Sida 1 av 1

Torsion stavar i hytt vad har de för funktion?

InläggPostat: 18:57:17, 16-05-2011
av cenneth
Jag har en undran och får olika bud från två "kunniga" som båda anser sig ha rätt.

I en Volvo F6 (denna F615 -80) sitter två korsade torsion-stavar innanför grillen, dvs hytten precis när man fäller upp gallret. Denna fjädring gör att hytten går långsamt och fint att tippa, och går att fälla upp utan att man är ett fotbollslag som tar i.

Nu är frågan;

är en eller båda dessa endast för tippning och uppfällning av hytten och dess fjädring

Eller

är denna eller dessa torsion stavar även fjädringen till själva hytten så denna påverkas negativt vid färd om en av dessa är av i sitt fäste? och vad säger besiktningen? har hytten annan fjädring?

Behöver hjälp av er experter här på forumet!

InläggPostat: 23:53:00, 16-05-2011
av Fredrik_
Avfjädring av hytten, samt underlätta tippning av densamma som du redan konstaterat!!
Har aldrig hört att SBP har anmärkt på att dessa är brustna, men skulle de av ngn anledning vilja kolla under, kan det ju bli problem...

Än värre om du själv skulle få problem längs vägen :cool:

Välkommen!!

Sv: Torsion stavar i hytt vad har de för funktion?

InläggPostat: 09:22:40, 17-05-2011
av cenneth
man tackar, mycket trevligt ställe detta :)

Mmm, det är alltså båda funktionerna. Nej att bli stående vid vägen är ingen höjdare om man inte kan få upp hytten igen.. Enligt den som hade "rätt" så är det också bökigt att byta dvs man måste troligen lyfta av hytten för att komma åt att sätta nya i läge?

och är det vanligt att de är brustna, alltså kör man omkring med det och tja, sånt händer, eller är det något bör åtgärdas omgående? enligt mekanikern jag träffade som fixat lastbilen så kunde han få upp hytten själv eller med en hjälpande kompis, isf får man väl alltid åka med en kompis med sig ifall att :)

stort tack för svar Fredrik!!

Sv: Torsion stavar i hytt vad har de för funktion?

InläggPostat: 09:45:03, 17-05-2011
av Fredrik_
På efterföljaren FL6 behöver inte hytten av iallafall...

Ena ändens fäste (splinsade) lossas från bilen, så kan man pressa ur den biten i pressen också.
Andra = 4-kant brukar gå att få loss med lite lagom våld och värme från 'gångjärnet'. (Induktionsvärmare har sina fördelar..)
Sätts ihop enligt markeringarna med hytten tippad i mellanläge, kan underlätta om bakkant hänger i travers iofs.

OBS! Detta gäller FL6, sluppit, eller förträngt, F6:orna

(Har för mig att det skiljer mellan höger och vänster stav! Olika vinklar!!)

Sv: Torsion stavar i hytt vad har de för funktion?

InläggPostat: 14:23:23, 17-05-2011
av LeifAndersson
På F4-F6 är det enklare, man tar bara bort spärren och tippar hytten lite extra. Då är de bara att skruva dit/därifrån de L-formade "fjädrarna"
(ja bara & bara, men inget behöver "kuggas in" eller justeras)