Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Kompressor Automan - tryckströmbrytare

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Lind43 (trådstartaren)

#1 » 23:27:01, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått tag på en äldre kompressor och har lite frågor från en amatör på området.
Kompressorn är en Automan 303 från 1968, 3 hl, 3-fas, 60 l tank, och är i vad jag kan förstå i mycket gott skick.
Användning, hobbybruk, begränsat, renblåsning , skaffar väl lite verktyg efterhand
Mina två frågor
- får enligt bruksanvisning inte startas mot tryck och ska urluftas före igånkörning, urluftning ska. ske genom att tryckströmbytaren ställs i läge.noll, och efter en halv minut vrida tillbaka till läge ett. När jag ställer i läge ett startar kompressorn. Hur kan urluftning ske i läge noll?
- jag har ingen motorskyddsbrytare installerad, bör jag få en sådan installerad
Se även bif bilder
Som ni förstår av frågorna är jag inte speciellt insatt i ämnet och är därför extra tacksam för svar
Bild
Bild
Bild
Bild
Lind43
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:41, 05-03-2023
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



QV_

#2 » 00:17:38, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorskydd räddar motorn från "döden" ifall den är påslagen och 1 fas faller bort.
Är du i närheten när det händer så kommer du troligvis att höra att 1 fas är borta och hinner därmed stänga av motorn innan lindningarna "smälter".

Jag tycker att man tillslut skall ha det, men det behöver inte monteras "akut"
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Michael Meier

#3 » 09:59:48, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte studerat dina bilder närmare..

En form av tryckströmbrytare är uppdelad i (minst) fyra enskilda enheter, den första närmast media är den fjädern som komprimeras av mediatryckdiffen till atmosfärtryck, ofta den mest brutala fjädern som sitter på en gängad stång med en mutter uppepå.

(Starttrycket sätts ofta med en differens till denna)

Fjädern har en mjuk långsam komprimering som inte direkt går att använda till något.

En vippa slår någolunda snabbt från och till den elektriska brytaren istället.

I linje med den elektriska brytarens rörelselinje sätts ofta en mekanisk avluftningsventil, antagligen är det den som påverkas av nolläget på vridspaken.

Anledning till instruktionen är väl att spara på säkringar ifall det i något läge finns instängt övertryck i den ledningen som sitter till höger om mediaröret (nedersta bilden i mitt inlägg)

I läge (AUT) och konstant inkopplad på elnätet ska denna instruktion förbises.

Om du matar in hela instruktionen här, går det säkert att utröna bättre, förnyad igångsättning låter som ett undantag i normal drift.


Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lind43 (trådstartaren)

#4 » 00:32:52, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Michael för ditt svar, du verkar "lite" bättre insatt än mig i ämnet :smile: . Jag bifogar den inskannade skötselinstruktionen samt en bild på innanmätet i tryckströmbrytaren
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lind43
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:41, 05-03-2023
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#5 » 17:59:40, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du läser under rubriken "funktion" så står det utförligt.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lind43 (trådstartaren)

#6 » 19:51:02, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret. Beskrivningen under rubriken Funktion är tydlig och inga problem med den, står bla att det …vilket garanterar en avlastad start. När man läser under rubriken Förnyad igångsättning skriver att man ”..Urlufta alltid kompressorn före igångsättning” . Då kan jag bli konfunderad eftersom det inte kan ske om man läser under rubriken Funktion. Min tolkning av detta är att ”Förnyad igångökörning” är ett ”specialfall, tex att motorskyddsbrytare löser ut, då måste man starta enligt Förnyad igångkörning”.
Tack för dina svar som gjorde att jag förstod- eller varje fall tror mig förstå skrivning under ”Förnyad igångkörning”
Lind43
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:41, 05-03-2023
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jörgen.k

#7 » 20:20:59, 08-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förnyad igångsättning tolkar jag som att kompressorn varit strömlös, tex man dragit ur kontakten. Sätter man då i kontakten igen och lufttrycket i tanken sjunkit såpass att tryckströmbrytaren slagit till så blir det väldigt svårt att starta för cylindrarna är fulla med trycksatt luft.

1 person gillar det här inlägget.
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: meken49 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se