Ja nu är man i träsket den saken är säker!!!
Fastnade i bubblan rejält igår, skönt att man är ledig denna vecka så man kan dyka annu djupare!
Efter en genomgång av maskinerna bestämde jag mig för att försöka starta 272an med MAG 1045 SRLX157. Det andra som står på motorskylten har jag inte hunnit tyda än.
Den kändes bäst i
däck, visuell inspektion, hade fin
olja i motor och låda och var torr. tom bensin såg fräsh ut!!
Hade laddat upp med 802451 Startbatteri, 12 V, 45 Ah från Biltema,
elschema och nyläst kunskap kring elsystemet och gnistproblem från era tidigare trådar kring Belos el.
Nu ska det startas Belos! Och det gjorde det!!! Den startade direkt, vilken lycka, låter den gå och petar upp en extra stor snus för att fira denna succe!
Glädjen var dock kortvarig, min inspektion av bensintanken måste ha varit över positiv, för att jag ser det snygga bronsfiltrets glasskål fyllas med skit. Jaha det blev ingen provtur i regnet. Av med tanken filtret, tvätta och blåsa rent, ny soppa. Nu j*vlar ska det åkas av! Startar den igen, INGEN GNISTA!
Jaha, närmare inspektion visar att alla kabelskor och synliga kablar är rätt kassa ändå.
Gör om gör rätt ekar nån Maskinsten tråd jag läst i huvudet. Byter alla synliga kablar, kabelskor, tar av all jordpunkter, slipar, kopparpasta, nya skruvar och brickor, löder ihop och sätter på krypslang.
Dubbelkollar allt med egna bilder och med Automeks proffsschema. Allt verkar stämma bra, ber farsan dubbelkolla, han håller med. Nu är köra tänker jag, nöjd över insatsen.
Smäller till och ger en j*vla ljusbåge i startomvandlaren, vad fan hände nu? Efter närmare inspektion av laddningsregulator Bosch zad14v11a märker jag att jag bränt av en
kabel? i den. (Ursäkta min terminologi är bara en glad envis amatörmekare). Trippelkollar allt jag bytt för att se om jag kopplat nåt fel, men allt är som det ska.
Går in och tar en kopp Kaffe och Googlar på min nu brända Staromvandlare. Helvete, spottar ut kaffet och sätter snusen i halsen. Efter en lite djupare sökning och förståelse kring denna zad14v11a laddningsregulator avtar ångesten något....Men jag inser fortfarande att den är väldigt ovanlig och att en beggad kan ligga på mellan 1500-3000 kronor. Vilket ändå är svindyrt!
Tror ni jag kan löda ihop denna avbrutna del och den fungerar igen? Tror ni jag har pajjat hela laddningsregulatorn nu? Vad tror ni kan ha orsakat detta?
Det är också skumt att den startade först, sen började krångla efter jag gjort rent tank/filter etc.
Jag tänker att problemet sitter inne vid svänghjulmagneten, konsdensator etc.
Ingen som har ett bra schema för tänningsdelen? Hade varit fint att se hur det ska se ut när jag öppnar upp där. Antar det är nästa steg då jag uteslutit att det ska vara nåt av den synliga elen.
Jag letar vidare bland forum trådar kring gnista. Hade gärna haft bättre underlag med sprängskisser, manualer etc. Verkar vara lite knepigt att få tag i tycker jag. Eller så ör jag bara kass på att leta i forumet?
HIttade lite efter en djukdykning på Google, men tyvärr är min Franska och Tyska rätt kass
Om nån hade haft dessa på Svenska hade det ju varit guld värt!
1045_SRLX_272.pdf
BDA_1045_electronic-fr-de-en.pdf
Tänkte beställa lite reserdelar till motornn, packningar, en ny tändkabel och lite annat smått och gott. Hittade den sida, har någon av er testat den? Eller har ni bättre alternativ?
https://www.mag-motoren.ch/online-shop/mag-1045/En händelerik start på Belos äventyret! Hoppas verkligen att Laddningsregulatorn är räddningabar, så projektet inte stannar upp innan det hann börja!
I väntan på egen klarhet eller eran visdom pausar jag 272 MAG och börjar kika lite på 272 Kohler för att fördriva tiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.