Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] El

Tryckmätare Volvo FL 7

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el på Volvo-fordon här

Scania P93 (trådstartaren)

#1 » 10:37:36, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har lite problem med tryckmätare 1 och 2 till bromsarna.
Summern som ska varna för lågt tryck låter inte heller.
Jag har prövat att skifta mätare 1 och 2 , det blir utslag och det märks att kompressorn laddar, men mätarna lever liksom sitt eget liv, hoppar upp och ner ibland, ibland så går ena mätaren i topp.
Bilen går att köra och när jag trycker på blockeringsventilen så fungerar den som den ska, dvs bromsarna släpper.


Mätarna är ju elektriska och kanske är problemet i själva mätarna.
Finns det att köpa begagnade mätare någonstans, var i så fall?
Vad säger besiktningen om mätarna och summern?

Jag är tacksam för alla tips och råd.

Bilen är en FL 7 tipp och kran 1990 4 x 2

Mvh
Anders Carlsson
Jönköping
Scania P93
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:28, 29-09-2019
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil



torbjorn_forsman

#2 » 11:15:56, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är elektriska mätare tillverkade av VDO omkring 1990 som krånglar, så är chansen stor att felet helt enkelt rör sig om dåliga lödningar som har spruckit upp med åren och börjat glappa. Som regel lätt gjort att löda om. Kretskort och montage är av ungefär samma kvalitet som i en tv eller annan billig hemelektronik från 80-talet, och i den branschen var det ju vardagsmat med glapp pga dåliga lödningar när prylarna började få några år på nacken.

Det kan såklart lika väl vara krånglande givare eller kabelfel som ställer till det. Ett tips är att prova att koppla in fasta motstånd istället för tryckgivarna och se om mätarna visar stabilt och rimligt värde då.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Scania P93 (trådstartaren)

#3 » 16:18:24, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Torbjörn
Jo det är VDO
Tack för tips och råd.
Var sitter kretskortet och var sitter tryckgivarna?
Mvh
Anders
Scania P93
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:28, 29-09-2019
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#4 » 20:29:23, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ej hur det ser ut i exakt den installationen, men det är högst troligt att kretskorten sitter i eller i direkt anslutning till mätarna, åtminstone om det hela är uppbyggt som på VDO instrumentblock för personbilar från samma tid (typ Volvo 740, VW Golf II etc).

Finns det inte en del VHB för FL-serien i Downloads? I så fall borde man ju kunna hitta uppgifter där om var givarna sitter, kanske också pneumatik- och elschemor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

atlashjul

#5 » 22:00:26, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla jordpunkter i tillägg,, Har du sett om det är fler konstigheter i instrumentet på något mer funktion . Va ju längesen man hade ut ett sånt instrument , Men har för mig det är "kassettliknande" typ en låda med "allt i",
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Scania P93 (trådstartaren)

#6 » 22:51:31, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Tack för tips och råd.

Det är endast tryckmätarna som ger lite konstiga värden, övriga elfunktioner är korrekta.

Det som bekymrar mig är summern som ska låta när trycket är för lågt, just nu får jag inte den att låta, måste summern fungera vid besiktning?

Mvh Anders
Scania P93
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:28, 29-09-2019
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil

atlashjul

#7 » 19:08:01, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om de kommer ihåg och testa,, Så tror jag bestämt att det måste finnas varning för lågt tryck,, ljus eller ljud.. Å funkar det inte kan man ju ge sig fan på att de kommer i håg det.....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

M.Berg.

#8 » 23:16:37, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en 1998 FL7:a är det så här...
Summern får sin signal från mätarna för krets 1 och 2 via ett relä, signalen från mätarna går in i ett relä som styr summern. Signalen ska en signal per sekund samt röd bromsvarningslampa. + röd varningstriangel.

Givarna till mätarna sitter vid lufttankarna in mot växellådan och det är en givare per krets. de har en gummihätta över elanslutningarna, givaren är ca 4-5cm i diameter
Där sitter även en tryckgivare som är lite mindre, den sluter om trycket är för lågt mellan torkfilter och fyrkretsskyddsventil, den sluter om trycket försvinner före skyddsventilen summern ljuder och varnar som beskrivningen ovan men den lilla givaren har inget med mätarna att göra.

Lödningar är vanligt problem i själva mätarna. Kolla lödningarna vid stiften på mätarna.
Kretskortet sitter i själva "lådan" där mätarna tryck, tank, temp samt varvräknare sitter. kretskortet är där stiften från mätarna går in.
Jag kan ha ett komplett instrument eller kan reparera ditt skicka PM vid intresse.

Ps.
Summern sitter i mittkonsollen mot passagerarsidan. Ser ut som ett silverfärgat rektangulärt relä...
Den ska även pinga en gång var tredje sekund om tex en dörr är öppen och tändningen är på.

Kul med fler som kör FL 7 :thumme:
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

Scania P93 (trådstartaren)

#9 » 07:27:46, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack M. Berg för bra information och positiva tillrop, nu har jag lite att jobba med :-)
Mvh
Anders Carlsson
Jönköping
Scania P93
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:28, 29-09-2019
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Volvo lastbilar] El

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se