:

/Mathias
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500

dogen

#64 » 23:35:36, 04-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är precis detta jag har gjort!

Jag är i vanliga fall pianostämmare och pianotekniker. Under somrarna är det lågsäsong för min del och eftersom jag varken har råd eller känner att jag är värd att ha tre månaders semester så bestämde jag mig för att vidga verksamheten.

Har man ett registrerat aktiebolag så vänder man sig då till bolagsverket.se. Har man en enskild firma räcker det med att man gör en komplettering hos skatteverket.

ÄR du redan egen företagare så är det ju självklart så att du hädan efter skall köra både och! Även fast du köper grävaren och sedan kommer på att du inte är tillräckligt vass för att ta betalt för dina grävtjänster, eller att din andra verksamhet går för bra för att du skall ha tid att gräva också, så är det helt ok. Skatteverket kan aldrig ifrågasätta det så länge du har en liten tanke bakom ditt agerande. Tex om du köper grävaren, jobbar hemma och sedan kommer på att 'aj fan, det här gick inget vidare' och sedan säljer den, så kan de aldrig säga något om det. Dels läggs intäkterna ihop så man ser inte utan att göra en revision vart dina inkomster kommer ifrån. Om du har en lönsam verksamhet i övrigt så finns det ingen anledning till granskning av din bokföring. Det man skall tänka på är att det du gör åt dig själv med firmans prylar skall förmånsbeskattas. Hur nu det skall gå till vet jag inte, så det hade jag tänkt att hoppa över :) Detta med gott samvete eftersom jag tror det är få företag som fuskar så lite som jag.

Edit: Glömde svara på din fråga.

Kan man säga att man gräver kod?
Svar: Du kan och det går säkert hem, men det ärligaste och mest korrekta är väl isådana fall att säga 'ja jag köpte en grävare, men det sket sig så jag la ner den biten'.

Sedan kan jag tillägga att om man siktar på att köra bolag med F-skattsedel och sedan nolltaxerar hela tiden så kan man få räkna med visa påtryckningar och revisioner från skatteverket. Är man filad så klarar man det utan problem. Själv ser jag inte fram emot den dagen. Jag har inte satt mig in i hur man skall utnyttja systemet bäst, utan hade det naiva målet att jag skulle försörja mig genom att vara ärlig :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#65 » 08:47:10, 05-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ändra verksamhetsbeskrivningen också. Att enbart vara kodknackare (i verksamhetsbeskrivningen) och sen köpa en grävare är som gjort för att få smäll på fingrarna och sen smällen kostar en slant. Men har du båda verksamheterna med i verksamhetsbeskrivningen så ska dte inte vara några som helst problem.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#66 » 08:49:58, 05-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, precis. Det var det jag menade att man gjorde hos skatteverket. De har gjort om SNI-koderna. Jag är numera en hantverkare som utför reparationer och underhåll av hushållsmaskiner. Hehe, jag tycker det låter för himla käckt. Det verkar som att de tagit bort pianostämmare och pianotekniker :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#67 » 08:51:43, 05-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag missförstod.

Ja, pianostämmare är väl inte en jättestor bransch. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

håkan öhlund (trådstartaren)

#68 » 09:08:59, 05-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Ja, precis. Det var det jag menade att man gjorde hos skatteverket. Det verkar som att de tagit bort pianostämmare och pianotekniker :)

Räcker det inte med att motivera att du behöver grävarn för att lyfta fram alla pianon med :klia: och för att inte prata om flygelpiano :laes_detta: tunga som bly :mrgreen:
Måste gå igenom för Bobcat räknas ju som inomhus grävare :lmao:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Ingvar

#69 » 10:10:57, 05-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att ha era papper och förklaringar i ordning nu i år bara.., fick brev från skattemyndigheten senast igår där dom skriver att dom i år specialgranskar småföretag som drar av en massa moms.. fast vi registrerade frugan som gårdsägare för bara 3 månader sen och då beskrev att vi ska bygga lagård och grejer, så det blir mycket moms att få tillbaka i början, så ifrågasatte dom nu att vi skulle få tillbaka moms utan att ha haft en omsättning den månaden... Så nu ville dom ha in en beskrivning av verksamheten.......... Igen! Slänger dom pappren man skickar in tro?? jag blir så trött!! :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

tomten

#70 » 22:07:53, 06-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag skulle inte vara så orolig, jag har hyffsad koll på mina papper och så länge man inte försöker vara direkt kriminell brukar dom vara ganska trevliga :smile: jag pratade massor med dom om det mesta i börja när vi startade för... tja.. om vi säger så här.. man var väl inte så mycke i skolan under gymansietiden... var ju som lönsammare att jobba... :mrgreen: nå väl tar man dom på rätt sätt så är dom där tanterna ganska snälla

jag har bara fått "vad fasen pysslar ni med?" frågor av dom två gånger hitils, ena gången var när vi gick från att köra som HB till AB och då undrade dom vad jag pysslade med då jag ganska omgående köpte 2 hjullastare till företaget och div utrustning till dom vilket som alla förstår resulterade i en hel del moms som vi skule få tillbaka då ville dom ha lite förklaringar

