Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Firma???

172 inlägg • Sida 3 av 12
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

björken

#31 » 22:41:25, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att lägga några moraliska aspekter så rekommenderar jag också er att starta firma, särskilt om ni som ni säger ska bygga upp den under några år utan att generera vinst.
Som nystartare får du dra av upp till 100000/år mot din tjänsteinkomst i fem år från starten. Så du kan skriva av t.ex. 25% av en inköpt grävares kvarvarande värde varje år, så kostar den 200000+moms får du första året tillbaka momsen + slipper skatta för 50000 + alla andra inköp till "firman" under året, diesel, oljor.
Detta är förmånligt och jag tror att det lätt kompenserar eventuell minskning av timpriset om du lägger på moms på priset.
Dessutom slipper du obehagliga överaskningar.
De som tjänar på att "köra svart" är såna som inte behöver köpa in nåt extra för "sidan av jobben" utan bara kör sitt vanliga kneg några extra timmar kväller och helger, t.ex. snickare.

/Björken
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97



håkan öhlund (trådstartaren)

#32 » 22:47:47, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:
Tomasb skrev:
Marcus_borås skrev:
Tomasb skrev:Är du skattmas marcus?


Självklart!


Kunde tro det :laes_detta:


Njet det är jag inte... men har ett intresse...

Jag har drivit mitt företag i rätt många år nu (har två..) och tycker allt är enklare än innan, plus att man känner sig ärlig och laglig när man köper roliga grejor... :wave:

Hej Markus! Du som är lite mera insatt i ämnet. Kan du förklara lite mera om dina "roliga grejor" som du köpt på din firma :hotar2:
Endel säger ju att man kan köpa och ta det på firma så kostar det ju nästan inget efter avdragen men endel säger att allt man köper till firman måste vara för inkomstens förvärv :???: Vem ska man tro på då :?
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Anton

#33 » 23:00:10, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur som helst pojkar, har det blivit en givande diskussion. Somliga verkar har andra skattesatser än andra.
Men en sak är säker, jag har under dom åren jag har haft bisysslor aldrig haft det så bra som jag har nu efter starten av företaget. Och ska inte komma nån och klaga på avgifter och skatter. Alla avdragen och möjligheter att få pengarna tillbaks är oändliga. Så det är ett penning byte med staten hela tiden.
Jag tror inte att man kan idag köpa "roliga" grejor på firman längre. Gör man det då är man mycket värre än nån som kör svart 2 timmar i veckan.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Tobbe.W

#34 » 23:10:44, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste kommentera vad hobbyverksamhet är . En hobbyverksamhet får inte gå med vinst gör den det är det att betrakta som en näringsverksamhet.
När det gäller momsreggad eller inte så har inte bolagsform någon som helst betydelse utan den omsättning som du har, har du en omsättning på under 200000 så kan du redovisa momsen på din vanliga deklaration, alt är att momsregga sig och redovisa per månad.
När det gäller inköp av en maskin så är det ett inventarie och skall avskrivas på X år dock drar man sin utgående moms som vanligt.
Moms är en omsättningsskatt.
Tobbe.W
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:20:29, 09-12-2006
Ort: Göteborg

Conny Kolsjö

#35 » 23:25:43, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan öhlund skrev:Hej Markus! Du som är lite mera insatt i ämnet. Kan du förklara lite mera om dina "roliga grejor" som du köpt på din firma :hotar2:
Endel säger ju att man kan köpa och ta det på firma så kostar det ju nästan inget efter avdragen men endel säger att allt man köper till firman måste vara för inkomstens förvärv :???: Vem ska man tro på då :?


Nu är jag inte markus men ta min H25:a som exempel fråga på vilket bygge som helst om dom vill ha den o dom :lmao: Men den är en kul grej och även om jag kunnat göra jobbet med H7:an så bidrar den till värksamheten och de skulle säkert en jänke pickis för 600 lappar göra med för att få ögonen på sig av evntuella beställare. Man kan inte bara köpa en spade för att gräva man måste synas med och är man kreativ så kan man koppla mycke till verksamheten :bira:
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

andreas jansson

#36 » 23:34:51, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar marcus, björken och ni andra fortsätt gärna skriva om ni har fler tipts för en nystartad firma.
Det verkar finnas en del man bör känna till, finns det möjligtvis någon bra starta eget bok som rekomenderas?

/Andreas
andreas jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:21, 27-11-2005

Anton

#37 » 23:43:01, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick den bästa starthjälpen genom skatteverkets nyföretagaretreff.

Det är engång i månaden på kvällen och där träffar man folk som kan det hela och inte bara tro att det är så eller så.
Samtidigt träffar man likasinnade som har samma problem.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Marcus

#38 » 00:05:17, 07-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Jag tror inte att man kan idag köpa "roliga" grejor på firman längre. Gör man det då är man mycket värre än nån som kör svart 2 timmar i veckan.

