Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Firma???

172 inlägg • Sida 11 av 12
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

cekstam

#151 » 22:27:28, 29-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jo men i enskilda firman betalar man Egenavgifter och skatt "på en gång".
I ett AB betalar man inga Egenavgifter, AB:et betalar istället Arbetsgivaravgift (eftersom man är anställd av AB:et) i takt med löneuttagen.

Totalt blir det grovt räknat ungefär samma beskattning men i AB:et skjuts alltså en bit av beskattningen upp tills det verkligen blir lön.

Jag röstar för enskild firma eftersom det är så liten verksamhet.


Nu vet jag inte om jag är med här riktigt, men om vi pratar långsiktigt sparande i aktiebolag så har du ju en bolagsskatt på 28% (på vinsten) vid varje bokslut att ta hänsyn till.
Utöver de arbetsgivaravgifter som tillkommer om du då vill plocka ut det som ersättning vid ett senare tillfälle.
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106



Ingvar

#152 » 13:29:46, 30-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grunden i allt är att det är jädrigt svårt att jobba ihop pengar i Sverige helt enkelt. Vill man kunna sätta av en rejäl summa för framtida behov så är det ju lottovinster och sånt som gäller, tyvärr.

Periodiseringsfonderna är väl såvitt jag ser det enda möjligheten, du får sätta av 30% av vinsten i upp till 6 år. Om man då tänker sig att du köper maskinen år 3 så kan du ju då börja återföra dom till beskattning, och i viss mån kvitta det mot räntor och avskrivningar på maskinen. Att jag skrev år 3 är för att om du väntar till sista året med att köpa maskinen så måste du ju återföra alltihop och då räcker ju inte dina utgifter till för att äta upp skatten så att säga.

Aktiebolagsalternativet är ju lite knöligare, såvitt du inte tänker dig att sen driva din grävare i AB. Här skulle ju ett skattat kapital kunna byggas upp om du skattar din företagsskatt på 28% och sen köper grävaren i AB;t.

Så visst finns det alternativ, men det gäller att läsa på lite, och några jättesummor är svårt att bygga upp.

Annars kan man göra som en festlig restaurangägare sa till mig en gång: Felet folk som startar företag gör, är att dom börjar köra vitt och ordentligt, sen när det börjar gå knackigt så kör dom svart, men då är det försent. Börja istället att bara köra svart tills du samlat på dig ett kapital, sen kan du börja köra vitt.... :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

backef

#153 » 21:53:05, 01-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

orwak skrev:Många som skriver här som verkar ha mycket kunskap inom ämnet så jag tänkte jag passar på att kasta in en fråga som säkert någon har svar på.
(frågan kanske är för omfattande för att ligga i en annan tråd så någon kanske blir vrålförbannad men jag tar risken! :grin: )

Jag har lastbilskörkort men jobbar skift inom massaindustrin vilket innebär jag är ledig 2 veckor i stöten, brukar då ibland köra lastbil åt ett företag vars ägare jag känner, ibland blir det mer än andra gånger men känns som jag gör något olagligt så som jag kör just nu. kör utan anställning där etc.

Tanke 1 är alltså att starta enskildfirma och sedan låta dem hyra in mig när det finns behov, vad tror ni om ett sådant alternativ?
detta borde väl vara juridiskt korrekt att jag själv får ansvara för försäkring etc? då deklarerar man väl bara att man gjort intänkter till sitt företag? det borde väl inte heller vara riskabelt för privat ekonomin då jag inte tänker att ha några utgifter?

Nästa steg skulle då vara att med de pengarna som man kör in till företaget efter, låt säg 2 års extraknäck köpa sig en minigrävare att kunna köra borta med eller kunna använda hemma.
fråga 2 är då alltså , eftersom jag inte är i behov av att ta ut någon lön från lastbilskörningen utan vill låta de pengarna ligga kvar och vänta till dagen jag köper en grävare. kan man göra så att man låter pengarna ligga kvar utan att röra dem? eller måste man skatta för dem när året är slut? jag vill ju alltså inte röra pengarna förens jag köper maskien och först då får företaget för första gången utgifter.


