Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Felsöka motor som inte startar

25 inlägg • Sida 1 av 2

sundrik (trådstartaren)

#1 » 19:21:45, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Har fått en åkgräsklippare. Typ trädgårdstraktor.
Den startar inte trots att startmotorn drar runt den och jag får gnista på tändstiftet.
Det verkar även som att bränsle kommer fram. Jag vet inte riktigt hur jag testar det. Men öppnade luftfiltret och höll in choken när jag försökte starta. Efter ett par sekunder boffade den ut ett litet moln av bensin.

Jag är inte jättehaj på motorer. Så försöker verkligen lära mig.

Hittade lite sprängskisser på motorn.
https://www.jackssmallengines.com/jacks ... ea-206904f

Jag skulle uppskatta lite tips på vad jag ska kolla och hur jag kollar det :)

Märke på maskinen är en MTD rs 115/96.
Motorn är en Tecumseh ov358ea 206904f
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952



Janson1

#2 » 19:40:36, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det kompression? Om inte så kolla att det finns ventilspel. Om kilen som håller svänghjulet på plats på vevaxeln går av så blir det nog gnista men gnistan kommer vid fel tidpunkt, kolla det också. Nu´har jag ingen aning vad du kan om motorer så det är bättre att fråga vidare allt eftersom...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg

#3 » 19:50:52, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 - finns det gnista?
2 - kommer det fram bensin?
Efter du svarat på de två frågorna blir det mycket lättare att guida dig.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

SKALLEPÄR

#4 » 19:59:20, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du nån startgas eller typ bromsrengörng på sprayburk kan du ge en dusch i förgasaren på en sekund typ prova sen starta om den tänder och går en kort stund så är det troligen förgasaren som behöver ses över :driver:

1 person gillar det här inlägget.
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

sundrik (trådstartaren)

#5 » 22:03:35, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Finns det kompression? Om inte så kolla att det finns ventilspel. Om kilen som håller svänghjulet på plats på vevaxeln går av så blir det nog gnista men gnistan kommer vid fel tidpunkt, kolla det också. Nu´har jag ingen aning vad du kan om motorer så det är bättre att fråga vidare allt eftersom...


Hej!
Jag vet inte hur man kollar om det finns kompression. Man jag har noterat att motorn snurrar utan problem om tändstiftet är ur. Med tändstift i så "kämpar" den mer. Är det är korrekt iakttagelse man kan göra för att kolla om det är kompression? Eller finns det verktyg för detta?
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

sundrik (trådstartaren)

#6 » 22:07:28, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:1 - finns det gnista?
2 - kommer det fram bensin?
Efter du svarat på de två frågorna blir det mycket lättare att guida dig.

1. Ja. Jag har kollat genom att lägga stiftet mot minus och ser gnista. Jag har även en grej som kopplar mellan tändstift och hatten. Där lyser en liten lampa upp när det tänder.
2. Jag tror det. Vet inte riktigt hur jag kollar detta. Men när jag tar bort luftfiltret till förgasaren så ser jag ventilen(??) som sluter när jag chockar. Om jag försöker starta så kommer tillslut en puff med bensin ur den.
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

sundrik (trådstartaren)

#7 » 22:09:28, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

SKALLEPÄR skrev:Har du nån startgas eller typ bromsrengörng på sprayburk kan du ge en dusch i förgasaren på en sekund typ prova sen starta om den tänder och går en kort stund så är det troligen förgasaren som behöver ses över :driver:

Hej!
Jag köper startgas imorgon och testar. Är det verkligen okej att använda bromsrengöring istället för startgas? Skadar inte det?

Sprutar jag in där hålet ut till luftfilter är då?
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

torbjorn_forsman

#8 » 22:12:16, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då finns det i alla fall någon form av kompression. Annars kan man mäta med en kompressionsprovare (manometer med backventil och gänga för att skruvas i istället för tändstiftet). Sådana finns hos de flesta hemmamekare, du kan säkert låna en nånstans i bekantskapskretsen. Det är inget man behöver köpa själv om man bara behöver den någon enstaka gång.

