Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Reservdelar till BIAB?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Krister W. (trådstartaren)

#1 » 22:23:09, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skaffat en kompressor BIAB Typ KC 300 för ett tag sedan. Den fungerar, men jag funderar på att ge den en översyn. Fast då vill jag först veta om det går att få tag i delar till en sådan, innan jag påbörjar demontering.
Var någonstans, om möjligt?
Har letat lite på nätet, men inte hitta någon reservdelsförteckning, manual, sprängskiss eller dyligt till denna kompressor.

Förresten, här är en bild på underverket:

Bild

Kompressorhuset lär från början ha varit stationärt monterat, men i nuvarande utförande är den att likna vid en s k byggkompressor.
Den snurrar sakta, men jag tänkte byta elmotorn till en snabbare/starkare för att få upp farten på den, men då vill jag först ge den en rejäl översyn. Så den inte skär ihop, av blotta förskräckelsen....

Den har mekanisk avlastningsventil också, men den verkar inte fungera riktigt som den skall. Vad jag förstår skall den öppna insugsventilen när inställt tryck uppnåtts, så kompressorn "trampar luft". Men den går alltid upp i förinställt tryck på elventilen och sen slår den av, hur jag än ställer in ventilen.... det är c a 8 bar.
Det är en tvåstegskompressor.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,



Blommas

#2 » 23:39:20, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varvtalet tycker jag inte du ska ändra på. Vad står det på kompressorblocket att den ska varva? 800rpm?
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Krister W. (trådstartaren)

#3 » 00:44:37, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, kompressorn är märkt 1150 rpm. Motorn 1420. Med aktuella remskivor gör den nog kanske ~700 rpm. Har inte mätt upp det så noga ännu....
Vill först veta om det går att få tag i delar till kompressorn innan jag gör något. Annars får den nog vara som den är.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Blommas

#4 » 00:53:34, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då förstår jag att du vill få upp varvet lite.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Turbodiesel

#5 » 01:20:54, 24-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delar är nog svårt (som vanligt med gamla kompressorer)

Men för lågt varvtal är inte bra för (stänk)smörjningen.


Skruva ut ratten på avlastningsventilen en bit så bör den "gå på lätten" om ventilen funkar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Krister W. (trådstartaren)

#6 » 22:57:17, 13-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag haft lite tid på sistone att titta över kompressorn. Lyft på och tagit isär topparna, öppnat sidan på vevhuset. Gjort rent litegranna.
Och det var nog på tiden! I botten på vevhuset var det säkert 1cm med tjockt klet! Ovanpå det stod det kanske 1.5 cm hyfsat fräsch olja.
Lågtryckcylindern (den stora) var hyfsat fräsch i loppet, inte mycket till vädkanter eller repor. Ventilerna såg också förvånansvärt fräscha ut.
Men högtryckcylindern såg något sämre ut, det syntes antydningar av gamla rostangrepp i cylindern, och ovansidan av ventilerna var täcka med rost!

Men det klarade sig med grundlig rengöring och inoljning. Så nu går den fint igen!
Och inte nog med det, jag har fått avlastningen att fungera. På högtrycksidan hade "lyftkolven" (som pressar ner insugningsventilen vid avlastning) kärvat ihop, och på lågtrycksidan saknades det schims mellan lyftkolven och ventilen, så kolven nådde inte ända ner vid avlastning. Två M10 brickor löste det problemet!
Och en hel del skruvande på injusteringen blev det innan det funkade.
Nu kan man ställa in ställskruven enkelt så att den lastar av vid drygt 7.5 bar (tryckströmbrytaren "klipper av" vid c a 7.8 ), sen går den på lätten ner till 5.5 bar då den "lastar på" igen. Verkar det vara som det skall?


(skall lägga in några bilder sen)
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

MaChrill

#7 » 01:32:57, 14-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut, hysen kan du nog ställa genom fjäderverkan. Det beror på vad du ska använda den till.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Mattias Petterson

#8 » 09:09:05, 14-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är skicket på tanken? Tänkte på att övrigt var rostskadat.
Hade en gammal biab på jobbet som dömdes ut vid besiktning pga rost i tanken.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Krister W. (trådstartaren)

#9 » 11:39:30, 14-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycktankarna ser fina ut, på utsidan i alla fall! :cool:

Det är två trycktankar från en lastbil, ålder och historik okänt för mig. Kompressorn är ju ett gammalt hemmabygge, det ser man om man kollar efter. Men det verkar förhållandevis genomtänkt och välgjort.
Blir väl att jag får försöka provtrycka tankarna.
Med tanke på diskussionen i denna tråden:
Varmvattenberedare som trycktank till kompressor

Men hur vanligt är det egentligen att trycktankarna på gamla lastbilar havererar? Eller döms ut som bristfälliga?
Vad är normalt arbetstryck för tryckluftsystemet i en lastbil?
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Skru'are

#10 » 15:02:18, 14-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat. :thumme:
Att den inte lastade av/försökte lasta av kan bero på att den var modifierad/avsedd att köra mot tryckbrytaren som tillkommit.
Tvåstegare ger betydligt högre tryck och reglerventilen har därför stått inställd på ett värde därefter.
Av nyfikenhet: Kan du ta ett foto på skylten på kompressorblocket och lägga upp?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Krister W. (trådstartaren)

#11 » 21:24:58, 15-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder:

Bild
Bild


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hade tyvärr inga bilder på ventilerna innan rengörningen.
Insugsventilen på högtryckssidan liknade mest en klump med rost!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se