Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Fartygstråden för alla fartygs intresserade och för oss som jobbar till havs

209 inlägg • Sida 5 av 14
Diskutera fartyg här

Klas Kraft

#61 » 19:27:50, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mera bilder!

Den här bogserbåts typen kallas "SDM" kort för "ship docking module" en Amerikansk specialare med en 360 graders vridbar propeller i varje ände, vilket ger i princip samma dragkraft i alla riktningar, för den intresserade så finns det film på tuben: SDM

Bild
Bild
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70



Nordling Roger

#62 » 19:29:34, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick resningar i nackhåren då jag såg era oljeseparatorer. Jag servar 3 st sådana maskiner på mitt jobb fast en äldre modell av alfa, som vi kör flytande sten i, (Karbonat till pappersindustrin)

Ja du hörde rätt, flytande sten. Går ca 400 timmar sen måste dem plockas isär, då det blir stora slitage. :x
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

Klas Kraft

#63 » 19:37:56, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nordling Roger skrev:Fick resningar i nackhåren då jag såg era oljeseparatorer. Jag servar 3 st sådana maskiner på mitt jobb fast en äldre modell av alfa, som vi kör flytande sten i, (Karbonat till pappersindustrin)

Ja du hörde rätt, flytande sten. Går ca 400 timmar sen måste dem plockas isär, då det blir stora slitage. :x


"Vi" kör normalt tre månader med seppen, efter det så plockas den ned och rengörs, alla tätningar skiftas. efter det går tre månader till om man gjort allt rätt :grin: , man brukar köra en så kallad "CIP" varannan vecka eller så, det betyder "clean in place" dvs man kör vaskmedel igenom seppen med en separat pump/tank.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Klas Kraft

#64 » 19:40:27, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har ni 56 000 hästar i samma stall! Wärtsilä 38:or 2xV18 och 2x V12, 60 burkar!
Bild
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Kristian Smith

#65 » 20:32:43, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jox skrev:Är det nån här på forumet som känner nån som var med (eller ännu bättre nån som var med själv) på Tor Viking II när hon ryckte ut och assisterade den drivande oljetankern Golden Seas utanför Alaska? Det vore kul att höra lite mer om den resan, som tydligen var lite utanför det vanliga, och helst se lite mer bilder.

För er som inte vet vad jag pratar om så finns det lite att läsa t.ex. här:
https://www.alaskadispatch.com/article/ ... ?page=full
http://kucb.org/post/tor-viking-crew-re ... eas-rescue
http://lifefloatingby.blogspot.com/2010 ... olden.html
http://www.blog.haulinggear.com/2011/06 ... major.html
http://www.youtube.com/watch?v=iEUFOsXIrqI


Jag känner en som var med där. Vi pluggade samtidigt i Kalmar. Har tyvärr inte så mycket att tillföra, förutom att det lär ha vart ett j*vla väder!
Men,Golden Seas, det var väl ingen tankbåt? Har för mej att det är en bulk.
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet

Kristian Smith

#66 » 21:21:23, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får bidra med några bilder från min första "båt". Kvalitén kan vara lite dålig, hade inte digitalkamera då så bilderna är scanade foton.

Hon var en tanker på ca 90 000 ton, och hennes namn var M/T Alandia Sea. Antagligen så är hon skrotad nu. Maskineri, 5 cylindrig tvärstyckare från Sultzer på ca 17 000 hästar.

Först några bilder från en kombinerad livbåtsövning och hämtning av en reparatör från ett annat fartyg.

Bild

Bild

Bild

Några bilder från maskinrummet

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

En sådan tvärstyckare är 5 däck hög ( våningar för landkrabbor :mrgreen: )
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet

jox

#67 » 22:06:15, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kristian Smith skrev:Men,Golden Seas, det var väl ingen tankbåt? Har för mej att det är en bulk.


Såklart! Bild
Originalets URL: http://i982.photobucket.com/albums/ae301/EarlyMemphis/Smileys/HeadSlapSmiley.gif. Det står ju till och med klart och tydligt i flera av länkarna jag postade.
jox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:28, 14-08-2011
Ort: Kalix
Maskintyp: Ej angivet

jox

#68 » 22:20:06, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:Mera bilder!