Vad tror ni?

Mvh Emil



Jag har inte heller några kunskaper inom ämnet men en massa funderingar....

Vad menar du med ingen anställning :? jobbar du svart då eller? Om du får lön så är du väl anställd & arbetsgivaren betalar skatt & håller med försäkringar osv....

Har för mig att det konstaterats tidigare i tråden att det enda negativa med att skaffa F-skatt är en besvärligare deklaration, allt annat är positivt :bira:
Tänk bara på försäkringsbiten när du F-skattar & gör upp allt sånt med åkaren innan.....

Rätta mig om jag har fel nu....om man gnider på i nått år & får ihop en slant på sitt privata konto (skattade pengar) så får man väl låna ut dom till företaget vid t.ex. grävmaskinsköp för att sedan plocka ut dem utan att betala skatt när maskinen dragit in nån krona :? = Egen insättning???
Det blir ju iofs inte alls lika mycket pengar att sätta in som om de vore oskattade :???:
Banken brukar väl vilja att man ska gå in med 20%, kan väl vara lämpligt att ta ur egen ficka :idea:

Hur som helst så är det väl bra att ha pengar på bankboken (eller i kudden) vid ett maskinköp för att slippa ta ut så mycket lön ur företaget efter en stor investering :driver:
//Fredrik Bäcke





Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns nått enkelt svar....[Nalle Puh]
backef
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:31, 20-01-2007
Ort: Säter
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
Huddig 1260B JVG

Lasergrader miniväghyvel

Robban_C

#154 » 23:51:04, 01-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

backef skrev:... Rätta mig om jag har fel nu....om man gnider på i nått år & får ihop en slant på sitt privata konto (skattade pengar) så får man väl låna ut dom till företaget vid t.ex. grävmaskinsköp för att sedan plocka ut dem utan att betala skatt när maskinen dragit in nån krona :? = Egen insättning??? ...
Helt riktigt. :thumme:
Företaget "lånar" pengar av dig som redan är skattade och betalar alltså tillbaks av de "oskattade" pengarna, dvs pengarna är ju redan beskattade och ska alltså inte skattas en gång till bara för att dom tas ut igen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Stefan Lundberg

#155 » 08:19:32, 02-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man ta ut mycket hög ränta på ett sånt lån? :idee:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Ingvar

#156 » 08:42:35, 02-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte enligt denna diskussion..

http://bokfoering.se/forum/index.php?to ... _next=next

Och, nej, det kommer nog att bli svårt att motivera inför skv, i synnerhet i en enskild firma där du ju då alltså skulle låna ut pengar till dig själv..

Det skulle ju även ge dig en inkomst av kapital som du då ska skatta 30% av. Samtidigt som du då skulle försöka dra av räntekostnaden i din enskilda firma...
Så, även om jag ibland bokför ganska kreativt så skulle jag inte ge mig på detta.. :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

BlackLuck

#157 » 17:08:07, 02-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satsade när jag startade, för snart 13 år sedan en hyffsad summa skattade slantar. Under de år jag även hade inkomst av annan anställning, plockade jag inte ut så mycket lön ur firman men tog däremot en marknadsmässig ränta på satsat kapital. Det blir inga jättesummor om man inte satsat miljoner men en god liten slant till Jul eller säsongens utlandsresa eller varför inte satsa räntan i firman på nytt...

