Tjo.
Köpte mig en begad liten tvåcylindrig kompressor som är "trasig".
Säljaren säger att den fungerat klockrent fram tills att den började käka säkringar och då lessnade han och sålde den.
När jag kom hem med den så var jag ju såklart tvungen att testa den, och döm om min förvåning när den drog igång direkt
Lät den gå en stund och då sa det POFF i startkondensatorn... (den svarta)
Om jag läser märkskyltarna rätt så är det en enfasmotor och då går den inte att koppla om till trefas? (vilket jag gärna hade gjort då min strömförsörjning är milt sagt klen..)
Tyvärr är ju motorns märkskyltar på undersidan av motorn (mellan motor och tank) vilket gör dem lite svårfotograferade...
Bilder på elektroniken finns på
https://www.dropbox.com/sh/nleo0mllv9ef ... 6qxfH7PAGa
Så om någon lite mer elkunnig än mig skulle kunna kasta ett öga på det och se om det går att lägga till ett motorskydd och köra trefas vore jag mer än tacksam.
Enligt det jag läst mig till så kör man "aldrig" motorer större än 0.75kw med kondensatorer på enfas? Fast det kanske bara gäller omkoppling av trefasmotorer? Skillnad på om motorn är byggd för enfas?
Om det nu inte går att koppla om den till trefas, kan jag då byta ut (den svarta) startkondensatorn mot en https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19336