/Anton!!


Där håller jag inte med alls!

Läs nedan:

håkan öhlund skrev:Hej Markus! Du som är lite mera insatt i ämnet. Kan du förklara lite mera om dina "roliga grejor" som du köpt på din firma
Endel säger ju att man kan köpa och ta det på firma så kostar det ju nästan inget efter avdragen men endel säger att allt man köper till firman måste vara för inkomstens förvärv :???: Vem ska man tro på då :?


Självklart skall det vara för inkomstens förvärv! Därav har jag köpt en H3MB för att gräva vitt med, en traktor och kärra att köra vitt med, en svets att svetsa med när grejorna går sönder osv osv osv.

Självklart menar jag att roliga grejor är sånt som vi avhandlar på detta forumet. (Att köpa en tv på firman och dra av den är bara hål i huvudet och riskera en massa vid en revision). Likaså att köpa toapapper och kaffe som många gör... bara att smutsa ner sig för små pengar. Då tar jag hellre ut lite mer lön och skattar fram vita pengar! :thumme:
Vad som är roligt är ju upp till var och en, men jag har startat och driver min primära verksamhet med sånt som är roligt!!!
Det roligaste jag vet är maskiner och verkstadsprylar och alla behövs och används i min verksamhet!! :eat:
Är det inte lite samma för oss alla...?

Flera av verktygen används även i min huvudverksamhet till att montera och laga avfuktare. Sen att jag kan ha samma shiftnyckel till att skruva på min traktor/bil/spis/cykel med kan inte jämföras med svart jobb. Det kallas effektivt resurs utnyttjande... :bira:

Jag känner att jag verkar lite moraltant här men det bästa för alla (framförallt en själv) är faktiskt att köra sina verksamheter vitt på en F-skattsedel (eller FA då) och betala de avgifter som krävs.

Om du anlitar en snickare hem så betalar man mellan 150-200 SEK svart i dag och 300-375 vitt och då är det inte konstigt att folk heller tar den lägre timpengen... det är denna marginal som staten tar och den borde minskas! (återigen politik då).
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Marcus

#39 » 00:10:51, 07-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tobbe.W skrev:När det gäller momsreggad eller inte så har inte bolagsform någon som helst betydelse utan den omsättning som du har, har du en omsättning på under 200000 så kan du redovisa momsen på din vanliga deklaration, alt är att momsregga sig och redovisa per månad.


Men man måste väl ha regat nån form av bolagsform för att redovisa moms?
Kändes lite otydligt i din text... :wink:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

bm1113

#40 » 01:46:08, 07-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej detta var en intresant diskussion

jag har en Liten fråga om nu en firma skulle gå om kull / konkurs kan man då endå ha så man kan behålla maskiner ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

andreas jansson

#41 » 10:18:00, 07-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där med konkurs har jag också funderat på, vad händer egentligen när man går i konkurs?

Vet att man tvingas sälja alla inventarier och en eventuell förlust får man betala ur egen ficka när man har enskild firma.
Hur skiljer det sig mellan olika bolagsformer?

/Andreas
andreas jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:21, 27-11-2005

heinz

#42 » 11:21:36, 07-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Hej detta var en intresant diskussion

jag har en Liten fråga om nu en firma skulle gå om kull / konkurs kan man då endå ha så man kan behålla maskiner ?


Hei!

Jeg vet ikke hvordan det er i Sverige, men i Norge så går alle eiendeler dvs maskiner og evt annet av verdi inn i konkursboet. Dette for og skaffe til veie penger for og få betalt de regninger man måtte ha. Det er jo gjerne derfor man går konkurs, fordi man ikke kan betale regningene. De private fortagene ser ofte "litt gjennom fingrene" med betalingsutsettelse og annet. Men, de som IKKE gir noe er staten!! De kjører deg helst konkurs hvis de kan. Det er flere eksempler på det. Slik at man bruker og si at har man dårlig råd, så prioiter regningene. De til staten som skatt og arb. avgift lar man ikke vente.

Takk til sosialdemokratiet!!! :x


MVH
Henrik
heinz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:08, 04-10-2006
Ort: Oslo

AntonNormark

#43 » 13:17:39, 12-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har länge gått i tankarna om F-Skatt, men FA-skatt verkar ju egentligen mer intressant?.. Jag har inget läshuvud, och kommer ngo aldrig ha, men man lär ju sålänge man lever..
Det jag känner är ju att möjligheten till uppdrag ökar drastiskt, många väljer ju hellre en förare med f-skatt än en utan, just för det är mindre jobb för dom!.. Bara skicka en faktura åt dom, sen är saken biff, dom behöver inte bry sig om nåra arbetsgivaravgifter,socaiala avgifter med mera..
Nackdelen är att arbetsmarknaden där jag bor är rätt begränsad vintertid, nog finns det jobb, bara man letar, men det är knapert..Och A-kassa när man är Enskild blir ju en saga för sig?...
Hörde något om småföretagarnas A-kassa, men att man ändå bara får parkera fretaget 1 gång, sedan måste man lägga ner det för att få stämpla...