Om det beror på otäta ventiler att det inte blir någon kompression, så kan man ofta höra pysande ljud ur förgasare eller ljuddämpare när man drar runt motorn sakta för hand. På insugningssidan räcker det med en mycket liten otäthet för att förgasaren ska få problem.

Andra felsökningstips:
-Kolla om det luktar bensin ur avgasröret efter startförsök.
-Kolla om tändstiftet blir blött av bensin.
-Gör startförsök med luftfiltret borttaget, observera förgasaren noga och se om det stänker ut bensin ur luftintaget.

Förresten, är bensinen färsk eller är den flera år gammal? Gammal bensin kan ibland brytas ner kemiskt så att den visserligen fortfarande är brännbar men det går inte att kallstarta en motor på den. Risken för detta är störst om bensinen har förvarats i kontakt med metaller (t ex i en tank av plåt), eller om den har utsatts för solljus (t ex i en plasttank som inte är helt ljustät). Tecken på att bensinen har råkat ut för detta är t ex att den inte längre luktar som färsk bensin utan snarare luktar den som ett gammalt fotogenkök, samt att den kan bli mörk till färgen eller grumlig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#9 » 22:14:56, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se upp med bromsrengöring. Den gör visserligen ingen skada, men man vet aldrig på förhand vad den innehåller. Det är inte alla sorters bromsrengöring som ens är brännbara. Ett och samma märke kan ändra sammansättning från gång till gång, så även om man vet att bromsrengöring av en viss sort som man köpte härom året fungerade bra som startgas, är det inte säkert att det gäller för samma märke idag.

Tänk också på möjligheten att motorn har dragit i sig för mycket bensin och "surat ner sig". I så fall kan man behöva blåsa ur den, genom att göra långa startförsök med tändstiftet borttaget, fullgas och ingen choke. Gärna ev bränslekran stängd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SKALLEPÄR

#10 » 22:17:29, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan metod jag brukar köra på våren i lilla gräsklipparen när den e tjurig är att slå i typ en tesked bensin i tändstiftshålet då startar den går väl även att prova på denna

1 person gillar det här inlägget.
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

sundrik (trådstartaren)

#11 » 23:03:16, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Annars kan man mäta med en kompressionsprovare (manometer med backventil och gänga för att skruvas i istället för tändstiftet).

-Kolla om det luktar bensin ur avgasröret efter startförsök.
-Kolla om tändstiftet blir blött av bensin.
-Gör startförsök med luftfiltret borttaget, observera förgasaren noga och se om det stänker ut bensin ur luftintaget.


Hur vet man vilket förväntat mätvärde man ska få?

Vad betyder det om det luktar bensin i avgasröret?

Om tändstift är blött av bensin, vad är betydelsen? Att bensin kommer fram men inte tänds? Borde inte tändstift alltid bli blött när jag inte får igång motorn?
Om den inte blir blöt, så borde jag rimligen ha problem med att få fram bensin?

Är det bra eller dåligt om det stänker ut bensin ur luftintaget?
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

SKALLEPÄR

#12 » 23:07:22, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det stänker ut bensin genom insuget eller blåser ut luft så tyder det på insugsventil inte stänger helt då den komprimerade luften trycks ut den vägen

1 person gillar det här inlägget.
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

SKALLEPÄR

#13 » 23:14:54, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

sundrik (trådstartaren)

#14 » 08:46:48, 18-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

SKALLEPÄR skrev:Om det stänker ut bensin genom insuget eller blåser ut luft så tyder det på insugsventil inte stänger helt då den komprimerade luften trycks ut den vägen


När jag chokar (vilket bara ser ut som att man minskar luftintaget vid förgasaren) så kommer det ut en puff med bensin ur luftintaget efter att man försöker starta en stund.
Med din förklaring och youtubevideon, så borde det rimligen aldrig kunna hända eller?
sundrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:13, 16-05-2020
Ort: Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21 1952

SKALLEPÄR

#15 » 09:00:06, 18-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om Insugsventilen är skadad Eller kärvar eller om den har stått längre tid med ventil öppen kan det ha bildats rost som gör att den inte håller tätt.

1 person gillar det här inlägget.
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se