Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Skaffa maskin

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

vedmaskinen (trådstartaren)

#1 » 17:10:07, 21-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

står i kvalet att investera i en maskin framöver.
Just nu väger det mellan
Bobcat kompaktlastare
Minigrävare
Hoppas jag kan få mycket nyttig fakta om frågor jag har :grin:
En så länge är det mycket på funderingstadiet
Senast redigerad av vedmaskinen 21:30:37, 27-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
vedmaskinen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:47, 19-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



niklas linderholm

#2 » 20:30:08, 21-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hallå :grin: ...

jag har haft en sk. hobbyfirma i några år nu...men den 16e april hoppar jag över på den på heltid.

själv har jag en 5 tonnare som jag kan göra väldigt många olika jobb med...men precis som du har jag funderingar om vad man möjligtvis ska investera i...men tanken/drömmen är nog följande.

-traktor 135-150hk med lastare alt lastmaskin typ jcb 412
-minidumper ca 4tons lastvikt med svängbar balja
-giant minilastare
-bandgrävare 11-14ton typ take job 1140 alt ec 140

men om jag ska rekommendera dig att köpa grävare skulle jag nog föreslå en 3,5 tonnare till dig....lagom stor till det mesta :thumme:

mvh niklas
Användarvisningsbild
niklas linderholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:04, 07-11-2009
Ort: norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hanix h 50 b-00

vedmaskinen (trådstartaren)

#3 » 20:42:02, 21-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

niklas linderholm skrev:hallå :grin: ...

jag har haft en sk. hobbyfirma i några år nu...men den 16e april hoppar jag över på den på heltid.

själv har jag en 5 tonnare som jag kan göra väldigt många olika jobb med...men precis som du har jag funderingar om vad man möjligtvis ska investera i...men tanken/drömmen är nog följande.

-traktor 135-150hk med lastare alt lastmaskin typ jcb 412
-minidumper ca 4tons lastvikt med svängbar balja
-giant minilastare
-bandgrävare 11-14ton typ take job 1140 alt ec 140

men om jag ska rekommendera dig att köpa grävare skulle jag nog föreslå en 3,5 tonnare till dig....lagom stor till det mesta :thumme:

mvh niklas


Har provkört en del 3 tonare och visst är den allround :thummar:
Men plånboken är inte riktigt så allround... :???:
En 3,5 skulle ju gå ha till det mesta som kan komma,alt från dikning till planering av trädgårdar
vedmaskinen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:47, 19-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

niklas linderholm

#4 » 20:49:02, 21-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...nyfiken bara ..vart befinner du dig..??

mvh niklas
Användarvisningsbild
niklas linderholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:04, 07-11-2009
Ort: norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hanix h 50 b-00

scaniabest

#5 » 21:56:32, 21-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får man fråga vad de är för fin 4wd traktor du kan få för 70 papp? :smile:
scaniabest
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:28, 10-06-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Lastbil

Rexco

#6 » 22:22:55, 21-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !

Budgeten räcker tyvärr inte längre än en sliten 2,5 tons maskin. Du får en skaplig 1,5t med bandbreddning för 70+moms idag. Men hur ska du transportera den? Släp även om det är hemsmide kostar en slant, samt dragbil eller traktor. Atv med snöplog kan vara en bättre investering om det finns många tilltänkta kunder. Det brukar hursom sluta med mycket manuell snöröjning och snöskyffel är en billig investering som betalar sig på kort tid :mrgreen:

Traktor med snöplog för dessa pengar kan bli mer problem än vad det ger tillbaka.

Bobcat, antar att du syftar på skidstearmaskiner? Dvs microskopiska lastmaskiner kommer också att behöva dras på släp till och från arbeten..

Av allt det som föreslagits så är Atv med snöplog och sandspridare de mest vettiga. Där får du ett hyffsat nytt ekipage för din budget, det är också förhållandndevis lättskruvat och billliga delar. Den kan du även använda på fritidden som leksak :laes_detta:
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

vedmaskinen (trådstartaren)

#7 » 22:37:22, 21-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

scaniabest skrev:Får man fråga vad de är för fin 4wd traktor du kan få för 70 papp? :smile:

fin och fin,funktionsduglig!:)
vedmaskinen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:47, 19-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

orwak

#8 » 23:53:35, 21-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe, Finns begrepet hobbyfirma hos skatteverket? :cool:

Vore det inte lämpligt att börja köra för någon och på det viset skaffa dig dels pengar och kontakter ute i verkligheten? så blir det nog lättare för dig att finna dina kunder.

// orwak
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

vedmaskinen (trådstartaren)

#9 » 20:55:06, 23-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rexco skrev:Hej !

Budgeten räcker tyvärr inte längre än en sliten 2,5 tons maskin. Du får en skaplig 1,5t med bandbreddning för 70+moms idag. Men hur ska du transportera den? Släp även om det är hemsmide kostar en slant, samt dragbil eller traktor. Atv med snöplog kan vara en bättre investering om det finns många tilltänkta kunder. Det brukar hursom sluta med mycket manuell snöröjning och snöskyffel är en billig investering som betalar sig på kort tid :mrgreen:

Traktor med snöplog för dessa pengar kan bli mer problem än vad det ger tillbaka.

Bobcat, antar att du syftar på skidstearmaskiner? Dvs microskopiska lastmaskiner kommer också att behöva dras på släp till och från arbeten..