Usch, ögona går i kors bara jag tänker på allt pappersarbete! :uupps: :grin:

//Anton
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Robban_C

#44 » 14:06:47, 10-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev: ... Självklart menar jag att roliga grejor är sånt som vi avhandlar på detta forumet. (Att köpa en tv på firman och dra av den är bara hål i huvudet och riskera en massa vid en revision). Likaså att köpa toapapper och kaffe som många gör... bara att smutsa ner sig för små pengar. ...

... Om du anlitar en snickare hem så betalar man mellan 150-200 SEK svart i dag och 300-375 vitt och då är det inte konstigt att folk heller tar den lägre timpengen... det är denna marginal som staten tar och den borde minskas! (återigen politik då).

Jag tar mig friheten att väcka en sovande tråd eftersom den var mycket intressant.

Jag måste dessutom faktiskt stödja Marcus lite här.
Jag håller med om att man kan köpa "roliga grejor" på firman. Och jag håller med om att grejorna måste vara motiverbara. Åtminstone någorlunda. Storbildstv är liksom självklart att det inte går för sig.
Men jag har en TIG-svets. Ingen ska komma och ifrågasätta vad jag använder för svets till reparation av skopor. Ingen!
Men jag kan väl tillstå att en TIG även kan användas i motorcykelsammanhang. :mrgreen:
Om jag nu skulle använda TIG:en i mc-sammanhang så är det antagligen inte helt lagligt men dels kan ingen ifrågasätta det hela eftersom den "används till grävaren", dels är det eventuella brottet synnerligen marginellt (i alla fall i mina ögon).
Och jag har faktiskt dragit in en hel del vita pengar även på TIG:en genom reparation av aluminiumkylare. :thumme:

Och jag har nyligen fått klartecken från Skatteverket att låta mitt företag betala för en ny verkstad på min tomt. :thummar:
Den ska givetvis användas för att serva maskinerna men vem bryr sig om där rullas in en motorcykel nån helg?
Och jag funderar på om pannrummet ska placeras där istället för i magasinet som planerat. Jag kan inte gärna låta firman betala för uppvärmningen av mitt hus men firman kanske kan betala för pannan, acktankar med mer. En värmekulvert (betald med momsade och beskattade pengar) under mark syns inte. Pelletsåtgången kan relateras till verkstans uppvärmningsbehov, alltså kan jag inte låta firman betala uppvärmningen av huset också. Jag får nog lov att köpa en del pellets för beskattade pengar. Men jag kanske slipper att köpa pannanläggningen för beskattade pengar.
Ja, vi får se, jag måste diskutera med revisorn först.

Det är en sanslös skillnad i kostnader att låta firman betala nya verkstan (lagligt) jämfört med att betala ur privat plånbok med momsade och beskattade pengar. Sen ska det också sägas att det blir ju lika tråkigt om jag lägger ner företaget eftersom jag då tvingas köpa loss verkstan ur företaget. Om jag fattat allt rätt så är det beloppet som återstår efter alla avskrivningar som gäller då. Och jag måste dessutom betala moms på det beloppet då. Tror jag. Hursomhelst så spelar det ingen roll eftersom jag avser att fortsätta driva mitt ftg ett bra tag till.

Och jag håller med om att skillnaden mellan svart och vitt borde minskas. Dvs lägre skatter och/eller egenavgifter (respektive arbetsgivaravgifter beroende på företagsform).

Så vad tycker då jag om att starta firma?
Jo, gör det men gör det i någorlunda stor omfattning. Jag tror att kvälls/helgfirma är svår att få god lönsamhet på. Eller gör det i alla fall i syfte att på sikt komma upp i storlek.
Och fall för guds skull inte för detta: "Jag som har en vanlig lön att leva på behöver inte ta så mycket betalt, bara jag får in jobb". För det första så kostar det betydligt mer att hålla på och gräva än man kan tro. För det andra gör det där resonemanget bara att man prisar ut marknaden med mer och mer svartarbeten som följd. Tyvärr måste man ta betalt för det man gör.

Sen kan jag ha överseende med att nån kanske gör ett mindre jobb åt en god vän svart eller att man i samband med ett större jobb (låt oss säga 100 000:- + moms) för nån "främmande" dessutom tar upp ett par stubbar för 500:- svart. Det är liksom småpengar. Men det är ju min åsikt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Marcus

#45 » 19:59:35, 12-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Om jag fattat allt rätt så är det beloppet som återstår efter alla avskrivningar som gäller då.


Där vill jag höja ett varningens finger, det kan bli marknadsvärdet du får betala.... vet att det gäller på vissa andra grejor man köper loss. Kolla detta noga med din revisor i alla fall....
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se