Om remmen går av ska det fjäderbelastade spännhjulet peta undan armen som blockerar den fjäderförsedda stången som i sin tur stoppar motorn. Mekaniskt löst övervakning av remspänning....typ råttfälla.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Dexxas skrev:Om remmen går av ska det fjäderbelastade spännhjulet peta undan armen som blockerar den fjäderförsedda stången som i sin tur stoppar motorn. Mekaniskt löst övervakning av remspänning....typ råttfälla.
Ja jag har förstått funktionen men jag kan inte få det att passa ihop då den löste ut senast jag körde med den, nu startar den inte såklart med den utlöst.
Problemet är ju att remspännaren spänner inåt och remmen ligger utanpå och remmen är spänd pga den manuella kraft man tillsätter när man spänner upp den i "råttfällan", jag minns inte hur det satt innan för det var 2 år sedan jag tittade på det senast och löste ut det manuellt då men nu får jag inte till det så att jag blir nöjd med funktionen, därav vill jag veta hur det ska sitta.
Man tycker ju att det bara är att spänna upp den ungefär som mekanismen står i bilderna, men det finns flera sätt att sätta dit pinnen från varvregulatorn, antingen direkt mot armens kant eller på en klack på armen. Jag har fått för mig att den ska sitta mot kanten för att trilla ned mot klacken, men den kan likaväl sitta mot klacken direkt.
Ingen som har en bild på hur det ser ut?
Ps. Den löste ut pga att jag tänkte kringå varvtalsregleraren och låta den gå på högvarv hela tiden, men hade ställt upp den lite högt så jag kan tänka mig att den varvade 4-5000 varv, det va ett j*vla flås i grejerna . Efter ca 30 sek så slog maskin ifrån och det var nog råttfällan som slog ifrån.
Nu vet jag hur det ska sitta, precis som det gör på videon så som jag har satt det (Har ej provat att starta maskinen efter det eftersom jag tagit av dieselpumpen.)
Nu måste jag bara fundera ut vad det är som gör att fjädern inte spänner upp remhjulet så är det biff.
Tjena har också en sån här gammal kompressor köpte som stått i många år , men blir inte klok på hur man lufta den? Har rengjort allt i bränslets väg ( var mycket alger o skit) Finns ju ingen matarpump , har fått fram diesel till spridarna med startmotorn men den starta till någon sekund sen dö den känns som jag missar något. Någon som har nån idé Är bra komp i motorn