Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

209 inlägg • Sida 2 av 14
Diskutera fartyg här

Jevlar

#16 » 10:39:02, 26-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkrare när det är rent också tycker jag, var och lagade en bogproppeller på en båt som körde supply till en sprängrigg utanför Norrköping ifjol, den var jättefin på utsidan och uppe på bryggan men i maskinrummen var allt oljigt o halt, man fick inte fotfäste nånstans.
I durken skvalpade det runt en riklig mängd olja o bränsle,snyggt om det börjar brinna kan jag tänka mig.

De hade en systerbåt på plats också o den hade fillipinsk besättning och de sprang omkring i flipflops eller barfota så det kändes ju lite sådär men hade världens puts på allting, kunde ha lagt ifrån mig mackan på golvet i maskinrummet lätt.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping



ErikPetersson (trådstartaren)

#17 » 23:50:02, 26-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkrare när det är rent också tycker jag, var och lagade en bogproppeller på en båt som körde supply till en sprängrigg utanför Norrköping ifjol, den var jättefin på utsidan och uppe på bryggan men i maskinrummen var allt oljigt o halt, man fick inte fotfäste nånstans.
I durken skvalpade det runt en riklig mängd olja o bränsle,snyggt om det börjar brinna kan jag tänka mig.


Ja säkrare är det verkligen. Dels för halkrisken men särskilt för brandrisken som du säger. Brand är det värsta man kan råka ut för ombord.
Sen är det inte så hälsosamt att gå i dieselångor dagarna i ända heller.
Skall man ned under durken och göra nåt så är det rätt tacksamt att inte se ut som en oljeskadad säl efteråt.

Man blir lite nyfiken på både vad det var för båt och särskilt vad det var för rigg uppe i Norrköping.


De hade en systerbåt på plats också o den hade fillipinsk besättning och de sprang omkring i flipflops eller barfota så det kändes ju lite sådär men hade världens puts på allting, kunde ha lagt ifrån mig mackan på golvet i maskinrummet lätt.


Jag undra ifall fillipinare föds i flip-flops. Sen använder de flip-flops med sockar på oxå, lite inponerande. De jag träffat har haft skyddsskor på arb tid dock. Var det helfilipinsk besättning? Jag har varit på båtar med både fillipiner (manskap och underbärfäl) och svenskar (seniorbefäl)
Det har fungerat bra. De allra flesta jag mött har varit duktiga, arbetsamma och väldigt trevliga.


Riktigt bra pubar i Kristiansund :bira:


Det är ju nollgräns ombord dygnet tunt, vare sig man är på vakt eller ej, sen har jag inte rört en droppe starkare än saft på snart ett år. Men tack för tipset ändå.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson (trådstartaren)

#18 » 20:57:35, 01-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog lite bættre bilder på Cat:erna idag. Svårt att få bra bild før de står så tætt.



Huvudmaskinerna, det ær Cat 3516B som huvudmaskiner.

Bild




Bild






och en liten åtta som anvænds mest nær vi ligger till kaj før att tillverka strøm.


Bild





Sen har vi en UREA anlæggning med før att få ned utslæppen lite. Ett skåp før varje maskin. Det går åt ca 250 lit om dagen om det kørs lungt.

Bild

Vældans gott væder før øvrigt :thumme:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

bangt

#19 » 21:01:08, 01-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

rent och snyggt :thumme:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

ErikPetersson (trådstartaren)

#20 » 01:29:51, 04-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag körde vi ett lite maxtest, alla 5 maskinerna på fullt i 2 timmar, för att testa att allt är som det skall och ha värden att jämföra med under tidigare fulllastkörningar.
45 m3 om dygnet går det åt på fulllast i 17 knop.
Inte så kul å stå brevid maskinerna då det dånar och visslar ganska bra.

En bild på utsikten från hytten, suddigt mobilkort.


Bild
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

bm1113

#21 » 16:47:18, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer några AIS printar på Eriks båt nu när den kommit imom räckhåll igen ;)


Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av bm1113 16:47:39, 07-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Klas Kraft

#22 » 19:49:19, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då fyller jag på lite!

Shipping av det mindre slaget :grin: Räddnings båten "RS Peter Henry Von Koss" ett kort och enkelt namn eller hur :grin: 4000 Hp MTU 396, 28 Knopar på max.
Bild

Styrbords maskin på supply båten "Aries Girl" 2x Wärtsilä som driver propellern bakåt och axelgenerator framåt, via step up gear 900Rpm till 1500Rpm
Bild

Proppen på "RS Det Norske Veritas" Norsk hemslöjd :grin: Servogear.

Bild

En bild som jag tycker passar mycket bra på detta forum, någon som ser varför? :cool: Fotot är från letnings aktionen efter AF 447 som kraschade i Atlanten.
Bild
Senast redigerad av Klas Kraft 20:02:35, 07-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Mats i Myrhult

#23 » 20:24:53, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:En bild som jag tycker passar mycket bra på detta forum, någon som ser varför? :cool:
Bild

Förutom 2 kranar, ett antal vinschar och en minigrävare, kanske av märket Airman? :grin:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Klas Kraft

#24 » 20:29:55, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutom 2 kranar, ett antal vinschar och en minigrävare, kanske av märket Airman? Very Happy


Dubbel tumme! Airman var omdöpt till "rostman" då billiga maskiner och ekvatorial saltbemängd luft funkar inte så bra ihop :smile:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

olle67

#25 » 21:39:32, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

AF 447,va var de för en kärra??
olle67
 

jox

#26 » 21:42:14, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Airbus A330.
jox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:28, 14-08-2011
Ort: Kalix
Maskintyp: Ej angivet

olle67

#27 » 21:50:31, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok,tack...brorsan braka ner o total förstörde en Cessna för några år sen,,,klara sig otroligt bra...ensam som tur var..
olle67
 

Mats i Myrhult

#28 » 21:56:37, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

olle67 skrev:AF 447,va var de för en kärra??

Air France om jag minns rätt.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Klas Kraft

#29 » 22:24:20, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite info om AF 447
Mer info AF447
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

jox

#30 » 22:47:05, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där rapporten som heter Third interim report, 29 July 2011 kan man spendera en hel del tid med att läsa och förundras över hur pass mycket man kan få ut av vad som hände, hur duktiga dom som hittade vraket var, och hur fantastiskt bra FDR och CVR ("dom svarta lådorna" som inte alls är svarta) hade klarat sig på 4000 meters djup i flera år.

Klas - var du ombord på Seabed Worker, eller?
jox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:28, 14-08-2011
Ort: Kalix
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se