Kaustiksoda (eller natriumhydroxid som det egentligen heter), är högst olämpligt om det finns aluminiumdelar i kylsystemet, de fräts bort snabbt av så starkt alkaliska ämnen. Har man fått avlagringar i ett
kylsystem brukar det mest vara pannsten och liknande, för att lösa sådant fungerar det inte med något alkaliskt utan då måste man använda något surt rengöringsmedel, de flesta kylarrensmedel brukar vara baserade på fosforsyra.
Jag håller med #10 om att det är vanligt att kylningen blir sämre utan
termostat, detta på motorer som har en shuntkanal från termostathuset till vattenpumpen för att hålla cirkulationen igång inom motorblocket innan termostaten har öppnat. På sådana motorer har termostaten en extra
bricka som ska täppa för shuntkanalen då den öppnar, helt utan termostat kommer det mesta av vattenflödet att gå genom shuntkanalen istället för genom kylaren, och då blir det inte mycket kylt.
Ett välkänt exempel från personbilsvärlden på motor med den typen av termostat är Volvo B18/B20/B30. Om man är absolut tvungen att köra en motor med shuntkanal utan termostat, så måste man täppa igen shuntkanalen på lämpligt sätt.