Den här bogserbåts typen kallas "SDM" kort för "ship docking module" en Amerikansk specialare med en 360 graders vridbar propeller i varje ände, vilket ger i princip samma dragkraft i alla riktningar, för den intresserade så finns det film på tuben: SDM

Bild


I Sverige (i alla fall norr om Gävle) är det ju vanligt att hamnbogserarna dubblerar som (hamn-)isbrytare på vintrarna. Jag antar att en sån där inte är världens mest lyckade isbrytare, eller?? Är det orsaken att vi har mest traditionella bogserbåtar på den delen av kusten?

Räknas t.ex. Boss http://www.tugboatlars.se/Boss.htm som SDM, eller är det ytterligare en variant?
jox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:28, 14-08-2011
Ort: Kalix
Maskintyp: Ej angivet

Kristian Smith

#69 » 22:38:42, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jox, jag ska snacka med min kompis, så fort jag får tag i han. Jag vet inte om han gillar att jag skriver om saker som han berättat, här på forumet. Men vi får se, kanske det framkommer mera!
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet

jox

#70 » 22:48:22, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :bira:
jox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:28, 14-08-2011
Ort: Kalix
Maskintyp: Ej angivet

ErikPetersson (trådstartaren)

#71 » 12:07:12, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas och kristian, Riktigt fina bilder. (Hade gissat på spolpump på bildfrågan med säker var jag då inte.)
Jag har lite tvärstycksbilder ifrån bibåtarna men de får scannas in först.



Vilken rigg är det?


Transocean Winner heter den, en flytrigg. Byggd i Göteborg faktiskt.

http://www.deepwater.com/fw/main/Transo ... ayoutID=17



Skönt att var hemma igen kan jag säga :grin:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

n1cke

#72 » 12:07:38, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:
n1cke skrev:Hon har maxat 15000 TEU vilket blir 7500 40 fotare om hon bara skulle lastat det.


Jag tänkte på längden antal 40 fots. 12m*24st=288m :grin:


Nä men hon är 397 meter, rätt rejäl när man står ijämte och tittar :grin:
n1cke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:15, 19-04-2009
Maskintyp: Hjullastare

Klas Kraft

#73 » 13:26:52, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jox skrev:
Klas Kraft skrev:Mera bilder!

Den här bogserbåts typen kallas "SDM" kort för "ship docking module" en Amerikansk specialare med en 360 graders vridbar propeller i varje ände, vilket ger i princip samma dragkraft i alla riktningar, för den intresserade så finns det film på tuben: SDM

Bild


I Sverige (i alla fall norr om Gävle) är det ju vanligt att hamnbogserarna dubblerar som (hamn-)isbrytare på vintrarna. Jag antar att en sån där inte är världens mest lyckade isbrytare, eller?? Är det orsaken att vi har mest traditionella bogserbåtar på den delen av kusten?

Räknas t.ex. Boss http://www.tugboatlars.se/Boss.htm som SDM, eller är det ytterligare en variant?


Boss är inte byggd för gång i is, hon är av typen VVT- Voith vater tractor, en avlägsen släkting kan man väl säga, sen är det som du säger viktigt att klara av isen i Sverige/ Finland och det gör att det är i princip bara nybyggnadtion som gäller om man vill ha en isgående VVT/ ASD/ SDM, få hamnar vill punga ut med 50milj plus för det...
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Klas Kraft

#74 » 15:49:05, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om is, här kommer lite kalla bilder :grin:

B/B Herbert från Oskarshamn

Bild

Alla hästar i fållan! det trögar lite i isen

Bild

Isbrytaren Danbjörn från Danmark var inhyrd av sjöfartsverket för att hjälpa till, det var den tuffa vintern 2006.

Bild

Bild
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Kristian Smith

#75 » 22:06:03, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mera från Alandia Sea! En natt så rasade en kärra. Satt med polarn och tog en öl efter en lång arbetsdag, plötsligt så slocknade lyset, någon sekund senare hörde vi nöddieseln vråla igång, men lyset vart av. Den nybesiktigade nöddieseln fungerade inte! Maskinen startade och gick, men kopplingen till generatorn slog inte in! :mrgreen:

Kommer inte riktigt ihåg, men tror det var Mitsu kärror, 3 stycken. En vevstake tittade ut....

Bild

Bild

Bild

Bild
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se