Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Firma???

172 inlägg • Sida 12 av 12
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Robban_C

#166 » 22:53:29, 17-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snowsmiler skrev:... Frågan är då vad är bäst och vad är skillnaden på enskild firma och HB. ...

Enskild firma: Endast en ägare och det är den personen som ÄR firman.
Handelsbolag: Mer än en delägare.
I båda varianterna är ägaren/ägarna personligt ansvariga för ekonomin.

Försäkring:
Det du absolut ska ha är en ansvarsförsäkring som skyddar dig från skadeståndskrav.
De flesta försäkringbolag har "företagarförsäkringar" som bl a innehåller ansvar och lite annat men jämför de olika bolagen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



dogen

#167 » 23:24:39, 17-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enskild firma vet jag inte. Då blir den ena anställd antar jag och bara en får ett huvudansvar med risken att försätta sig i personlig konkurs. I ett handelsbolag är ni båda ansvariga. Får ni ekonomiska problem är det den som har pengar som får betala. Rent skattemässigt skiljer det sig väl inte mycket åt mellan de olika bolagsformerna. Alla har sina för och nackdelar. Det är när man kommer på obestånd det verkligen gäller att man har rätt företagsform.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Snowsmiler

#168 » 23:34:19, 17-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va nog lite otydlig, jag visste att enskild firma = en peson, har haft det tidigare.

Tanken var isåfall att fixa varsin firma.
Men det skulle vara kul att ha dn tillsammans, tanken är att dra in deg och aldrig ta ut deg annat än till nya projekt eller kostnader som rör dessa.

Kan vi köra grävaren och fakturera direkt utan besiktningar och skit?
Snowsmiler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:59:49, 24-04-2008
Ort: Tyresö
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr 902

BlackLuck

#169 » 08:33:38, 18-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni ska köra var sin firma eller att en går som anställd hos den andre.
Det är min bestämda åsikt om ni vill vara vänner även framöver. Man är olika som personer, så är det bara.
Tro mig, jag har testat och även den bästa vänskap går om intet när man börjar reta sig på den andres olater. Precis som ett äktenskap egentligen.... :klia:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

patrik h

#170 » 16:59:41, 18-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säger som ovan, varsin firma. Har hört exempel från min revisor där delägarna har blivit osams och sen när firman skall delas så kommer det till vem som lagt in mest/dragit in mest och sen vill få ut lika stor del igen när de ska gå skilda vägar.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Perjos

#171 » 00:09:28, 01-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi fortsätter väl på samma tråd. Har lite funderingar på enskild firma. Bor ju på en liten skog- och jordbruksfastighet. Jordbruket drivs idag av svärfar genom hans enskilda firma. Det är hans föräldrahem vi bor på, så han har drivit jordbruket de senaste 20 åren. Han kommer att fortsätta driva bruket också, och jag hjälper till precis som jag gjort de sista fem åren. Skillnaden är att nu är det jag som står för lånen på fastigheten...

Nu har jag gått och tagit på mig lite snöröjning (visserligen bara ett par timmar åt gången, men ändå). Det får gå på svärfar så länge, tills/om jag ordnar nåt.

Det är alltså inte frågan om nån heltidssyssla, men tankarna finns ju på att klippa vägkanter, mer snöröjning, kanske lite vedförsäljning men allra helst nån liten grävare att göra lite jobb med. En grävare har vi ju nytta av på gården också.

Jag är totalt ny på området ekonomi. Har läst de flesta trådar här och fått i alla fall lite uppfattning om hur det funkar. Bokföring (för svärfars firma) tas idag hand om av en revisor. Han kommer att få ta hand om mig också. Tror inte jag är helt dum i huvet, så nåt ska man nog kunna få in i skallen i alla fall.

I trådarna pratas det om enskild firma, att vara momsregistrerad och F/A-skatt. Det är väl samma sak, eller rättare sagt, det ena ger det andra. Eller? Om jag ska starta nån rörelse är det väl enskild firma och F/A-skatt som gäller, eftersom jag kommer att fortsätta jobba som vanligt samtidigt.

Kollade med A-kassan (IF-metall) idag och för att få ut nåt därifrån om jag skulle bli uppsagd från mitt "dayjob" måste jag haft firma i minst ett år samtidigt som jag jobbat heltid. Samt att jag måste jobba med firman varje månad. Sista kravet är nog inga problem på ett jordbruk. Finns alltid nån traktor att skruva på eller nåt dike att rensa. Tror inte risken att bli uppsagd är så stor heller, men det är ju bäst att kolla upp det i alla fall.

Som vanligt blev det ett alldeles för långt inlägg, men vi får hoppas att nån orkar läsa i alla fall...

Tips mottages tacksamt. Det är alltid nåt man inte tänkt på.

/// Perjos
Perjos
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:30, 24-09-2009
Ort: Rörsås, Mariestad, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Centurion 75
Farmall B450 -62
Farmall EMD50 -54
Ih B414 med kran och skogskärra
Fiat 100-90 -86
MF 203 Traktorgrävare
Bröyt X2
BMB230 Bamse med IH grävagg
Zetor 5511
IH 966 -75
Aveling Barford Calfdozer med helhydraulisk lastare
2st bogserade ABS-grävare
Volvo T24

tomten

#172 » 03:43:45, 01-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

F/A skattsedel behöver du om du vill ha enskild firma och vara anställd samtidigt.

OBS, du kan mycket väl ha aktiebolag eller handelsbolag och vara anställd samtidigt, det är inget bekymmer.

ta ett snack med den revisor du tänker använda, han/hon har säkert en del vettiga tipps för hur du startar så smidigt som möjligt

momsregistrering måste du välja att göra men det är inte något stort problem egentligen, så länge du uppfyller skatteverkets krav för att räknas som näringsidkare eller vad dom nu kallar det.

kom bara i håg att kolla med din arbetsgivare, det är ytterst sällan dom har nånting emot men bättre kolla först än att stå med skägget i brevlådan.

effter du startat, se till att du har rätt försäkringar får det du tänker göra, så du slipper dom värsta problemen om nått går på tok

här har du en sida med mycke matnyttigt.
Verksamt.se
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se