Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Firma???

172 inlägg • Sida 4 av 12
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Robban_C

#46 » 22:07:46, 12-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:
Robban_C skrev:Om jag fattat allt rätt så är det beloppet som återstår efter alla avskrivningar som gäller då.


Där vill jag höja ett varningens finger, det kan bli marknadsvärdet du får betala.... vet att det gäller på vissa andra grejor man köper loss. Kolla detta noga med din revisor i alla fall....

Åh fan. Ja, där ser man. Nåja förhoppningsvis så uppstår ju aldrig situationen.
Men tack för info. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Ingvar

#47 » 23:52:45, 12-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det där med avskrivningar kan bli lite lurigt,om du har en grej som du köpt för säg, 100 000, och skrivit av den maximalt på fem år, men skött den väl eller kanske inte använt den så mycket ..så säljer du den och får ett bra pris..kanske 75000..då blir det ju ren vinst att skatta för.

Så det här med konkurser... har du en enskild firma och begärs i konkurs så är det ju alltså du privat som kursar, makiner och sånt säljs ju på auktion för att den som begärt dig i konkurs ska försöka få sitt. Teoretiskt skulle man ju kunna tänka sig att du själv köper dom..men för vilka pengar? du får ju inte några lån inom överskådlig tid..utan det får ju då bli nån närstående som köper dom. Om däremot du har ett AB som kursar så har det ju inget med dig personligen att göra,med undantag för aktiekapitalet på 100 000 som går förlorat, och om du eventuellt har skrivit på borgen för företagets lån. Maskinerna som fanns i bolaget ska ju säljas och då har du ju möjligheten att starta ett nytt AB och komma överens med konkursförvaltaren om att köpa ut grejerna och fortsätta,då förmodligen med mindre lån än förra gången, det är ju själva meningen med så kallade planerade konkurser.........Har du tur med förvaltaren så får du ju ett bra pris men det kan ju också bli offentlig auktion och då gäller det ju att kunna slanta upp vad som behövs.. Det där har man ju lite kläm på hur attraktiv branchen man är i är. Men för varje nytt AB så får man ju hosta upp 100 000 till aktiekapitalet. Men jag vill nog ändå hävda att aktiebolaget är överlägset när det gäller din egen trygghet, detta under förutsättning att du står på dig och inte borgar för bolagets lån fullt ut, ett friskt bolag ska inte behöva det egentligen, men bankerna har ju sina egna åsikter om det där.. :bira:

Bara förtydliga det här med personlig konkurs...där försvinner alltså inga skulder,dom har du med dig tills dom är betalda,preskriberas efter tio år om ingen hört av sig, eller att du dör....Däremot så kan du ju ha goda utsikter till en ackordsuppgörelse eftersom folk vet att du är utslagen från samhället under många år framåt. så köpa maskiner blir ju svårt, men det kan ju med lite tur gå att leasa..
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C

#48 » 21:55:35, 13-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar skrev:Ja, det där med avskrivningar kan bli lite lurigt,om du har en grej som du köpt för säg, 100 000, och skrivit av den maximalt på fem år, men skött den väl eller kanske inte använt den så mycket ..så säljer du den och får ett bra pris..kanske 75000..då blir det ju ren vinst att skatta för.
....

Å andra sidan så har avskrivningarna hållit ner resultatet och därmed beskattningen under tidigare år.
Så i långa loppet blir det i stort sett som att kacka i brallan medan man cyklar. Det jämnar ut sig. :mrgreen:
Eller har jag missförstått?


För övrigt är diskussionen intressant. Jag har inte läst bokföring eller ekonomi särskilt mycket men har ändå snappat upp en hel del under 25 år som företagare tack vare att mammsen har ftg i den branschen.
Det är trevligt att få idéer och teorier bekräftade (eller dementerade) av folk som kan och med exempel som känns reella.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

EW150

#49 » 22:12:52, 13-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej en liten del i det här med företag det är lättare att få jobb då andra företag köper tjänster av dig de vill ju inte köpa svart då de ändå drar av momsen har en del jobb åt företag vägföreningar mm :thumme:
sen om du köper en maskin för 400 +m får du till baka de 100 i moms köper du den privat ger 500 o ångrar dig kan du inte sälga den till en firma för de får inte dra momsen om den är moms smittad de får då ge 500 o köper nog en för 400+m i stället
och det med att köpa leksaker på firman köp dom för andra pengar i stället
EW150
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:59:37, 12-02-2007
Ort: Åsbro

Ingvar

#50 » 22:44:42, 13-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:[Å andra sidan så har avskrivningarna hållit ner resultatet och därmed beskattningen under tidigare år.
Så i långa loppet blir det i stort sett som att kacka i brallan medan man cyklar. Det jämnar ut sig. :mrgreen:
Eller har jag missförstått?


