Säkrare när det är rent också tycker jag, var och lagade en bogproppeller på en båt som körde supply till en sprängrigg utanför Norrköping ifjol, den var jättefin på utsidan och uppe på bryggan men i maskinrummen var allt oljigt o halt, man fick inte fotfäste nånstans.
I durken skvalpade det runt en riklig mängd
olja o
bränsle,snyggt om det börjar brinna kan jag tänka mig.
Ja säkrare är det verkligen. Dels för halkrisken men särskilt för brandrisken som du säger. Brand är det värsta man kan råka ut för ombord.
Sen är det inte så hälsosamt att gå i dieselångor dagarna i ända heller.
Skall man ned under durken och göra nåt så är det rätt tacksamt att inte se ut som en oljeskadad säl efteråt.
Man blir lite nyfiken på både vad det var för båt och särskilt vad det var för rigg uppe i Norrköping.
De hade en systerbåt på plats också o den hade fillipinsk besättning och de sprang omkring i flipflops eller barfota så det kändes ju lite sådär men hade världens puts på allting, kunde ha lagt ifrån mig mackan på golvet i maskinrummet lätt.
Jag undra ifall fillipinare föds i flip-flops. Sen använder de flip-flops med sockar på oxå, lite inponerande. De jag träffat har haft skyddsskor på arb tid dock. Var det helfilipinsk besättning? Jag har varit på båtar med både fillipiner (manskap och underbärfäl) och svenskar (seniorbefäl)
Det har fungerat bra. De allra flesta jag mött har varit duktiga, arbetsamma och väldigt trevliga.
Riktigt bra pubar i Kristiansund
Det är ju nollgräns ombord dygnet tunt, vare sig man är på vakt eller ej, sen har jag inte rört en droppe starkare än saft på snart ett år. Men tack för tipset ändå.