ja-bond77 skrev:Vad är fördelen med genomgående pinnar? Rädd att räfspinnar svetsade i rörets mantelyta slås sönder/spricker loss?
Fördelen är som jag ser det att de är smidigare att byta om man råkar köra av en
pinne alternativt sliter ner dem, då de sitter fästa med en
bult längst in mot rotorn. Jag har även en liten teori om att kraftöverföringen till själva axeln blir jämnare. Nackdelen är ju att man ha pinnar som kan skaka loss. Många här omkring kör med kvernelanden och är nöjda med den och har poängterat smidigheten att kunna byta pinnarna som tydligen går av ibland.
Fördelen är även att kvernelanden om man jämför med exempelvis räfsan på stenbjörnen, tar lite djupare. Kvenelanden sägs kunna gå ner till 15 cm medan stenbjörnen bara går ner till 7. I och för sig så kultiverar man och harvar upp stenen innan körning men att ha en maskin som kan ta lite djupare ser jag som en fördel.
Tror att själva produktionen av en
rotor med svetsade pinnar är billigare jämfört kvernelanden med genomgående därav valet av konstruktion i dagens maskiner, då rotorn med all säkerhet robotsvetsas. Att göra hål för pinnar kräver fler moment på fabriken.