Jag har med åren lyckats bli rätt självgående och klarar mig idag utan vare sig lån på maskiner eller checkkredit så jag är mycket nöjd med utvecklingen.
Samtidigt som jag gärna vill bjuda in nya småföretagare i branschen så vill jag samtidigt varna de som tror för mycket på företagandets möjligheter.
Det är inte alltid så lätt som det kan verka. På papperet är allt möjligt men bakom det kan det döljas en kall och bister verklighet.
Var beredd på att det kan vara riktigt eländigt i perioder. Lever du för dyrt från början går det snabbt åt helvete och precis som råttorna så sticker frugan när skeppet börjar gå under. Har du tur så tappar du då bara hälften av dina tillgångar...
Tänk till både två o tre gånger om du är beredd att missa ungarnas födelsedagar och skolavslutningar år efter år bara för att de krockar med din högsäsong.

Mitt absolut bästa tips är att kolla för helsike med frun/flickvän/pojkvän om också hon/han är beredd att ta motgångarna med medgångarna. För motgångar kommer, var så säker.

:bira:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Ingvar

#158 » 11:31:33, 03-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan bara instämma i det Black skriver. Att driva ett företag är inte som vilken annan sysselsättning som helst. Man måste vara medveten om att det mesta är upp till en själv, är man krasslig några dagar så är det inte bara att ringa och sjukanmäla sig och efter nån dag åter få betalt. Fritiden och förhållanden är sånt som lätt försvinner när man inte i förväg gjort upp om vad som gäller.
Jag har själv jobbat ihjäl ett par förhållanden. Och när min dotter föddes så hann jag inte till sjukhuset för jag var tvungen att jobba. För några år sedan dog min fästmö i cancer, inte heller då kunde jag vara med henne de sista timmarna. Men hennes sista ord till mig var för övrigt: Du kan inte sitta här, du har ju så mycket att göra.. så hon var rätt införstådd med vad det handlade om.
Samma sak om det går illa, då är man ensam, väldigt få trygghetssystem bryr sig om nånon företagare.
Så man bör ha det i sig helst, känslan för att man verkligen vill vara sin egen.
För det är ju det som är grejen, man är sin egen, ingen som säger åt en vad man ska göra. För även om man ofta känner sig jädrigt låst, så är det ändå en frihet på nåt vis.
Och det är väl det som driver en vidare.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Ralle

#159 » 12:15:27, 06-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan fundering...

En arbetskamrat har just registrerat enskild firma, liten verksamhet, (nog t.o.m. mindre än min) och han frågade mig lite om bokföring...
Han har för avsikt att endast köra i ett exceldokument som han ska knåpa ihop själv.

Nu är min fundering, hur bökigt är det, och är det ens okej?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Sorkjagaren

#160 » 14:53:47, 26-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Suttit och läst tråden och såg att den slutade med en fundering så jag svarar på den även om det är nån månad sent. Har haft enskild firma i 10 år, dock inom IT.

Ralle skrev:Han har för avsikt att endast köra i ett exceldokument som han ska knåpa ihop själv.

Nu är min fundering, hur bökigt är det, och är det ens okej?


Jag tycker att det låter helt OK att starta med, nu gör jag iofs inte bokslut/deklarations-biten själv utan jag håller bara en löpande bokföring under året med debet/kredit/moms-biten, dvs ett index över verifikationerna med inkomster och utgifter samt datum, namn och referensnummer, summerar för varje månad så jag vet vad momsen m.m. blir och sen lämnar jag alla 12 månaderna till revisorn när det blir dags för bokslutet. Det är alltså egentligen bara snäppet bättre än "rafsa ihop kvittona och lämna i en kasse till revisor" men det skulle gå att göra i princip i vilket program som helst, även Word/Anteckningar (fast då får man ju summera kolumnerna manuellt med miniräknare)

Vill man inte leja ut nånting utan sköta allt med bokslut och deklaration själv så kanske det är en fördel med ett rejält bokföringsprogram som mer eller mindre gör det åt en, men ska man bara göra själva bokförings-delen själv som jag gör (och rekommenderar såvida man inte är rejält insatt i det ekonomiska) så bör det helt klart räcka med Excel så länge det är tydligt strukturerat, som en "riktig" bokföringsbok i upplägget, så det kan förstås av utomstående också. :thumme:
Den som söker, han letar.
Användarvisningsbild
Sorkjagaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:19, 19-10-2009
Ort: Gävle
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50 HX (1989)