andra gången dom hörde av sej var nån månade senare när vi slutat fakturera från HBt och det helt plödsligt slutade tjäna pengar, iochmed att vi mest jobbar med bemanning så var dom oroig att vi börjat köra svart men en snabb förklaring över teleon var allt som behövdes den gången

samarbeta med dom är mitt råd, då ringer dom och frågar istället och förklarar hur dom vil att man ska skriva i deras papper

när det gäller grävmaskiner hos programerare fins det ju massor med varianter, du kan ju jobbat med en grävmaskinssimulator och behövde ha ett objekt att testa så dina simuleringar stämmer... annars är det ju inte värre än att du anmäler in ändringen i värksamheten... att du sen inte får nå körning på den kan ju bero på vad som helst, alla har ju rätt att göra dåliga afärer ibland
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

R1man

#71 » 21:31:50, 27-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånar tråden lite....

Jag är i fasen att starta eget....kör idag volvo140b och jobben rasar in...svarta då;)

Men är inne på FA-skatt sedel och ev köpa egen grävare.
Men nån har sagt att med fa-skatt får jag inte starta firma som konkurrerar med min ordinarie firma.....och min ordinarie firma har just grävmaskiner som jag kör!!!


Vad ska man tänka på som egen företagare som lätt glöms bort!
Vad får man för räkningar i månaden?

685.- timmen tar firman idag för en lika maskin som jag själv tänker köpa


685.- x 175 = 119 000.- / månaden.
men hur mycket blir kvar av det nån som vet/ kör liknade maskin

Grävmaskin + redskap volvo 140b hjulgrävare (2005-06) inkl rotor ....... 1 300 000 med alla tillbehör ++
diesel ........... 15 000
försäkring .........?
reperationer.......
lön........145-150.-
admin, tele mm...........?

säkert massa jag glömt men tacksam för proffs hjälp här.
Kör idag: Volvo 140 B -05

Bästa maskinen jag kört: Cat 313c -01
R1man
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:22:14, 15-11-2008
Ort: Hudik
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo 140B

cekstam

#72 » 22:14:14, 27-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

R1man skrev:...
685.- x 175 = 119 000.- / månaden.


175 h per månad är nog väldigt högt räknat om man slår ut det på en årsbasis, ibland står man stilla både en och två månader...

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

patrik h

#73 » 22:18:34, 27-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

som säsong räknar man nio månader.
Ta kontakt med facket samt prata med arbetsgivaren, då kan han säga om han tycker det är ok och tycker han det så har han nog svårt att sparka dig om han ändrar sig,
men börja med att rådfråga facket.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

thomas210b

#74 » 23:22:39, 27-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

R1man skrev:Lånar tråden lite....

Jag är i fasen att starta eget....kör idag volvo140b och jobben rasar in...svarta då;)

Men är inne på FA-skatt sedel och ev köpa egen grävare.
Men nån har sagt att med fa-skatt får jag inte starta firma som konkurrerar med min ordinarie firma.....och min ordinarie firma har just grävmaskiner som jag kör!!!


Vad ska man tänka på som egen företagare som lätt glöms bort!
Vad får man för räkningar i månaden?

685.- timmen tar firman idag för en lika maskin som jag själv tänker köpa


685.- x 175 = 119 000.- / månaden.
men hur mycket blir kvar av det nån som vet/ kör liknade maskin

Grävmaskin + redskap volvo 140b hjulgrävare (2005-06) inkl rotor ....... 1 300 000 med alla tillbehör ++
diesel ........... 15 000
försäkring .........?
reperationer.......
lön........145-150.-
admin, tele mm...........?

säkert massa jag glömt men tacksam för proffs hjälp här.


Lite hjälp kanske jag kan ge :)
175 timmar/månad kan du glömma...räkna med 160 timmar och högst 10 månader gärna mindre för att inte få en glädjekalkyl.
Grävmaskinen skall du väl låna pengar till och då vill banken att du betalar på högst 6 år = 216 000 + ränta/år (avskrivningen följer amorteringen)
Diesel är du rätt ute om du menar per månad
Maskinförsäkring 9500-15000 kr
reparationer service 50 000kr
Div admin 50 000kr

Kalkylera att maskinen kostar dig ca 485-500 000 kr/år om du kör 1600 timmar

Inkört 1600x 685= 1 096 000 kr/år
Vinst =611 000 som du får skatta för som F-skattare kvar ca 320 000kr
Men kalkyler är kalkyler och då måste sitta och laborera själv med siffror som är aktuella för dig!!
Här är två mycket bra sidor för dig.

http://www.nutek.se/sb/d/840/a/3821

http://www.swd.se/me/val.htm
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

patrik h

#75 » 18:50:10, 28-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reparationer och service ska du nog höja till iaf 150.000. Några slangar och stillestånd så är du redan uppe i de pengarna.
Stillestånd är ju också en förlust.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se