Nej,det är helt riktigt, avskrivningar kan vara ett sätt att bara skjuta upp skatten. Såvida man inte lyckas skriva av precis i samma takt som maskinens faktiska värde sjunker.. Men min revisor vill gärna att det skrivs av maximalt..han ser väl inte värdet i gammalt skrot på samma sätt som en själv kanske :hotar2: [/quote]
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C

#51 » 07:34:52, 14-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för svar. :thumme:

Det är ju skillnad på:
*Bokfört värde, dvs inköpsvärde minskat med eventuella avskrivningar.
*Marknadsvärde, dvs det man får betalt vid försäljning oberoende av det eventuella bokförda värdet.
*Tekniskt värde (luddigt uttryck), dvs bruksvärdet (inte nödvändigtvis uttryckt i pengar) för användaren. Detta värde har väl egentligen ingenting alls med bokföring etc att göra. Men det är väl framförallt det värdet som din revisor inte ser. :smile:


När vi ändå pratar om avskrivningar, nån som vet hur lång tid man skriver av byggnader (min eventuella nya verkstad) på?

Info till andra läsare: Om jag inte misstar mig så skrivs mark inte alls av (Ingvar eller Marcus korrigerar säkert om jag har fel). Man räknar med att marken behåller sitt värde (inte slits på samma sätt som maskiner och byggnader). Säg det till dom som ägde marken vid BT Kemi. :mrgreen:
Senast redigerad av Robban_C 20:17:44, 14-04-2007, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ingvar

#52 » 11:31:28, 14-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skriver av byggnaderna på 10 år... :thumme:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C

#53 » 20:19:54, 14-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

10 år. Ja, det låter ju rimligt.
Tack för info! :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

patrik h

#54 » 21:19:31, 14-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej, vad jag har hört så är avskrivning av typ verkstadslokal 4%/år men jag kan va felunderättad också :?
avbetalning och avskrivning e juh inte samma sak.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Robban_C

#55 » 22:22:10, 14-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har både hört om 10 och 25 års avskrivning. 25 år ger 4% per år så det finns kanske både och. Kanske varierar med typ av lokal.
Nåja, det får revisorn svara på.

Avbetalning:
Nä, det är nåt helt annat. :smile:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

patrik h

#56 » 22:51:59, 14-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok. då va jag inte helt felinformerad iaf.
vart bara lite fundersam då chefen sa att han bara får skriva av 4% på sin verkstadslokal med kontorsdel.
men som sagt, man lär så länge man lever.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Pa Engman

#57 » 15:50:29, 01-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja undrar om man reggar ett enskild firma o skaffar FA-skatt o man bara tar lite strö jobb ibland och handlar med nån traktor el dylikt. Finns de nån gräns för omsättning om de ev bara blir nån tusing om året.

PA
Pa Engman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:19, 06-01-2008
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H75B -03

Anton

#58 » 16:25:15, 01-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom första 5 åren (tror jag) behöver Du inte gå med vinst. Omsättningen spelar ingen roll den tiden.Men Du måste göra nån slags bokföring under tiden.
/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Robban_C

#59 » 19:09:35, 01-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en kund som under uppstart och produktutveckling gjorde dålig vinst de första åren. Det slutade med att skattemyndigheten skönstaxerade honom. Så det där med att inte behöva gå med vinst stämmer tyvärr inte. Det kan alltså räcka med att man har vinst men dom tycker att den är för dålig.
Dock tror jag att detta är mycket sällsynt, det finns ju åtskilliga som gör mer eller mindre dåligt resultat utan att få skattmasen i nacken.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#60 » 19:18:37, 01-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik har helt rätt!

Jag har just 'byggt' verkstad. De som lätt blir uttråkade kan sluta läsa här :)

Vi flyttade till ett ställe där man på fastigheten hade gjutit platta och slängt upp stommen till en verkstad! Jag färdigställde verkstaden och min revisor la det på anpassning av lokaler. Senare hörde skattemyndigheten av sig och ville ha in en förteckning på vad som gjorts. Jag skickade in en sådan samt en lista över vad som fanns där från början. Det gick några dagar och sedan sa dom att det räknades som nybygge. Vart gränsen gick fick jag inte veta. Det var tydligen nya regler för ifjol. Lite dåligt att inte min revisor hade koll på det. Å andra sidan så spelar det ingen större roll, men nu skall det skrivas av på 20 år (4% av byggnadsvärdet per år).

Pa engman: Om du kämpade på som fan och verkligen visade att du faktiskt har en seriös verksamhet där du investerat tungt så kanske du klarar dig med att göra förlust i 5år, men jag skulle tro att de vill se ett resultat eller åtminstone ett kvitto på att du faktiskt inte bara har ett litet hobbyföretag på sidan om, bara för att slippa momsen. Omsätter man mindre än 50k per år så kommer de vara på dig för att göra om det till hobbyverksamhet. Då får du inte lyfta moms. FA-skattsedel är inte för de som har anställning och skall ströjobba. Men omsätter du mer än 50k och har en fulltidsanställning så borde det väl inte vara några problem.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se