Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Rostsprängning

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera veteran-Scanior här

Småländare

#16 » 00:24:18, 23-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Som tex att ge vibrationsskador :huh:
(Kallt, vibrerar och ofta intensivt användande!)
Så använd även en viss eftertanke om hur ni vill ha er ålderdom vid val av metoder i unga år!
:back_to:


Håller med dig! :thumme:
Men det finns olika sätt att använda den på. :idee3:
Det gäller att tänka efter före. Dvs eftertanke. :uupps: Språk är intressant!
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70



jörgen.ottosson

#17 » 06:00:41, 23-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:
olle67 skrev:Spruta in lin olja o låt torka,sen kan du måla ramen som du vill..


Bra info ! Förklara gärna mer. Går det bra att banka tillbaka innerramen sen eller fjädrar det bara ?
Är linoljan bra rostskydd ? Ska man unvika att blästra där mellan ramarna, jag tänker om det blir omöjligt att få ut sanden sen ?

Jag har tänkt göra iordning en 143:a nån gång framöver så det är alltid intressant med sånt här :thumme:



Jag antar att det är Kokt linolja som avses...( efter som "torka" ingår i meningen...)

Järn/stål rostar bara så länge som det finns syre som kan reagera med järnet, täcker du järnet med något (färg tex) som håller syret borta så rostar det inte, problemet är bara att komma åt alla ytor, speciellt när det sitter dubbla plåtar, en yta bakom något annat eller insidan på långa rör.

Nästa problem är att få, det du täkt järnet/stålet med, att sitta kvar......(för går det hål så börjar det ju om att rosta) .....därför så väljer man att blästra innan målning för att skapa en "ren" yta för färgen att fästa på. (rost och gammal färg sitter ju inte fast hur hårt som helst, och kan ju lossna)

....men blästring är ju inget "universal medel" som är förutsättningen för att det ska sluta rosta, det var ju tätheten (inget syre ) som sköter det. Alternativt kan man då "impregnera" rosten med något som tätar den, så syret inte kommer åt järnet/stålet under....tex olja (och då är ju en olja som "torkar" som linolja ett bra val, andra oljor funkar också som rostskydd, bara de att de förångas och spolas bort med tiden.

Blästring av spalten tror jag inte är vart jobbet, du kommer ändå inte åt att måla där inne, troligen får blästringen ingen effekt heller.....och som du säger vars tar sanden vägen?
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Småländare

#18 » 10:08:33, 23-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Jag antar att det är Kokt linolja som avses...( efter som "torka" ingår i meningen...)


Linolja har väldigt god penetration; den sugs in i porösa material.
Det är viktigt att spalten och det som finns i den är torrt. Annars är det "upptaget" där oljan skall in. Det tar lång tid för torkning i spalter och porösa material.
Det behövs tid för att oljan skall suga in och därför skall den inte torka så fort.
All linolja torkar, men rå linolja tar längre tid. Således är rå linolja bra.
Förr använde man blymönja och rå linolja till rostskyddsfärg. Mönjan är ett aktiv pigment.
Det finns egentligen inget bättre på ytor som inte kan fås helt rena från rost, men till det här ändamålet får man inte använda mönja längre.
Det finns undantag där mönja får användas, men det är mycket restriktivt.

Så, rå linolja av god kvalitet (kallpressad, svensk- eller finskodlad = fet) och tid.
Man kan gärna upprepa behandlingen innan det torkar och då och då blåsa in överskott som rinner bort från spalten.

Ottossons Färgmakeri är exempel på leverantör av kallpressad rå linolja.
På åtkomliga ytor är Isotrol en produkt man har god erfarenhet av. Den är baserad på linolja, men som modifierats/gjorts om till en alkydolja.

I övrigt se JO ovan.

Tillägg: En blästrad yta skall målas i direkt följd. Beroende på luftfuktighet och temperatur bör det ske inom en halvtimme.

3 personer gillar det här inlägget.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

AN

#19 » 00:04:29, 24-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det hjälpa nåt att spraya fosfor i spalten några dagar innan man börjar hacka bort rosten? Om syran ev skulle hjålpa rostkakorna att släppa?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

A.Lindblom

#20 » 19:25:58, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

besiktade min 76a från 1965 för två veckor sedan och dom nämnde inte ett ord om rostsprängningen, och då är min mera angripen än den du la ut bilder på :D

1 person gillar det här inlägget.
A.Lindblom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:34, 03-06-2014
Maskintyp: Lastbil

AN

#21 » 10:25:01, 19-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjat knacka rost på min också. Men vad tror in mest på, linolja eller isotrol?

Om man någon gång i framtiden skulle vilja göra en renovering av bilen, finns det nya inerramar att få tag på? Eller finns det handelsstål, med rätt legering i?

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

tomsa

#22 » 12:38:14, 28-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er det noen som vet om et firma eller en perosn som tar på seg jobb med renovering av ram, evt fullt rammebytte på en 87 142H
tomsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:02:33, 19-10-2011
Ort: telemark
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fiat Allis SL9 Fiat Allis SL11 Scania 140 Super Scania 142 Volvo N86

Fredrik_

#23 » 20:13:25, 28-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är nog knappast OM, utan snarare till vilket pris!!
Närmsta Scaniaverkstad bör tex göra det, mot viss övertalning... (Knappast ekonomiskt försvarbart)

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tomsa

#24 » 17:16:24, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fant en kar i Holland som kunne ta det, men prisen var 22500 euro pluss mva og deler :svettas:
tomsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:02:33, 19-10-2011
Ort: telemark
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fiat Allis SL9 Fiat Allis SL11 Scania 140 Super Scania 142 Volvo N86

Krister W.

#25 » 17:40:43, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linolja är mycket bra som rostskyddsmedel, då molekylstorleken är liten, den penetrerar nästan allt, såsom av rost porösa metallytor. Så länge linoljan sitter kvar där rostar det inte mer. Men linoljan har en tendens att brytas ner, den blir angripen av mikroorganismer som "käkar upp" den med tiden.
Ett trick är att blanda den med trätjära, då trivs inte mikroorganismerna och man får ett bra rostskydd med långtidsverkande effekt.

Jag brukar blanda till bryggsmörja som motmedel mot rost och röta (i trä). Helt enkelt linolja, trätjära och balsamterpentin. 1/3 av varje. Balsamterpentin är lite dyrt, så jag brukar fuska med lacknafta då det skall vara till metallytor.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Mats i Myrhult

#26 » 18:02:47, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den blandningen brukar väl kallas för roslagsmahogny när den stryks på trä.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Krister W.

#27 » 18:45:31, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Den blandningen brukar väl kallas för roslagsmahogny när den stryks på trä.


Så kan det nog vara, tjärt barn har många namn! :razz:

Claessons säljer båtsmörja som de också kallar ljus roslagsmahogny, samt bryggsmörja som kallas mörk roslagsmahogny. Skillnaden ligger i vilken tjära som används. I båtsmörjan (ljus) använder de "DALBRÄND TJÄRA Hantverksmässigt tillverkad av furustubbar".
Jag brukar som sagt blanda till egen, med trätjära från biltema. Då blir den mörkare till färgen. Och billigare!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se