Sida 5 av 6
Re: Dieselkompressor
Postat:
12:49:19, 04-03-2017
av AN
Vad gör man åt en läckande
kran? Byter den? Var får man ev tag i en?
Re: Dieselkompressor
Postat:
14:31:31, 04-03-2017
av 63an
Öppna ventilen å kolla om käglan är
konisk, OM så kan du ta lite slippasta å försiktigt vrida runt å testa sedan om du fick den tät! Inte mycket mer att välja på just nu
Re: Dieselkompressor
Postat:
16:42:04, 04-03-2017
av Turbodiesel
Jag har för mig att du har M14x1,5
gänga i filterhuset, jag satte dit en
slangnippel direkt & tog bort kranen. Byter du till riktig gummislang går det ju bra att
klämma den lätt vid filterbyte, även om det är lite haschmeksvarning där.. Eller montera en modern 1/4"
kulventil, med
adapter till M14.
Re: Dieselkompressor
Postat:
12:23:06, 05-03-2017
av AN
Tackar.
Får ta isär och se på käglan, annars får det bli en modern
kulventil. Tycker det känns bra att ha en
kran att stänga när den inte används, då det ju är gamla grejor.
Re: Dieselkompressor
Postat:
23:36:24, 05-03-2017
av AN
Vad skulle ni rekommendera för batterier till denna? Är ju inte så överdrivet med plats. Är 24v.
Re: Dieselkompressor
Postat:
23:41:13, 05-03-2017
av Turbodiesel
Till den jag gjorde jobb på senast (VT4) blev det två 75Ah (samma storlek som de gamla 60Ah volvo & saabbatterierna) varta kombibatterier (start & fritid)
Den var det 12V på, men det blev dubbla batterier ändå, för de kör även på vintern med den ibland. Du får väl mäta platsen.
Re: Dieselkompressor
Postat:
23:54:29, 05-03-2017
av AN
Jo jag ska mäta. Tänkte bara lite cirka vad många Ah jag behöver. Tänkte om jag skulle se på möjligheterna att bygga om hyllorna lite. Tänkte se lite vad som finns inne på skroten. Har ingen lust att lägga allt för mycket pengar i batterier på den. Starthjälp är ju ett alternativ, då jag bara tänkt använda den i närheten av eluttag. Den verkar heller inte ha så många databoxar som kan ta skada.
Re: Dieselkompressor
Postat:
00:10:34, 06-03-2017
av Turbodiesel
Är det 24V så kräver det inte så mycket av batterierna med såhär (förhållandevis) liten motor, däremot är det ganska viktigt att de två batterierna är likvärdiga till storlek & skick, speciellt om de ska laddas med 24V.
Att vi köpte de här fritidsbatterierna, men ändå av vartas fabrikat var att de kostade runt 700:- st, mot startvariantens bortåt 1700:-. Sedan får vi se hur de håller, men det är större risk att de pajar av ovarsam behandling (typ glömt strömmen på & tömt dom, vilket har hänt) än av ålder tror vi. Det blir ju i alla fall inte så många starter på den årligen.
Re: Dieselkompressor
Postat:
12:43:13, 11-03-2017
av AN
Fick tag i 2 exakt lika 62 Ah batterier på skroten. Får se om det räcker. Tyckte den drog runt motorn bra när den stod inne i verkstaden
iaf, och ute i minusgrader blir den nog aldrig startad.
Men upptäckte nu lite luftläckage på den. Hittade en
slang som var dålig, ska byta den så får vi se om det blir tätt, eller om det är mer slangar som är på väg att ge upp.
Re: Dieselkompressor
Postat:
16:53:05, 11-03-2017
av Jörgen.k
Är det verkligen 24v på den? Min VT4 hade 2 6volts batterier när jag fick den som byttes till ett 12volt. Funkade bra att starta även på vintern..
Re: Dieselkompressor
Postat:
18:10:43, 11-03-2017
av AN
Jörgen.k skrev:Är det verkligen 24v på den? Min VT4 hade 2 6volts batterier när jag fick den som byttes till ett 12volt. Funkade bra att starta även på vintern..
Jo det är 24v. Vet inte om det är original eller ombyggt, men
startmotor och generator/regulator är 24v. Verkar
iaf ha funnits många versioner.
Re: Dieselkompressor
Postat:
23:26:59, 14-03-2018
av Centaurone
Dear Sirs,
sorry for the disturb I have a Atlas Copco VT4 DD with Deutz F3L 514, 1963 year
I wanted to know how to increase the
air outlet pressure from 7 to 8 - 8,5 atmospheres, it is possible ? I can not figure out how to adjust this function , can you help me ?
Thanks in advance,
Adriano Delponte - Italy
Re: Dieselkompressor
Postat:
00:07:49, 15-03-2018
av Centaurone
Re: Dieselkompressor
Postat:
08:13:35, 15-03-2018
av Stridis2
A wild guess.
First loosen the
nut number 1
Screw the finger screw number 2 down to increase the pressure.
Then tighten the nut number 1.
Re: Dieselkompressor
Postat:
09:04:27, 15-03-2018
av Centaurone
Dear Stridis2,
thank you very much for your help I will check and let you know.