Sida 1 av 14

Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

InläggPostat: 21:32:46, 11-01-2012
av ErikPetersson
Tänkte vi kunde ha en tråd för oss som jobbar med fartygsmaskineri och dylikt. Det finns ju några båtmaskinister här så kan vara kul med ett ställe för båtsnack. En del som varit nyfikna på hur det är å vara på båt med så kanske kan vara interesant å se. Alla får såklart posta och lägga in bilder och så precis som vanligt i tråden.
Kan ju börja med lite ifrån båten jag jobbar på, utklippt från min medlemspresentation där det gled över i lite båtprat.

Erik

Delade ut Fartygs snacket till en egen tråd /bm1113
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=20130


Trevlig läsning,va för typ av fartyg e det du ligger ute med??gärna nån bild,gillar med fartyg mkt,hade ju som domflesta vet en stor patrullbåt 1 år,men avgifter,mm gjorde de omöjligt o genomföra.....grattis ...föressten.(hur stavas de??)


Tack så mycket, tror du fick det rätt :smile: Vad kul å höra att du gillar båtar, läste om patrullbåtstråden idag, synd det inte blivit nån båt ännu men det kommer säkert förr eller senare.

Det är en supplybåt jag jobbar på. Går med all möjlg last ut till oljeriggar och plattformar. Jag är 2:e mashoist ombord.
Båten ser ut såhär:



Bild

Lite info då:

Båten är 94x20meter, dödvikt 5100 ton
Deplacement tom ca 4000 ton
Maxfart 16-17 knop.
Ca 10000hk
Är byggd 2007 om jag minns rätt och har dieselelktriskt maskineri.
4xCaterpillar V16 om ca 2500hk styck. samma maskiner som sitter i bla.de störa gruvtruckarna. En sådan hade kanske varit lagom i patrullbåten.
På motorerna sitter det såklart generatorer sen istället för propelleraxlar går det kablar bak till 2 elmotorer som sedan driver 2 dragande (har jag för mig) poddar via växlar.
Sen finns det 2 fasta bogpropellrar och en nedsänkbar/vridbar, sk. azimut thruster. Vi bor framme i bygget. Lastdäcket bak tar däckslasten. Sen finns det tankar för bla Diesel (ca 1000 ton) Mud, Brine, "Drillvann", ferskvatten, baseoil och torrcement.
Sen en massa sytem för att hantera lasten, pumpar och kompressorer att blåsa upp cementen med osv.
Sen finns det lite andra uppgifter som båten kan användas till, bla oljesanering och standby uppdrag. Det är ganska flexibla båtar och använda till lite av varje med enklare obyggningar.
Finns många kul udda skapelser inom offshore annars. Denna typen av båt är väl den vanligaste och minst specialanpassade.

Fråga gärna om det är något mera, kul att prata båt så blir lätt att man babblar på för mkt...

InläggPostat: 14:09:53, 12-01-2012
av olle67
Ja hade man nu blivit"sailor"så va de på ett sånt fartyg,(får man säga båt, :grin: )man skulle vilja jobba,vanlig fraktbåt verkar lagom kul....kan tänka mig de händer mkt på en sån Supply båt...en bekants far va kock på en stor bogserbåt,var erbjuden pryo plats ombord när ja gick i skolan,va ja ångrar än idag att ja inte tog de,byggde lastbilar på Volvo istället..........funderat på och kontakta nåt rederi med container båt o åka med på nån lång sväng,dom har tydligen så man kan åka med mot ersättning,skulle va kul semester.. :grin:

Sv: Sen Medlemspresentation

InläggPostat: 19:41:16, 12-01-2012
av ErikPetersson
Nixs, man sæger maskinist så ofta ombord så man får variera sig lite :smile:

Ja hade man nu blivit"sailor"så va de på ett sånt fartyg,(får man säga båt, )man skulle vilja jobba,


Man sæger båt, det ær helt fel egntligen før det ær ett fartyg men alla anvænder ordet båt.
Låter lite skummt om man anvænder fartyg:
"Jag skall på ett nytt fartyg snart"
"På førra fartyget jag jobbade på! osv.
Enklare med bara båt :grin:

vanlig fraktbåt verkar lagom kul....kan tänka mig de händer mkt på en sån Supply båt...


