Hej Martin,
Jag har en likadan, som nog gått några fler timmar än din men som jag tycker var ett bra köp - och den kommer fungera länge..! Det allra bästa är den lugna gången, låter knappt något alls och det gillar jag.
Du finner säkert på råd med det mesta. Passa på och lossa manluckorna och rensa den ordentligt inuti. Min var modifierad med en
magnetventil som släpper fram
luft till avlastningsventilerna i toppen, men endast kopplad för start/stopp-automatik. Den enda funktionen med magnetventilen och avlastningen blev således att lufta cyllarna så att den inte startar mot
tryck, vilket i och för sig är viktigt.
Jag har nu kopplat in kompressorn så att motorn istället får
ström direkt från en kontaktor. Med en treläges
strömbrytare kan jag välja om kontaktorn skall gå konstant till, styras av tryckströmbrytaren på kompressorn eller stoppa (mittläget). På det sättet kan jag skifta mellan ventilavlastning eller start/stopp-automatik. Eftersom jag blästrar lite är avlastning ett läge som används då och då, så slipper man start o stopp-strömmarna och det känns helt enkelt behagligare. Det visslar lite när cyllarna avlastas, ett trevligt ljud.
Jag har inget kopplingsschema till hands men i princip kan man säga att tryckströmbrytarens enda funktion blir att 1) skicka fram en signal till kontaktorn om min vippströmbrytare är ställd i start/stopp, samt 2) styra magnetventilen som släpper upp luft till ventilerna. 2) gäller hela tiden, när kompressorn uppnår sitt tryck så bryts strömmen till magnetventilen och då avlastas cylindrarna - oavsett om den går konstant med avlastning eller som start/stopp. Hoppas du hänger med.
Se till att ha ett motorskydd och en bra kontaktor, så ska det inte vara några problem att köra som beskrivet ovan.
Anledningen att jag inte använder originalgrejjerna var att en del saker fattades, samt att det läcker på några ställen - fortfarande. Så fort tiden medger skall jag ta bort de gamla reduceringsdonen och klockan som sitter där så att den endast har tryckströmbrytaren och magnetventilen. Med de gamla grejjerna fick man väl slå om någon
ventil mm för att välja mellan avlastning och start/stopp - det slipper jag nu och kan styra det inifrån garaget istället.
Lycka till!
Johan U