Av allt det som föreslagits så är Atv med snöplog och sandspridare de mest vettiga. Där får du ett hyffsat nytt ekipage för din budget, det är också förhållandndevis lättskruvat och billliga delar. Den kan du även använda på fritidden som leksak :laes_detta:


Jag kommer flytta en eventeul minigrävare med traktorn som redan finns,själva flytten är minsta problemet faktiskt :smile:

Atv kunde ju vara bra att ha med sig på dom skogsjobb jag får av grannar att vinscha och slinka imellan utan stickvägar :thumme:


Funderar att vänta tills budgeten är bättre så man kan ha råd och köpa en 3 tonare :klia: alt beror på vad som händer så småningom :grin:
vedmaskinen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:47, 19-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

vedmaskinen (trådstartaren)

#10 » 20:59:18, 23-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

orwak skrev:Hehe, Finns begrepet hobbyfirma hos skatteverket? :cool:

Vore det inte lämpligt att börja köra för någon och på det viset skaffa dig dels pengar och kontakter ute i verkligheten? så blir det nog lättare för dig att finna dina kunder.

// orwak


Helt klart snurrar dom tankarna i huvudet på mig :mrgreen:
Men bekymret är att dom flesta har sån körning att man inte kan få nån direkt kund kontakt,de som har anställda kör för kommun och ncc exempelvis. Men givetvis kan det ochså vara kunder men troligtvis blir kund gruppen privata och jordbruk
vedmaskinen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:47, 19-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

vedmaskinen (trådstartaren)

#11 » 10:09:40, 27-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

vedmaskinen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:47, 19-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Rexco

#12 » 13:26:31, 27-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom maskinerna du länka till där e så trötta att det enbart duger till eget pill på gården, utom möjligtvis Jcbn men ingen av maskinerna kommer med vettiga redskap eller redskap överhuvudtaget. Ska man räkna lågt kostar en uppsättning med vettiga redskap dvs hydr-planskopa, gräv, kabelskopa, snabbfäste 25k. Detta är absolut minimum, och så måste det finnas en reparations budget. För gamla grejer är slitna grejer och även om det är små maskiner så går det alltid någon slang eller packning åt skogen.

http://www.blocket.se/goteborg/Hanix_H3 ... ?ca=11&w=3


Den här har gått långt men med renoverad maskin och tiltfäste, skopor och något som kan ta varieierande jobb och inte bllir likaa begränssad som en 1,5a :thumme:
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Goran2000

#13 » 14:21:59, 27-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räkna på vad maskinerna kostar MED skopor (som Rexco säger) så blir det genast ett annat pris. Annars kan man nog göra en hel del jobb med en 1,5-tonnare, tar bara lite längre tid. Huvudargumentet för en liten maskin är ju enkel transport och om det är trångt där man ska gräva. Annars kan man lika gärna gå upp ett snäpp eller två.
Hanix'en har ju ett bra pris (kanske lite över budget) men du får nog också räkna med mer reparationskostnader. Allt slits, inte bara motorn.
Senast redigerad av Goran2000 14:24:50, 27-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

vedmaskinen (trådstartaren)

#14 » 18:34:18, 27-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rexco skrev:Dom maskinerna du länka till där e så trötta att det enbart duger till eget pill på gården, utom möjligtvis Jcbn men ingen av maskinerna kommer med vettiga redskap eller redskap överhuvudtaget. Ska man räkna lågt kostar en uppsättning med vettiga redskap dvs hydr-planskopa, gräv, kabelskopa, snabbfäste 25k. Detta är absolut minimum, och så måste det finnas en reparations budget. För gamla grejer är slitna grejer och även om det är små maskiner så går det alltid någon slang eller packning åt skogen.

http://www.blocket.se/goteborg/Hanix_H3 ... ?ca=11&w=3


Den här har gått långt men med renoverad maskin och tiltfäste, skopor och något som kan ta varieierande jobb och inte bllir likaa begränssad som en 1,5a :thumme:


Håller helt med :thummar:
En maskin i det skicket är hemmafixans maskin :smile: likaså traktorgrävare för 70 papp..

Jag får betydligt mycket mer maskin om jag köper bobcat kompaktlastare
http://www.blocket.se/goteborg/Kompaktl ... ?ca=17&w=3
+denna har jag nytta av hemma och det finns ingen runt om som har :razz:
vad rekomderar ni för storlek på bobcat? tycker den verkar perfekt att ha på vedbacken och köra ut djupströbädd
Denna känns klumpig
http://www.blocket.se/skaraborg/Kompakt ... ?ca=17&w=3
vedmaskinen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:47, 19-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

samju

#15 » 20:08:43, 27-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här svänger det... Nu så ska det inte va Någon grävmaskin mer eller? Känns nästan lite som att dét ska köpas för att köpas... Med risk för att va lite tråkig men skall du satsa på detta om du är så velig??. Det är ju lite liknande situation som wiggen om du läst den tråden med tillhörande tips. (ni går väl båda i gymnasiet) . Det är mkt pengar att punga ut, så man måste ha en ide och gärna kunder. :cool: . Sen så är det inte omöjligt, köpte själv en maskin för 220k + moms när jag va 17 och det funkade. Men ska man satsa så köp något som håller ihop någorlunda, och vill du va uthyrd så se till att ha mer än en direktmonterad skopa :vissla: . Så bättre att satsa mer eller inget alls är min åsikt.

Sen så hur mkt maskinvana har du? Är det direkt till kund som gäller eller? :bira:
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se