Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Kompressor, koppla om till 3 fas eller bibehålla 1fas med ny konding?

43 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Thelemorf (trådstartaren)

#1 » 11:16:10, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjo.

Köpte mig en begad liten tvåcylindrig kompressor som är "trasig".
Säljaren säger att den fungerat klockrent fram tills att den började käka säkringar och då lessnade han och sålde den.

När jag kom hem med den så var jag ju såklart tvungen att testa den, och döm om min förvåning när den drog igång direkt :uupps:
Lät den gå en stund och då sa det POFF i startkondensatorn... :vissla: (den svarta)

Om jag läser märkskyltarna rätt så är det en enfasmotor och då går den inte att koppla om till trefas? (vilket jag gärna hade gjort då min strömförsörjning är milt sagt klen..)
Tyvärr är ju motorns märkskyltar på undersidan av motorn (mellan motor och tank) vilket gör dem lite svårfotograferade...

Bilder på elektroniken finns på
https://www.dropbox.com/sh/nleo0mllv9ef ... 6qxfH7PAGa
Så om någon lite mer elkunnig än mig skulle kunna kasta ett öga på det och se om det går att lägga till ett motorskydd och köra trefas vore jag mer än tacksam. :shake_hands:


Enligt det jag läst mig till så kör man "aldrig" motorer större än 0.75kw med kondensatorer på enfas? Fast det kanske bara gäller omkoppling av trefasmotorer? Skillnad på om motorn är byggd för enfas?

Om det nu inte går att koppla om den till trefas, kan jag då byta ut (den svarta) startkondensatorn mot en https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19336
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Thelemorf (trådstartaren)

#2 » 11:20:48, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på en tanke när jag satt och kollade på bilderna...
Kan det vara så att den svarta strömbrytaren ska vara av automatiskt återgående typ och att man ska hålla in den tills motorn kommit upp i varv och sedan släppa den?
Den verkar nämligen ha fastnat i intryckt läge.
Om jag nu har förstått det hela rätt så ska man ha någon form av varvtalsswitch som kopplar ifrån startkondensatorn när motorn är i drift. Fast det kanske inte går att ha det så iom att kompressorn ska kunna styra sig själv utifrån trycket i tanken och det verkar ju lite opraktiskt ifall man ska behöva fippla på en strömbrytare varje gång den ska starta, isf borde den ju haft en avlastningsventil så att kompressorn alltid går och bara går utan belastning när behov saknas?
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Thelemorf (trådstartaren)

#3 » 11:39:50, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha kollat lite mer på kompressorn så sluter jag mig till att strömbrytaren är "overload"
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Norpan

#4 » 12:21:43, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, den går inte att koppla om till trefas.
Möjligtvis går det att byta hela motorn till en trefas om det är en normal axel och framgavel på den som sitter där.
Den svarta lådan är ett startrelä, den känner av strömmen i arbetslindningen och kopplar in startkondensatorn om den är över ett visst värde.
Det går utmärkt med kondensatorn från ELFA.
Strömbrytaren är ganska säkert en automatsäkring.
Tryckbrytaren brukar innehålla en avlastning som pyser ut luften på kompressorsidan om en backventil när den slår ifrån strömmen.
Kolla fläkten på motorn, de brukar vara gjorda som ett svänghjul och sitter den inte fast som det ska på axeln orkar inte motorn dra kompressorn och startkondensatorn brinner upp ganska omgående.

2 personer gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

kimmen

#5 » 12:29:34, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte en trefasmotor med kond. Som körs med enfas...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Thelemorf (trådstartaren)

#6 » 12:40:42, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret Norpan
Ska testa att beställa ny startkondensator.
Den fungerar utmärkt utan startkondensatorn ifall den får jobba utan belastning så då borde ju övriga prylarna vara ok?
Dock är jag lite kluven till min elförsörjning.. Blinkar mycket i belysningen både i huset och verkstaden när saker som tar lite mer ström startar, typ bergvärmepumpen men även mindre laster på 500-1000w ger märkbara dippar.
Nu när jag testade kompressorn så när den inte orkar igång utan konding så hamnar spänningen under 200v..
Hade rejält med problem att få igång Farsgubbens atlas copco kompressor i min verkstad.
Då mätte jag spänningarna i ett av trefasuttagen och då varierade det 10-20v mellan faserna. Idag så ligger det inom 5v men blir ändå kärvt när det dippar under 200..
Har kontrolldragit alla anslutningar i säkringsskåpet och det blev nog lite bättre men knappast bra...
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Thelemorf (trådstartaren)

#7 » 13:07:33, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Är det inte en trefasmotor med kond. Som körs med enfas...


Så tänkte jag med, men såvitt jag förstår märkskylt och den vita dekalen i kopplingsdosan så säger det "enfas". Jag är ju dock långt ifrån någon expert :klia:
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#8 » 13:17:10, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilderna är urdåliga :)

Du får översätta till text och skriva in här.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Thelemorf (trådstartaren)

#9 » 13:30:05, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Bilderna är urdåliga :)

Du får översätta till text och skriva in här.

Mhm? Vilka..
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#10 » 13:33:54, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror Michael vill säga att du bör ta bilder och lägga upp dem :mrgreen:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Thelemorf (trådstartaren)

#11 » 13:50:38, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klicka på dropboxlänken...
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#12 » 13:54:01, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öh, sorry, den missade jag ju helt! :ohnej:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

63an

#13 » 14:03:55, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte nu igen :ohnej: :huh: :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Holger

#14 » 14:05:17, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:slag:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

kimmen

#15 » 15:08:24, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thelemorf skrev:Tack för svaret Norpan
Ska testa att beställa ny startkondensator.
Den fungerar utmärkt utan startkondensatorn ifall den får jobba utan belastning så då borde ju övriga prylarna vara ok?
Dock är jag lite kluven till min elförsörjning.. Blinkar mycket i belysningen både i huset och verkstaden när saker som tar lite mer ström startar, typ bergvärmepumpen men även mindre laster på 500-1000w ger märkbara dippar.
Nu när jag testade kompressorn så när den inte orkar igång utan konding så hamnar spänningen under 200v..
Hade rejält med problem att få igång Farsgubbens atlas copco kompressor i min verkstad.
Då mätte jag spänningarna i ett av trefasuttagen och då varierade det 10-20v mellan faserna. Idag så ligger det inom 5v men blir ändå kärvt när det dippar under 200..
Har kontrolldragit alla anslutningar i säkringsskåpet och det blev nog lite bättre men knappast bra...


Det här ska du inte tolerera, du betalar för en vara som inte fungerar. jag hade samma problem för många år sedan, ringde elverket och klagade, dem kom och kopplade om i transomatorskåpet, och det blev mycket bättre, du ska inte ha sämre än dina grannar...

Du har en trefasmotor som körs på enfas med en startkondensator, titta om elfa har någon, tyvärr är dom ganska dyra, men vanligt att dom går sönder någon gång.
Är kondensatorn trasig brukar motorn starta ganska lätt utan belastning, men inte med belastning

Skulle vara intressant om någon kunde tala om hur man kopplar om till trefas, om det nu går att göra detta
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se