Jag tænkte oxå att det hænde mera på dessa båtarna, jobbade på bilbåtar innan. Svårt att sæga vart det hænde mest... Hær ær ganska mkt rutin, går ofta på samma stællen ut och in. Vædret kan vara lite mera spænnande hær men annars ær det nog mera rutin æn utebåtarna nær man vant sig. Utebåtarna går ju ofta runt till lite olika platser hela tiden. Går man længe på samma rutt kan man bli lite rastløs.




en bekants far va kock på en stor bogserbåt,var erbjuden pryo plats ombord när ja gick i skolan,va ja ångrar än idag att ja inte tog de,byggde lastbilar på Volvo istället..........funderat på och kontakta nåt rederi med container båt o åka med på nån lång sväng,dom har tydligen så man kan åka med mot ersättning,skulle va kul semester..


På bilbåtarna kunde man få ta med vænner eller familj, tyvætt kunde jag inte utnyttja det mer æn att tjejjen vart nede en vecka på ett varvsbesøk. Lillbrosan har varit ombord oxå nær jag møtte han nede i Melbourne då han backpackde. Det finns sækert møjlighet att åka med som passagerare på vissa båtar. Kan nog vara trevligt, lungt och skønt o god mat, kænner man sen før att skruva med nåt så finns det massor av den varan några våningar ned. Sen som pasagerare hinner man nog iland och se lite oxå.

Sen kan det såklart variera otriligt mycket med vad man har før kontrakt. Allt från bara vara ute och køra hela tiden till att ligga stilla halva turen. Vi har haft lyxen att få 2 nætter till kaj nu apperopå det och sånt ær alltid trevligt nær man kommer ombord. :thumme:

InläggPostat: 20:29:27, 12-01-2012
av olle67
Ok,de alltid kul o höra om sjömäns liv ombord på "båtar"....varför ja fråga om båt eller fartyg var när ja skulle söka intyg på Patrullbåten,då när ja fråga inspektören när han kom till båten ,då sa han,ska du som inte ens vet skillnaden på fartyg eller båt verkligen ha ett sånt fartyg som du nu har........ :grin: hahaha,han va små tokig den typen.....skriv gärna mer om sjö livet,vi många som e nyfikna.. :thummar:

InläggPostat: 22:50:12, 12-01-2012
av dimorep
Erik, klart att vi vill ha mycket info (och bilder) från båten och dess omgivning! :thumme:


:off_topic:
olle67 skrev:..var erbjuden pryo plats ombord när ja gick i skolan,va ja ångrar än idag att ja inte tog de,byggde lastbilar på Volvo istället........

Så det var redan där det gick fel för dig... :wink: :lmao: :lmao:

Sv: Sen Medlemspresentation

InläggPostat: 14:02:34, 16-01-2012
av ErikPetersson
Ok,de alltid kul o höra om sjömäns liv ombord på "båtar"....varför ja fråga om båt eller fartyg var när ja skulle söka intyg på Patrullbåten,då när ja fråga inspektören när han kom till båten ,då sa han,ska du som inte ens vet skillnaden på fartyg eller båt verkligen ha ett sånt fartyg som du nu har........ hahaha,han va små tokig den typen.....skriv gärna mer om sjö livet,vi många som e nyfikna..


Haha Du skulle sagt att det ær ju en patrull båt

Erik, klart att vi vill ha mycket info (och bilder) från båten och dess omgivning!


Ni får gærna sæga till om det ær något særskilt ni undrar øver eller vill se bilder på. Lite svårt att veta vad som ær av intresse nær man sjælv varit hær en stund och blivit ltie hammablind.

Jag fann lite bilder från stormen Berit idag. Jag var sjælv hemma nær dessa togs, rætt skønt men hade varit kul å vara med oxå, åtmistonne efteråt :grin:




Upp, ned, upp ned, upp ned osv...

Bild




Bild





Riggen vi servar.

Bild





Vind i knop, maxvind længst ned

Bild





Inget utevæder..

Bild

Sv: Sen Medlemspresentation

InläggPostat: 14:40:16, 16-01-2012
av Ivar Risslén
När jag läser om båtar och fartyg så kommer jag att tänka på en gammal tekniklärare i Vilhelmina. Han byggde sveriges minsta registrerade fartyg.
Fartyget var under en meter om jag inte minns fel. Han hade upptäckt att det inte fans några min. mått på hur litet ett fartyg kunde vara för att registreras. Jag har sökt på internet om jag skulle hitta några data på det men har gått bet hittils.
Det kan vara något att hänvisa till när man diskuterar båtar och fartygsstorlekar.

Re: Sv: Sen Medlemspresentation

InläggPostat: 14:42:17, 16-01-2012
av igelkottar
Bild
Vad kallas den delen som syns precis i vattenbrynet vid fören?
Jag har hört att den ska vara för att bryta vågorna bättre, men kan någon ge en utförligare förklaring?

