Hej, tänkte dela med mig av lite erfarenheter, se inte detta som en absolut sanning eftersom det finns flera varianter av både växellåda och motor, men det var till stor hjälp för mig.
Felsökning automatlåda Volvo FL611 -1988
Motor TD61G
Växellåda AT545
Nedanstående testar kan utföra i valfri ordning
Kolla oljenivå, oljans kvalitet och filter.
Kolla oljenivån på tomgång med driftsvarm växellåda.
Lukta på oljan, luktar det bränt eller om den inte är röd, byt då olja och filter, bytesmängden är 17 liter, lådan rymmer 24 liter, detta förutsätter att lådan har en oljekylare, annars är det nog lite andra rymduppgifter. Filtret till oljekylaren ser ut som ett vanligt ”motoroljefilter” och är lika enkelt att byta, däremot är lådans eget filter monterat inuti lådan och kräver demontering av tråg.
Maxvarv
Lägg växelväljaren i neutral och ge full gas, för en TD61G skall det vara 2800rpm
För en TD60 skall det vara 3200 rpm och för en TD63 3200 rpm (enligt Volvo).
Om det är lägre justera då gasreglage alternativt stoppskruven under gaspedalen, om du inte kan få upp maxvarvet har du ett grundproblem som måste lösas först.
Problemet med för lågt maxvarv är att styrning av modulator blir fel, modulatorn bestämmer bland annat hur hårt lamellpaketet skall greppa.
Växelspak och dess relation till växelreglage på växellåda via wire.
Lossa wire på växelreglage och kolla så att wirespänning stämmer med lägen mellan spak och reglage på låda.
Om lägena inte synkar kan lådan bete sig konstigt, justera wire om nödvändigt
Stallspeed
Kör växellådan varm
Lägg i drive, ansätt handbroms + fotbroms, ge full gas, vid vilket varv stallar motorn, gör likadant för backen.
2000 rpm är riktvärdet för denna växellådan
Om värdet är under 2000rpm ger inte motorn ”full effekt”
Om värdet är över slirar troligen lådan, ”lamellpaket”, men kan förstås vara andra defekter
Kickdown-funktion, test av modulator
Se till att det finns luft i tankarna
Slå på tändning, växelväljare i valfri position
Tryck gaspedal i botten, det skall då komma ett tryckluftsljud ifrån modulator på växellådans vänstra sida.
Om inget tryckluftsljud hörs felsök luftmatning, alternativt demontera och felsök modulator.
Om modulatorn lossas rinner det ut växellådsolja.
Test av lådans interna oljetryck, kräver testutrustning
Oljetryck låda 9-10kg med kickdown i botten
De symptom jag hade var att lådan ”slirade” på alla växlar, och i mitt fall var det för lågt maxvarv på motorn och därmed felaktig styrning av modulator på växellådan.