AKI (anti-knock index) är helt enkelt ett aritmetiskt medelvärde av RON och MON. (RON + MON) / 2 . Har knappast sett det omnämnt någon annanstans än i specifikationerna i SAABs verkstadshandböcker.
Nere på kontinenten i EU fanns 91-oktanig blyfri bensin förr i tiden. I början av den blyfria tiden lär vissa länder (bl a Italien) bara ha haft 91-oktanig bensin, i andra länder (t ex Tyskland och Frankrike) fanns den länge som ett billigare alternativ till den vanliga 95-oktaniga. I Tyskland lär 91 oktan ha funnits kvar på marknaden så sent som till härom året.
De flesta tidiga katalysatorbilar på europeiska marknaden (fram till
ungefär 1988-89 års modeller) var anpassade för 91-oktanig bensin. Volvos B230F-motor hade t ex lägre kompression fram till årsmodell 88A än vad den hade senare. Opel hade, på modeller utan knackreglering i tändsystemet, en "oktanvalsplugg" som man kunde vända på för att få tändförställningskurvan optimerad för 91 eller 95 oktan. Ford med EEC-IV motorstyrsystem hade en lös
kabel hängande i motorrummet som enligt elschemat var till för "oktankorrektion", men jag har aldrig sett någon vettig beskrivning av hur den skulle användas, vad som hände om man t ex jordade den etc. Den var i varje fall kopplad till en digitalingång på styrdonet.
En del franska billiga småbilar som fortfarande hade mekanisk tändförställning, hade olika tändinställning specad för 91 eller 95. I något fall (Peugeot/Citroën XU5CP , en 1,6 l-motor med elektronisk
förgasare som bl a förekom i snikmodeller av Citroën BX och Peugeot 405) fanns det två olika fördelare med olika tändförställningskurvor optimerade för respektive oktantal.