Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Glödning Mb 508?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna lastbilsteman här

Daniel Medin (trådstartaren)

#1 » 16:00:44, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag och några polare har en gammal mercedes 406 från 1967 husbil men en 508 motor i OM314 nånting tror jag den heter? fyrcylindrig diesel ca 80hk från början och ca 3.8 liter cylindervolym om jag inte minns fel? från 80talet lär motorn vara enligt förre ägaren.

Nu är de så att skället är hopplös att få liv i om de är ner mot 0:an ute, min första tanke är då att glödningen inte fungerar? men jag hittar inget som ser ut att kunna vara nån typ av glödning/Förvärmning på den? motorn ser helmysko ut ju! hela ventilkåpan tjänstgör som insug ju! Som tur är sitter det motorvärmare i den så vi får igång den ändå men det krävs lite planering, Vi använder den som jakt & Fiskebil då kan de blir de lite knepigare ibland :) Hur är de meningen att man ska få igång dom där på vintern?
O&K MH4-84 Hjulare
BM 860-73
MF 188 4wd -78
IH 946 2wd -78
Viking 4wd epa-?
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F



dimorep

#2 » 17:36:08, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte OM314 en direktinsp. motor och mest troligt då också saknar glödstift i toppen (kan sitta ett elelement i insuget)? :klia:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Eje Forsmark

#3 » 17:40:48, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

För att börja från början så är OM314 en direktinsprutad diesel dvs. det finns inga glödstift i den mening som du tror typ gammal MB 220D eller andra personbilsdieslar. Det är bara kompressionen som tänder bränslet, men det fanns en del som hade ett elektriskt värmeelement i insugsröret men är rätt ovanligt. Min första tanke när det är bytt motor från en 240D som satt i 406:an är det även flyttat över startreläet som hör till den motorn? Det var ju så att MB 508, 608 O309mfl bussar o lastbilar som hade OM314 motorn hade 12v elsystem men 24 volts startsystem via ett speciellt relä. Annars så är det ju så enkelt att den helt enkelt är trött eller har dålig komp (ventiler, Kolvringar, sliten osv.) dvs. att den behöver en renovering.

Eje
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Åsa-Nisse

#4 » 17:47:40, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsättning på Eje´s svar:
Plocka ur spridare och provtryck testa dom, samtidigt som du tar ett komp-prov på motorn.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Daniel Medin (trådstartaren)

#5 » 18:07:04, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte letat så hårt efter värme apparater, de är inte hel lätt att komma åt och se överallt :grin:

De där med 12/24volt reläet har de kopplat in och de verkar vara i sin ordning. Är det riktigt säkert att inga direktinsputade dieslar har glödstift? Jag vill nästan påstå annat utan att vara helt säker dock... :???:

Att den inte är helt hev i motorn är jag ganska övertygad om men så jätte slut tror jag inte den är då tror jag mer på att spridarna kan vara boven... Har haft bilen i flera år den ser ut som hej kom och hjälp mig men du måste ta mej tusan slå sönder den för att den ska pajja! inte ens då är de säkert den stannar :grin: så länge de är varmt dvs :smile: Började peta lite i den häromdagen och tänkte forska lite hur dom där funkar innan jag börjar riva i något.

Hur får man ur spridarna föressten? de ser ju lika mysko ut som resten av motorn, gömmer dom sig under ventilkåpan/insuget?
O&K MH4-84 Hjulare
BM 860-73
MF 188 4wd -78
IH 946 2wd -78
Viking 4wd epa-?
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

Eje Forsmark

#6 » 18:21:30, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spridarna sitter under ventilkåpan....

En länk visserligen på Holländska :-) bara kopiera och klistra in....

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5504,d.bGQ
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Daniel Medin (trådstartaren)

#7 » 18:32:06, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nice! Jag är faktiskt Holländare från början så lite fattar jag va de står! Tackar!
O&K MH4-84 Hjulare
BM 860-73
MF 188 4wd -78
IH 946 2wd -78
Viking 4wd epa-?
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

dimorep

#8 » 18:34:48, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var jag inte helt fel ute ang den motorns konstruktion... :grin: Har skruvat väldigt lite med MB + att de har mängder med olika modeller (samt ett antal udda lösningar).

Daniel Medin skrev:Är det riktigt säkert att inga direktinsputade dieslar har glödstift? Jag vill nästan påstå annat utan att vara helt säker dock... :???:

Finns direktinsp. motorer som har glödstift, tex VW:s TDI och en del Deutz.

Att den inte är helt hev i motorn är jag ganska övertygad om men så jätte slut tror jag inte den är då tror jag mer på att spridarna kan vara boven...

Börja med att kolla så att ventilspelet är rätt (ska ju ändå göras innan komp.prov), mer än en gång det varit "noll-spel" och orsakat komp.brist på en annars ok motor.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se