Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Hur rostskydda kompressortank på insidan?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Ola Svensson Skåne (trådstartaren)

#1 » 21:48:01, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinister

Jag har alltså köpt en Ingesoll-rand 2 stegs kompressor 5,5kw. Med en tank på 600l. Kompressorn är från 1982. Med tanke på storleken på tanken ska jag givetvis provtrycka tanken med vatten och en provtryckare till 150% av säkerhetsventilernas utlösningstryck. Detta har ju ganska ingående diskuteras i tidigare trådar.

Nu över till min egentliga fråga. Dessa tankar verkar alltid vara obehandlade på insidan. I mina öron låter det lite märkligt eftersom de blir fuktiga på insidan och det är fri tillgång på syre till att rosta. När jag har provtryckt tanken vet jag att den är säker just nu och jag provtrycker den igen senare för att vara säker på att den håller, med 3års mellanrum.

Men hade det inte varit en god ide att rostskydda insidan av tanken så att den inte rostar där?

Detta har kanske någon annan funderat över eller testat eller vet något om.

Det finns en liten manlucka in i tanken, men att kunna göra tanken helt ren och sedan måla den med en tvåkomponent verkar minst sagt komplicerat. Det är mer realistiskt att spruta insidan med hålrumsvax som man har till bilar. Men luften från kompressorn är inte bara fuktig utan också oljeförorenad. Denna olja borde fint lösa upp vaxen. Slutar det i så fall med en smörja i botten på tanken. Eller är svaret bara, att har tanken klarat sig i över 30 år så håller den 30 till och byt när den inte klarar provtryckningen.

Vad har ni andra för idéer eller erfarenheter. En bra lösning är kanske intressant för många andra.



Lägger med en bild på kompressorn

Bild
Ola Svensson Skåne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:19, 03-02-2014
Ort: Løten Norge
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LBS 80 1973 med tipp och HIAB kran
2 ton Göta truck 1966
Moelven Volvo BM 693 Mobilkran



nordlander

#2 » 22:01:49, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad du än sprutar in finns det alltid en risk att det lossnar och följer med luften eller lägger sig som en sörja i botten känns det som. Töm tanken ofta och köp en ny när den är kass är nog som du säger det bästa?
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

Klas Kraft

#3 » 22:16:14, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla startluftkärl (30bar) i fartyg är ofta tectylade på insidan, det fartyget jag tänker på är byggt 1958 , och har orginal tankar, så vi kan nog säga att det funkar i det fallet....
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Andreas.karlsson

#4 » 14:23:09, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Istället för att starta en ny tråd: Köpte en bättre beg kompressor, där ägaren alltid hade tömt den på kondensvatten....och de hade aldrig kommit kommit någon rost......men, det var väl snarare Tvärtom :vissla: . Hursom, jag hällde i rödsprit och lät det dunsta, och har nu rengjort så gott jag kan, samt sprayat med zinkspray(kallgalv) invändigt.
Tanken var först hålrumsspray/vax...men ändra mig i sista stund, och tänkte att lite Zink borde skydda bättre med tanke på att det redan finns rostangrepp. Ska nu låta zinken torka innan jag gör något mer, men kan det vara klokt att spruta in något "klet" också? Eller göra om zink-proceduren, den dagen vattnet blir rostfärgat igen?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

bonnen513

#5 » 15:22:13, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle det inte kunna funka med Zinkelekrolys?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#6 » 15:52:00, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen mening att försöka rostskydda innan du har fått bort allt vatten som är bundet i befintlig rost. T ex genom att hålla tanken uppvärmd till några hundra grader ett dygn eller genom att lägga på vakuum så att vattnet kokar bort vid rumstemperatur.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#7 » 17:44:57, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte ta bort rosten innan färg?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ähee

#8 » 18:17:54, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte en tank på en lastbil som var väldigt rostig på utsidan, men insidan var som ny, ytan såg typ försinkad ut.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

nimrod_pro

#9 » 19:39:54, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bli kvitt kondensvatten.

Har haft mycket lite kondensvatten efter denna ombyggnation. Tömde för ett par månader sedan och det låg då ca 1/2 dl i dränslangen som slutar under tanknivå.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Andreas.karlsson

#10 » 00:41:15, 28-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nimrod_pro: Fint bygge! Men det är överkurs för mig. Mindre tank, och används högst sporadiskt...så inga bekymmer att lossa på pluggen efter varje gång
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson

#11 » 01:03:05, 28-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är ingen mening att försöka rostskydda innan du har fått bort allt vatten som är bundet i befintlig rost. T ex genom att hålla tanken uppvärmd till några hundra grader ett dygn eller genom att lägga på vakuum så att vattnet kokar bort vid rumstemperatur.


Ojj...ja det hade ja förstås inte en tanke på....men är helt med på vad du menar :thumme: Såg ju torrt ut när ja lyste in i tanken, efter att ha skrapat och dammsugit ur allt löst....Men bara att göra om o göra Rätt, eller låta de va som de är....och det blir det sistnämnda är ja rädd. Tackar för Input :shake_hands:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson

#12 » 01:15:40, 28-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Varför inte ta bort rosten innan färg?

100% rostritt blir de väl bara om man häller i något bra medel. Hade tankar på en massa flygrostlösare, eller citronsyrablandning.....men i vilket fall så hade det tagit tid....och så får man ju vara riktigt snabb med att få de torrt och rostskydda efteråt. Kände att de blir för mycket meck, så därför valde jag denna kanske mindre bra lösningen! Hade det varit en dyr kompressor, så hade jag nog agerat annorlunda :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Orsa

#13 » 07:35:13, 28-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cementblandartrixet? Typ. Skruva av allt löst. Fyll lagom med sand mm och tromla tanken nån timme. Sen Torbjörns bastukur och sen kan du starta en annan tråd och alla blir osams om bästa färgen.

5 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

InläggDetta inlägg har raderats av Orsa den 07:36:00, 28-04-2024.

Alrik

#15 » 09:13:55, 28-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju automatavluftare att montera på tanken. Spontant så känns de som att överarbeta en sak som troligen inte kommer ske, dvs hål i tanken från insidan.


https://www.liljenbergs.com/Valkommen/M ... id=4802924

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se