Tack för info om båten och ditt yrke Erik. :buga:

InläggPostat: 14:44:27, 16-01-2012
av Holger

Sv: Sen Medlemspresentation

InläggPostat: 14:46:05, 16-01-2012
av igelkottar
Tack Holger :thumme:

Sv: Sen Medlemspresentation

InläggPostat: 18:36:44, 16-01-2012
av ErikPetersson
Olle: Jag satt och kliade mig i huvvet lite angående benæmningarna, och vi har nog rørt ihop det lite tror jag.
Såhær skall det vara angående båt-fartyg-skepp såvitt jag vet.
från transprotstyrelsens hemsida:

Ett fartyg är en farkost som är avsedd att användas till sjöss och som har skrov och konstruktiv styrförmåga (till exempel ett roder).
Sjölagen delar in fartygen i skepp och båtar. Fartyg som har en största längd av minst 12 meter och en största bredd av minst 4 meter kallas skepp. Mindre fartyg kallas båt.
Läs mer i Svensk författningssamling (SFS) (1994:1009, 2003:364) på Riksdagens webbplats (länk till höger på sidan).


Dvs ett badkar med en 2 hæstare på ær alltså ett fartyg.
Men oxå båt, dvs den behøver inte reggas eller besikitigas.
En 300m lång oljekanna (ojetanker) ær oxå ett fartyg, men ræknas som skepp.

En sufringbræda ær tveksamt om det ær ett fartyg. :grin:

Sjøflygplan rækans som fartyg nær den ær i vattnet.
u-båt kom jag inte ihåg vad som gællde.

Så nær vi diskuterat båt och fartyg borde vi nog anvænt orden båt och skepp egntligen, det ær skit samma men tænkte det kunde vara interessant å kænna till. :grin: :thumme: :bira:

Dendær sælparkeringsplatsen som sticker fram ær en bulb som sagts tidigare. I våran har vi ballastvatten i den. Den sitter dær før att få ned brænsleførbrukningen enkelt førklarat.
Dedær 3 små vita rosorna på skrovet bakom bulben ær markeringar før att det finns bogpropellerar under vattnet.

Sv: Sen Medlemspresentation

InläggPostat: 21:10:25, 16-01-2012
av ErikPetersson
Lite bilder från torrdocka. Såhær ser damen ut under ytan.



Poddar, roterbara. Dessa driver båten frammåt, och tilsammans med thrustrana så håller den båten stilla nær man ligger på DP, dvs aoutomatiskt "hovring" med båten på ett och samam stælle. Anvænds nær vi ligger och lossar/lastar vid rigg.

Bild






Bild




Thrustrar, finns en till som ær utfællbar nedåt genom botten och roterbar.


Bild





Bild



Bulb framifrån

Bild

Sv: Sen Medlemspresentation

InläggPostat: 19:27:11, 25-01-2012
av ErikPetersson
Tog några bilder från lite pyssel idag.

En servopump till ena bogpropellern hade ett taskigt lager så det fick bli byte.




Bild




De 3 blågråa stående klumparna ær elmotorer som driver bogpropellrarna

Bild



Fin lagerværmare.

Bild





Hittade ett kort från maskinrummet med.

Bild

InläggPostat: 20:38:02, 25-01-2012
av olle67
Jösses,de ju sterilt i maskin,måste va trevligt o jobba när de ser ut så,fast ja kan tänka mig de mkt rengöring/städning med......ja såg en dokumentär om Hurtigrutten igår,när dom va i Molde kom de en likadan supply båt/fartyg/skepp.. :grin: men glömde av va den hette....

Sv: Sen Medlemspresentation

InläggPostat: 21:17:59, 25-01-2012
av ErikPetersson
Jösses,de ju sterilt i maskin,måste va trevligt o jobba när de ser ut så,fast ja kan tänka mig de mkt rengöring/städning med.....


Det är rätt rent får man säga, sen ligger ju tanktaket under durkarna. Men även tanktaket är ganska rent. Det är trevligt såklart och sen upptäcker man ev läckage mkt lättare såklart.
Det är inte så mkt vaskning som man kan tro, när man gör nåt så vaskar man direkt efteråt så håller det rent och fint. Är inte så att vi springer och vaskar hela tiden. Sen skitjobb som slipning görs i en verkstad ombord.


ja såg en dokumentär om Hurtigrutten igår,när dom va i Molde kom de en likadan supply båt/fartyg/skepp.. men glömde av va den hette....


Vi ligger i Kristiansund nu, inte så långt ifrån Molde, ca 5 landmil.
Det är en hel del supplybåtar längs med hela kusten verkar det som, ser dem lite överallt. Vi var 4st som låg inne i staden tidigare idag. Låg bra till ,några 100 m upp till centrum. :thummar: