Sida 3 av 14

Sv: Fartygstråden - För oss som jobbar till sjöss

InläggPostat: 22:51:51, 07-02-2012
av Klas Kraft
Klas - var du ombord på Seabed Worker, eller?


Japp! Vi hittade tyvärr inget, vi sökte länge dock...

Sv: Fartygstråden - För oss som jobbar till sjöss

InläggPostat: 23:07:53, 07-02-2012
av Klas Kraft
Avmönstring Fishguard UK.
Bild

Sv: Fartygstråden - För oss som jobbar till sjöss

InläggPostat: 23:20:50, 07-02-2012
av Klas Kraft
Det här var ju kul! :grin: säg till om det blir för mycket...

Om någon vet vad detta är för något blir jag jävligt impad :grin:
Bild


Stor maskin, liten man..

Bild

Sv: Fartygstråden - För oss som jobbar till sjöss

InläggPostat: 23:51:12, 07-02-2012
av Exs
Jävligt intressant det här :grin: Jag är "normalt sett" inte så värst båtintresserad men brukar ta en tur med finlandsfärjan varje sommar och tänker varje gång att fan att man inte blev fartygsmaskinist. Ännu värre är det sommartid när man är hos tjejens föräldrar strax utanför Trollhättan. Blir nåt djävulskt sugen på att ropa "får man följa med? :mrgreen:" var gång det slussas förbi en "båt". Klart man inte skulle få följa med, men skoj vore det :thumme:

Ska för övrigt ge dig ett tips Erik. Ser att du använde lagervärmaren på permanentsmorda lager, något man ska vara försiktig med eftersom fettet inte mår så bra av det. Men värmer man lite mer "lagom" än vanligt bara så ska det nog klara sig :wink:

/En annan Erik

Re: Sv: Fartygstråden - För oss som jobbar till sjöss

InläggPostat: 00:25:48, 08-02-2012
av Hans Karlsson
Klas Kraft skrev:Det här var ju kul! :grin: säg till om det blir för mycket...

Om någon vet vad detta är för något blir jag jävligt impad :grin:
Bild


Stor maskin, liten man..

Bild


Chansar på transmissionen! typ vinkel växel!

Sv: Fartygstråden - För oss som jobbar till sjöss

InläggPostat: 00:29:57, 08-02-2012
av Klas Kraft
Chansar på transmissionen! typ vinkel växel!


Nepp! Kan ge en ledtråd, den sitter på en två taktare..

Sv: Fartygstråden - För oss som jobbar till sjöss

InläggPostat: 00:37:11, 08-02-2012
av Martin1
Spolluftsfläkt?

Sv: Fartygstråden - För oss som jobbar till sjöss

InläggPostat: 00:45:00, 08-02-2012
av Klas Kraft
Spolluftsfläkt?

:thummar: taada! Rätt, gammalt system som NOHAB använde i sina "N" motorer. Heter "system Straatveit"

Bara för man är på sjön, så betyder ju det inte att man vill vara långt ifrån sina välputsade bilar.. :grin:

Bild

Re: Sv: Fartygstråden - För oss som jobbar till sjöss

InläggPostat: 09:01:08, 08-02-2012
av jox
Klas Kraft skrev:
Klas - var du ombord på Seabed Worker, eller?


Japp! Vi hittade tyvärr inget, vi sökte länge dock...


Det var ju inte precis ert fel, eftersom man då trodde att planet låg längre åt nordost (tror jag det var).

Men om vi spekulerar att ni hade varit på rätt ställe, hade ni då haft nog bra utrustning för att hitta planet? Det var ju rätt kuperat där det låg om jag fattade det rätt. Vad skiljde i utrustning mellan det år ni var där och året därpå?

[Jag vet inte om det här räknas som :off_topic: - men det handlar ju om fartyg i alla fall...]

InläggPostat: 10:20:39, 08-02-2012
av Holger
Fruktansvärd olycka.
Jag läste en utskrift av samtalsinspelningen ur cockpiten. Helt otroligt hur fel det kan bli ... och hur lätt det kan bli fel när människan ingriper.

http://www.popularmechanics.com/technol ... 47-6611877

Re: Sv: Sen Medlemspresentation

InläggPostat: 10:31:52, 08-02-2012
av Jac
ErikPetersson skrev:


Riggen vi servar.

Bild



Vilken rigg är det?

_

Sv: Fartygstråden - För oss som jobbar till sjöss

InläggPostat: 11:04:54, 08-02-2012
av Rille
En bild på just det planet som kraschade
http://www.airliners.net/photo/Air-Fran ... 3ebf2d2679

Sv: Fartygstråden - För oss som jobbar till sjöss

InläggPostat: 17:31:07, 08-02-2012
av Klas Kraft
Det var ju inte precis ert fel, eftersom man då trodde att planet låg längre åt nordost (tror jag det var).

Men om vi spekulerar att ni hade varit på rätt ställe, hade ni då haft nog bra utrustning för att hitta planet? Det var ju rätt kuperat där det låg om jag fattade det rätt. Vad skiljde i utrustning mellan det år ni var där och året därpå?

[Jag vet inte om det här räknas som Off Topic - men det handlar ju om fartyg i alla fall...]


Vad jag vet så var själva let-utrustningen samma, dvs Woodsholes AUV+ en extra AUV från Tyskland,AUV var hyrd från USA och Tyskland av Airbus/BEA.

Båtens ROV är i 150Hp Klassen, dvs tillhör de starkaste. vi hade även en grävmaskin ombordInternlänk

Fanns div hydraulsaxar och skärverktyg för att eventuellt arbeta sig in i ett vrak.

Så svaret är ja, hade vi hittat vraket så hade vi kunnat ta upp allt som BEA ville ha upp, på det djupet kunde vi lyfta ca 20 ton.

Sv: Fartygstråden - För oss som jobbar till sjöss

InläggPostat: 20:44:38, 08-02-2012
av Klas Kraft
Bild
Kontrollrummet M/T Tärnhav

Bild


Bild
Verkstaden, enda stället ombord där "hotwork" är tillåtet utan en massa "permits"

Bild
AC Kompressorer och en utav arbetsluft komp.

Bild
Tjockolja separatorer

Bild
Förkant Huvudmotor Wärtsilä 6L 46 6300 KW sörplar i sig en 1m3 i timmen av tjock sås.

Bild

Bild
En av tre Generator set, Cat 3508

Bild

Sv: Fartygstråden - För oss som jobbar till sjöss

InläggPostat: 21:31:57, 08-02-2012
av jox
Är det nån här på forumet som känner nån som var med (eller ännu bättre nån som var med själv) på Tor Viking II när hon ryckte ut och assisterade den drivande oljetankern Golden Seas utanför Alaska? Det vore kul att höra lite mer om den resan, som tydligen var lite utanför det vanliga, och helst se lite mer bilder.

För er som inte vet vad jag pratar om så finns det lite att läsa t.ex. här:
https://www.alaskadispatch.com/article/ ... ?page=full
http://kucb.org/post/tor-viking-crew-re ... eas-rescue
http://lifefloatingby.blogspot.com/2010 ... olden.html
http://www.blog.haulinggear.com/2011/06 ... major.html
http://www.youtube.com/watch?v=iEUFOsXIrqI