Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Firma???

172 inlägg • Sida 2 av 12
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Robert Johansson

#16 » 20:32:51, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Håkan!

Jag tycker att du ska registrera dig för F-skattsedel för allt blir mycket
enklare.... du kan göra avdrag för momsen när du köper in t.ex skopor
eller reservdelar...
Det kostar inte månag kronor att hålla igång det heller.. jag registrerade
mig för F-skatt sedel i höstas och det gick på 1000:- och om man vill så kan man ganska enkelt hålla nere kostnader vid deklaration om man
gör t.ex. ett exeldokument för det är bara plus och minus som man ska hålla reda på... eller om man vänder sig till någon ekonomi byrå på byn...
jag har kollat runt lite och man kan komma undan med 6-700 om man vill.
Och det bästa är att om någon är avundsjuk så kan dom inte göra något.. om du är registrerad vill säga....

för du får alltid betala momsen när du köper något tillbehör eller reservdelar till din maskin.

Det bästa är att det blir lättareatt erbjuda mer tjänster på sikt om du vill
T.ex förmedla jobb eller nåt kanske.....

skaffa dig f-skatt

Mvh Robban
Allt går att fixa om man bara vill:)
Robert Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:35, 08-09-2006
Ort: Småland



Marcus

#17 » 20:42:11, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Tänk på ental och pluralis Markus!! :grin:

/Anton!!


Skall så göra! Vet att du har en firma Anton! :P
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Marcus

#18 » 20:45:24, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan öhlund skrev:
Jo jag håller fullständigt med Andreas.Ha man inte ett vinstsyfte utan man bara ha det som hobby och sattsar alla pengarna man får lös+lite till från sin lön till att köpa grejor och bygga upp sin med så tror jag inte häller på en firma riktigt än :???:


Jo visst! Jag håller med i sak...

håkan öhlund skrev:
Men som Markus skrev så den olagliga i sammanhanget är nog inte den som är privat och gräver utan motparten..

1.Som du skriver så är det väl beställaren som ska kolla upp den man anlitar!För dom som är ärliga och vill ha ett kvitto,låt säga en liten vägförening som anlitar mig till att byta en trumma och vill sedan ha ett kvitto på jobbet kanse 800kr så brukar jag skriva att jag gort jobbet och är en privatperson och därför utgår ingen moms..
Sedan är det väl dom som ska ordna resten och så får väl jag en kontrolluppgift på det?och då måste man ju kolla att det finns med på min förenklade deklaration :?
Samma är väl om man säljer en skopa tex så kan väl jag inte heller ta och lägga på momsen på den när man är en privatpersion..

Sedan längst ner så skriver du betala era skatter??
Skatt blir är väl bara om man tar ut en lön från firman :? .


Skatt blir det på all vinst i företaget! Som enskild firma är alla vinst din lön, förutom periodiserade pengar som du kan välja att betala lite lägre skatt på nu och betala resterande när du löser upp fonden.

Precis som du skriver, det är beställaren som tar den största ekonomiska risken.

Moms (mervärdesskatt) tas ut på mellanskillnaden mellan inköpt pris och försålt pris. Alltså det mervärdet du skapar. Har du ingen ingående moms kan du ej hellr lyfta utgående moms.
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Marcus

#19 » 20:50:39, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Men skatteverket kan inget säga om du hjälper din granne ena helgen med din grävare och han dig nästa att laga din bil om ni hjälps åt under hela tiden och inga pengar är inblandade!


Fel! (tyvärr) Enligt Skatteverket är just det du beskriver svartjobb (när summorna inte är av ringa art, vad som anses är ringa är upp till prövande tinsrätt vid tvistefråga)

nixs skrev:Utan svart pengar stannar Sverige sägs det! :hota:


Utan svarta pengar hade Sverige haft råd med riktigt sjukvård, tandvård, skola m.m m.m och ändå inte beskattat oss alla mer än kanske 10% ( idag är genomsnittet på total beskatning över 50%)
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Conny Kolsjö

#20 » 20:55:07, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:!: Glöm inte att du ska ha en "FA skattsedel" om du forfarande ska vara anstäld och ha firman på sidan :!: Håller med att de blir enklare med FA skattsedeln för då kan du jobba så mycket du hinner utan att smusla o trixa :/ Titta bara på hur mycket kul grejor jag skaffat de hadde aldrig gått med privat ekonomi. Jag började med två tomma händer för 10 år sen :idea:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Tomasb

#21 » 21:00:12, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du skattmas marcus?? :?
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Holger

#22 » 21:01:14, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomasb skrev:Är du skattmas marcus?? :?