Ingvar

#161 » 15:41:12, 26-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En invändning mot att köra i vanligt program är att man förlorar lite på det i längden.
Ett bokföringsprogram med kontonummer är ju uppbyggt enligt ett visst system, baserat på Bas-kontoplanen. Många tycker det blir så många konton att hålla reda på, men man behöver ju bara använda dom man tycker passar, kanske ett 10-tal. Vitsen med kontona är ju att dom lägger händelsen på rätt ställe i t.ex en balansräkning eller resultaträkning, och detta underlättar sen i hela kedjan via revisor ända fram till deklarationen.
Har man bokfört enligt planen, så är det ofta bara att flytta över siffrorna till deklarationsblanketten.
Har man bokfört enligt ett eget system så får man sitta och fundera över vart allt ska läggas, och det man tjänade in i början förlorar man nu, extra mycket om man vill lämna över det till en revisor, eftersom dom då kommer att få knappa in en massa en gång till. Till min revisor lämnar jag bara en cd,eller skickar ett mail, så lägger han in den i sin dator och får direkt upp hela min bokföring.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Mikael.Johansson

#162 » 15:52:26, 26-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare är det väl så att bokföringen ska göras med beständig skrift.
Blyerts i dagbok, eller kalkylblad som man kan radera godkänns inte.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

tracker

#163 » 16:18:41, 26-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:Jag satsade när jag startade, för snart 13 år sedan en hyffsad summa skattade slantar. Under de år jag även hade inkomst av annan anställning, plockade jag inte ut så mycket lön ur firman men tog däremot en marknadsmässig ränta på satsat kapital. Det blir inga jättesummor om man inte satsat miljoner men en god liten slant till Jul eller säsongens utlandsresa eller varför inte satsa räntan i firman på nytt...


Har du enskild firma ?
Du kan inte ta ut någon ränta på eget insatt kapital, utan enbart använda dig av räntefördelning(men det var kanske det du gjorde).
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

BlackLuck

#164 » 23:30:23, 26-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:
BlackLuck skrev:Jag satsade när jag startade, för snart 13 år sedan en hyffsad summa skattade slantar. Under de år jag även hade inkomst av annan anställning, plockade jag inte ut så mycket lön ur firman men tog däremot en marknadsmässig ränta på satsat kapital. Det blir inga jättesummor om man inte satsat miljoner men en god liten slant till Jul eller säsongens utlandsresa eller varför inte satsa räntan i firman på nytt...


Har du enskild firma ?
Du kan inte ta ut någon ränta på eget insatt kapital, utan enbart använda dig av räntefördelning(men det var kanske det du gjorde).


Jag vet egentligen inte mycket om det tekniska men nog får jag ränta för de slantar jag satsat alltid. Men det är revisorn som sköter allt det där. Jag jobbar och sedan kommer det in och försvinner pengar i varierande valörer... :mrgreen:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Snowsmiler

#165 » 22:48:52, 17-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter denna tråd och hoppas på lite tips.
Jag och brollan har gett os in i ett projekt.

För att kunna göra lite jobb vid sidan av så fundrar vi på att
regga firma så man kan köra på ok sätt.

Frågan är då vad är bäst och vad är skillnaden på enskild firma och HB.
Vad är bäst regga varsin firma eller en tillsammans.

Jag har en Liebherr 902 och myket verktyg och maskiner.
Brollan är en jäkel på att meka, och svetsa etc, jag kan byggnation från grund till nock och har elbehörighet.

Vad gäller för att köra maskinen proffesionellt när det gäller besiktningar, certifikat etc?
Vad ska man ha för försäkringar?
Snowsmiler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:59:49, 24-04-2008
Ort: Tyresö
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr 902


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se