Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus

Hjälp! Skulle köpa en snöslunga men det slutade med fyra Belos!

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Belos/Gravely/Irus här

Bobbe Belos (trådstartaren)

#1 » 18:55:25, 08-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla Belos vänner!
Efter 1 veckas intensivt läsande här i trådarna kändes det som dags för första inlägget. Som Ämnesrubriken avslöjar har jag råkat köpa ett gäng med Belos när jag egentligen letade efter en snöslunga.
Behövde något att sköta snön i vinter då pickisens topplock bestämt sig för att ryka. En fungerande snöslunga med elstart som gör jobbet, jag har inte tid inte meka just nu var min första tanke.
Men men... nostalgiska minnen av att sväva fram på grusvägarna med en 2 hjulig best från Rimbo lockade i kombinaton med en intressant Blocket annons på 2 stk 272or och 2 stk för mitt otränade öga okända modeller.

Sagt som gjort, tog mitt pick och pack ner till Sörlandet och hämtade hem allt osett. Köpte Belos grisen i säcken, men 1 av 4 borde väl funka?
Så istället för att meka Toyota Hilux blir det väl roligare att meka Belos intalade jag mig själv i bilen på vägen hem :grin:

Nu står dom här på gården i all sin prakt med forhoppningsvis liv i någon av dom.

Hade hoppats på att 272orna skulle vara samma men den ena verkar ha en MAG motor och den andra en Kohler som ser lite nyare ut. Ska ta lite bilder på bägge 272orna med motornummer om jag hittar ikväll. Har börjat gå igenom dom igår och idag och tänkte se om man kan starta nån av dom ikväll. :grin:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Återkommer med hur det går ikväll efter full inspektion och försök till uppstart!
och kommer alldeles säkert behöva mer av er proffshjälp i frantiden!

13 personer gillar det här inlägget.
Bobbe Belos
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:12, 31-10-2023
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272
Takeuschi Tiger T68
Toyota Hilux MK3



mr belos

#2 » 21:21:15, 08-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. välkommen i träsket.
prylarna ser ut va i bra skick o förvarat under tak.
återkom gärna om du undrar nåt.
har du bild på den lilla sopvalsen
om det är en gammal som är fast vinkel mm.
Grattis
lär ha varit stor släpkärra.
skicka ev pm om du undrar nåt.

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

Bobbe Belos (trådstartaren)

#3 » 21:50:36, 08-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Mr Belos!

Kan ta lite bilder på den lilla sopvalsen imorrn!Tänker satsa på 272orna, en till farsan och en till mig... med snöslunga och plog och den stora sopvalsen.
Resten hade jag gärna kunnat använda som bytesgods för att få igång dom.

Har läst ett helt gäng av dina inlägg redan ocj lärt mig massor... så kommer säkert en del frågor längs vägen till daglig Belos användare . :smile:

Ja det blev ett jäkla lass! var precis så jag fick plats med det. Önskar som alltid att garaget var större nu!


Bild

11 personer gillar det här inlägget.
Bobbe Belos
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:12, 31-10-2023
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272
Takeuschi Tiger T68
Toyota Hilux MK3

Bobbe Belos (trådstartaren)

#4 » 14:33:30, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu är man i träsket den saken är säker!!! :grin: Fastnade i bubblan rejält igår, skönt att man är ledig denna vecka så man kan dyka annu djupare!
Efter en genomgång av maskinerna bestämde jag mig för att försöka starta 272an med MAG 1045 SRLX157. Det andra som står på motorskylten har jag inte hunnit tyda än.
Den kändes bäst i däck, visuell inspektion, hade fin olja i motor och låda och var torr. tom bensin såg fräsh ut!!

Bild
Bild
Bild

Hade laddat upp med 802451 Startbatteri, 12 V, 45 Ah från Biltema, elschema och nyläst kunskap kring elsystemet och gnistproblem från era tidigare trådar kring Belos el. :hurra:
Nu ska det startas Belos! Och det gjorde det!!! Den startade direkt, vilken lycka, låter den gå och petar upp en extra stor snus för att fira denna succe!

Glädjen var dock kortvarig, min inspektion av bensintanken måste ha varit över positiv, för att jag ser det snygga bronsfiltrets glasskål fyllas med skit. Jaha det blev ingen provtur i regnet. Av med tanken filtret, tvätta och blåsa rent, ny soppa. Nu j*vlar ska det åkas av! Startar den igen, INGEN GNISTA!

