Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Handbok för Stiga Villa Elegance?

3 inlägg • Sida 1 av 1

Antton (trådstartaren)

#1 » 13:21:16, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde misstaget att köpa mej en begagnad sittgräsklippare i fjol, eller kanske fel att säga misstaget för jag behöver en sådan, men köpte lite hastigt och antagligen fel märke då jag valde en Stiga Villa från 2001 tror jag.
Det vackra och respektgivande namnet Stiga Villa Elegance står det på sidan av klipparen och den hade använts av en firma för att klippa de gräsmattor som fanns omkring deras fastigheter. Motorn bytt för något år sedan och nåt knivblad och rem osv, men som jag förstod, borde den ha varit i rätt bra skick.
Men jag har ju märkt att det finns problem med den. Det är en HST modell och när man kört en timme ca, så märker man att hydraulsystemet inte riktigt längre hänger med, speciellt när man backar. Har en hel del uppförsbackar på området och där blir jag tvungen att backa för att få maskinen dit jag vill ha den, och ibland känns det som om jag borde stiga av och skjuta på.

Sedan körde jag på en sten och hörde på ljudet att något inte är rätt efteråt. Hittade en vecka efteråt, en halv skruv som jag nu tror mej ha identifierat som en "brytskruv" från ett av bladen, och den borde jag ju antagligen byta ut :blinkis:

Hur som helst, jag hittar ingen handbok på just Stiga Villa Elegance, på klippbordet hittade jag nog, men ingen på själva maskinen. Är det så att alla Stiga Villa har samma handbok eller finns det specifika handböcker för olika modeller?
Antton
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:34:59, 04-09-2023
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stiga Villa Elegance HST



torbjorn_forsman

#2 » 13:30:09, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska inte gå på modellnamnet utan på typbeteckningen (produktnumret) som står på typskylten, om du ska söka instruktionsbok.

En 01'a har förmodligen ett filter i hydrostatdriften och det bör säkert rengöras (eller bytas ut, beroende på hur det är gjort) efter så här många år. Ett oljebyte skadar säkert inte heller, och det finns väl beskrivet i gamla trådar här hur det går till på åkgräsklippare med hydrostatdrift. Observera också en del diskussioner om vilka oljekvaliteter som kan vara mer eller mindre lämpliga.

Brytskruvarna är vanliga M6 med mutter, sätt inte dit något med särskilt hög hållfasthetsklass utan vilken "bonnskruv" som helst från t ex bildelsnasare eller byggvaruhus duger. Om någon kniv har slagit i sten bör man kolla att inte kuggremmen som synkroniserar knivspindlarna har kuggat över, knivarna ska stå 90° från varandra.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Antton (trådstartaren)

#3 » 13:48:47, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för den informationen!
Läget är för mej just nu det, att jag ännu inte har kommit underfund med hur jag överhuvudtaget skall kunna kolla knivarna osv, åtminstone inte i praktiken.
Jag fick en "ahaa" upplevelse när jag kollade manualen för klippbordet, när jag såg att man kan svänga bordet i så kallat "tvätt läge" och då borde jag ju komma åt skruvarna och knivarna tänker jag mej. Måste ju ha bort remskyddet innan för att koppla bort remmen från motorn, men då borde jag ju också märka om det är något fel på den andra remmen.

Skall försöka med detta till att börja med, sedan får det bli undersökning av hydraulsidan i något annat skede.
Antton
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:34:59, 04-09-2023
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stiga Villa Elegance HST


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se