LOL!!!! Oh-oh!!!!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

andreas jansson

#23 » 21:01:21, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant diskussion

Jag är själv inte speciellt insatt i egen verksamhet, har redovisat moms på div redskapsinköp oljor och diesel på jordbruket än så länge.

Om jag skulle haft f-skatt hur redovisar man då?
Om jag tex tjänat 100000:- +moms, haft utgifter på rep, bränsle mm på 50000:-+moms. Ska jag då skatta på mellanskillnaden 50000:- då lr är jag ute och cyklar då? vilken procent är det man skattar förresten, 30%?

/Andreas
andreas jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:21, 27-11-2005

håkan öhlund (trådstartaren)

#24 » 21:19:46, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Igen!
Och tack för alla komentarer kring hur man ska göra :thumme:
Ja man får se hur det blir,Kanse man skulle kolla först om det är lättare att få gå och ta förarintyg på grävare om man kan motivera att man ska starta en firma så man får den igenom arbetsförmedlingen och sedan så startar man firman och då köper man en lite nyare grävare till den och säljer dom privata grejorna privat :!: :roll:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Conny Kolsjö

#25 » 21:27:22, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan öhlund skrev:Hej Igen!
Och tack för alla komentarer kring hur man ska göra :thumme:
Ja man får se hur det blir,Kanse man skulle kolla först om det är lättare att få gå och ta förarintyg på grävare om man kan motivera att man ska starta en firma så man får den igenom arbetsförmedlingen och sedan så startar man firman och då köper man en lite nyare grävare till den och säljer dom privata grejorna privat :!: :roll:

Om du går den vägen så karnske dom fortfarande delar ut starta eget kurser och starta eget bidrag :idea:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

håkan öhlund (trådstartaren)

#26 » 21:35:12, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:Om du går den vägen så karnske dom fortfarande delar ut starta eget kurser och starta eget bidrag :idea:

Jo men tror du att dom delar ut starta eget bidrag om man har FA-skattsedel? :uupps: det skulle ju vara bra isåfall :P
Senast redigerad av håkan öhlund 21:37:14, 06-02-2007, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Marcus

#27 » 21:36:12, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomasb skrev:Är du skattmas marcus?? :?


Självklart!
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Tomasb

#28 » 21:38:49, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:
Tomasb skrev:Är du skattmas marcus?? :?


Självklart!


Kunde tro det :laes_detta:
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Marcus

#29 » 22:03:03, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

andreas jansson skrev:Intressant diskussion

Jag är själv inte speciellt insatt i egen verksamhet, har redovisat moms på div redskapsinköp oljor och diesel på jordbruket än så länge.

Om jag skulle haft f-skatt hur redovisar man då?
Om jag tex tjänat 100000:- +moms, haft utgifter på rep, bränsle mm på 50000:-+moms. Ska jag då skatta på mellanskillnaden 50000:- då lr är jag ute och cyklar då? vilken procent är det man skattar förresten, 30%?

/Andreas


Du måste dela upp dina utgifter, vissa kanske är direkt avskrivning på, andra kanske du måste skriva av över ett visst antal år.
Är inköpet under 6000 +m kan du skriva av det mot vinsten samma år, är det över så beror det på vad det är, är det rep av en befintlig skopa så skrivs det av direkt, är det en svets för 15000+m så blir det troligt att du får skriva av den på 3 år (kanske 5) Då får du bara dra 30% av det beloppet mot vinsten år 1.

Skatten är olika i varje kommun och beroende på din årsinkomst. Runt 33% ligger det flesta kommuner, sen tillkommer statligskatt när du passerar viss årsinkomst (runt 312000SEK tror jag det var...)

Om du har fått in (kundfodringar) på 100k ink moms (80k+moms) och betalat ut 50k ink moms så har du 10k över på momsen, denna skall du betala in till staten.

Rörde jag till det? :slag:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Marcus

#30 » 22:04:56, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomasb skrev:
Marcus_borås skrev:
Tomasb skrev:Är du skattmas marcus?? :?


Självklart!


Kunde tro det :laes_detta:


Njet det är jag inte... men har ett intresse... :mrgreen:

Jag har drivit mitt företag i rätt många år nu (har två..) och tycker allt är enklare än innan, plus att man känner sig ärlig och laglig när man köper roliga grejor... :wave:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se