AN skrev:Imponerande samling.
Hur kommer sej detta belos intresse? Verkar ju vara riktigt praktiska maskiner.
//AN
Satt o funderade på ett svar/en kommentar. Ser att autorepmeken hunnit före mig
Har du missat hans inlägg om stiga åkgräsklipparen som han hade ett tag?
Belos (och motsvarande) håller och klarar jobbet - leksaker ss Stiga har en tendens att "ge upp"... till slut tröttnar man och skaffar det som håller (och dessutom faktiskt är betydligt billigare (!) ).
Se'n är det så att CS-Service (sista resten av den gamla fabriken i Rimbo) har lagts ned. Christer har gått i pension och hans son ville tydligen inte ta hand om / över detta med de gamla 1-axlingarna.
Finns ingen annan som vela ta över den nationella verksamnheten heller - Autorepmek har av tillfälligheter råkat bli den som blivit Belos Sverige så att säga. Finner det mycket lättare att handla av/med autorepmek än vad det var att ha med CS-Service att göra (inte ont menat). Tillfälligheter
Att autorepmek dessutom har mycket bättre, bredare och djupare kontaktnät än CS-Service verkade ha underlättar enormt vad gäller att få fram reservdelar, både gamla och nytillverkning. CS-Service lät inte tillverka nya reservdelar så vitt jag fick fram ur dem när jag hade
kontakt med dem - det var så ... att jag var beredd att byta till andra märken pga Rimbo-servicen... se'n kom Karlskoga, som löser problem (oavsett vilka gällande belos) å då finns det ingen anledning att ha andra maskiner än Belos
Det -krävs- en entusiast, som orkar, klarar och vill driva ett såndant här företag som hobby; skulle det drivas som den gamla fabriken i Rimbo skulle vi privatpersoner åter bara få drömma om att i framtiden kunna få äga en sådan här maskin.
Motsvarande -finns- nya på markanden, Gravely, BCS, SEP, Irus, m.fl. - då kostar bara traktorn från ca 40 000 + moms och uppåt beroende på storlek och modell, sen tillkommer verktygen... klippdäck går löst på ca 30 000 + moms, snöslunga 20-25 000 + moms, jordfräs kring 20 000 + moms, osv etc mm
Vi har ett unikt läge, och en unik möjlighet tack vare att en enda har valt att sats enormt mycket på att köpa in, lagra och ta fram tillbehör och delar och gör det till mycket rimliga priser. Det krävs gott om utrymme och kapital för att kunna starta en verksamhet av denna dignitet, även god support från vänner, bekanta och kunder. Målet är att hålla maskinerna vid liv och se andra få glädjas åt dessas förträfflighet och att kunna göra detta möjligt ekonomiskt för så många som möjligt.
Nu är jag iof bias, men jag tillhör dem som gläds åt andras framgång.
Den avund och negativitet som spyr ut från vissa (mött dem på
andra platser och hemsidor) är tråkig manifestation av den svenska jantelagen (missunnsamhet), men till alla dessa vill/önskar jag få påpeka att alla har haft lika goda möjligheter att köpa in det som autorepmek köpt in - det har legat på den öppna marknaden för alla att bjuda på och köpa; men som det var för mig när jag kom in i Belosvärlden - man var tvungen att köpa ett helt stort parti eller inget alls... å det blev mycket "skrot", massor av delar som jag själv inte har någon som helst användning för och som det visade sig sen inte heller gick för mig att sälja... Det lager som autorepmek kunnat bygga upp kan få hålla - vi borde vara glad och tacksamma att någon tagit denna kostnad på sig för att kunna hjälpa alla oss andra.
Är konkurrensen satt ur
spel?
Absolut inte!
Det finns minst 3st till aktiva på den svenska marknaden, men de är ljusskygga tycker jag det verkar som. Möjligt att de föredrar redan skattade medel och att driva sin verksamhet privat (RH-garanti?). Fördelen för mig som kund är ju att autorepmek är företag, vilket ger mig lagstadgad garanti på det jag köper
Vet att man kritiserar priser - men, kika på listan från autorepmek; det är lägre priser än vad -jag- fått ge för liknande delar via blocket(!). Däckpriserna är så bra att jag kan omöjligtvis matcha de priserna oavsett vilka av mina kontakter jag drar i. osv etc
Självklart vore det nog bra om det fanns minst en till i autorepmeks kaliber, men... den krassa verkligheten är att man måste ha gott om utrymme och ett brinnande intresse samt kunna avvara betydande kapital för att bygga upp en motsvarade verksamhet - för att inte tala om all tid!