Jaha, närmare inspektion visar att alla kabelskor och synliga kablar är rätt kassa ändå.
Gör om gör rätt ekar nån Maskinsten tråd jag läst i huvudet. Byter alla synliga kablar, kabelskor, tar av all jordpunkter, slipar, kopparpasta, nya skruvar och brickor, löder ihop och sätter på krypslang.
Dubbelkollar allt med egna bilder och med Automeks proffsschema. Allt verkar stämma bra, ber farsan dubbelkolla, han håller med. Nu är köra tänker jag, nöjd över insatsen.

Bild
Bild
Bild

Smäller till och ger en j*vla ljusbåge i startomvandlaren, vad fan hände nu? Efter närmare inspektion av laddningsregulator Bosch zad14v11a märker jag att jag bränt av en kabel? i den. (Ursäkta min terminologi är bara en glad envis amatörmekare). Trippelkollar allt jag bytt för att se om jag kopplat nåt fel, men allt är som det ska.

Bild

Går in och tar en kopp Kaffe och Googlar på min nu brända Staromvandlare. Helvete, spottar ut kaffet och sätter snusen i halsen. Efter en lite djupare sökning och förståelse kring denna zad14v11a laddningsregulator avtar ångesten något....Men jag inser fortfarande att den är väldigt ovanlig och att en beggad kan ligga på mellan 1500-3000 kronor. Vilket ändå är svindyrt!

Bild

Tror ni jag kan löda ihop denna avbrutna del och den fungerar igen? Tror ni jag har pajjat hela laddningsregulatorn nu? Vad tror ni kan ha orsakat detta?
Det är också skumt att den startade först, sen började krångla efter jag gjort rent tank/filter etc. :insomnia: Jag tänker att problemet sitter inne vid svänghjulmagneten, konsdensator etc.
Ingen som har ett bra schema för tänningsdelen? Hade varit fint att se hur det ska se ut när jag öppnar upp där. Antar det är nästa steg då jag uteslutit att det ska vara nåt av den synliga elen.

Jag letar vidare bland forum trådar kring gnista. Hade gärna haft bättre underlag med sprängskisser, manualer etc. Verkar vara lite knepigt att få tag i tycker jag. Eller så ör jag bara kass på att leta i forumet?
HIttade lite efter en djukdykning på Google, men tyvärr är min Franska och Tyska rätt kass :buga: Om nån hade haft dessa på Svenska hade det ju varit guld värt!

1045_SRLX_272.pdf

BDA_1045_electronic-fr-de-en.pdf


Tänkte beställa lite reserdelar till motornn, packningar, en ny tändkabel och lite annat smått och gott. Hittade den sida, har någon av er testat den? Eller har ni bättre alternativ?

https://www.mag-motoren.ch/online-shop/mag-1045/

En händelerik start på Belos äventyret! Hoppas verkligen att Laddningsregulatorn är räddningabar, så projektet inte stannar upp innan det hann börja!
I väntan på egen klarhet eller eran visdom pausar jag 272 MAG och börjar kika lite på 272 Kohler för att fördriva tiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

2 personer gillar det här inlägget.
Bobbe Belos
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:12, 31-10-2023
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272
Takeuschi Tiger T68
Toyota Hilux MK3

mr belos

#5 » 19:04:51, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt dit enkelt startrelä
Och enkelt laddrelä Max 11 A. Tror jag det är
Annars blir det varmt i Dynastart
Enl generatorservice som har stor kunskap
Kämpa på så blir det nog bra
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

torbjorn_forsman

#6 » 20:12:33, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lade jag inte upp en del schemor och allmän dokumentation för Bosch startgeneratorer i en tråd för ett antal år sedan? Kanske inte just om Belos utan det gällde någon annan motor, kanske en båtmotor som hade samma system.
Observera att Dynastart är ett varumärke för en amerikansk tillverkares startgeneratorer, de har ingenting med de här Boschmaskinerna att göra, och man bör undvika att kalla dem för Dynastart.

Jag antar att tändsystemet är en vanlig enkel svänghjulsmagnet med brytarkontakter, i stort sett likadan som på vilken gammal moped, gräsklippare eller encylindrig utombordare som helst?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mr belos

#7 » 21:15:24, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok
Startgeneratorn från Bosch blir varm
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

mr belos

#8 » 09:17:43, 28-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu Bobbe får du nog nytta av prylarna snart
Här i uppland snöar rejält idag
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely


Återgå till Belos/Gravely/Irus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se