Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

köpa : Nova 105 7,5kW, skall bara dra 16A per fas ?

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

marcusw (trådstartaren)

#1 » 00:17:56, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sedan 10 år en vanlig 3kW 100 liters 3-fas "drift-air" kompressor som jag använder ca 10 timmar per månad.

Tänkt köpa en lite kraftigare då min nuvarande inte riktigt orkar med en handslipmaskin, tittat på:

Bild

https://koneita.com/sv/kompressorer/951 ... ssori.html



Den skall gå att köra enligt specarna på sidan på bara 16A säkring, hur kan en 7,5kW ha så låg startström att den kan köras på 16A?
Är det för att den har 2 cylindrar och därför kräver mindre vridmoment i starten ?

Många andra 7,5kW kompressorer jag tittat på kräver 25A säkring enligt specarna, vilket låter mer rimligt med tanke på att de saknar Y/D omkopplare, ja jag tittar alltså enbart på "billiga hobbyprylar" och inte på industrikompressorer.




OBS, jag förstår att Nova 105 är en hobbyprodukt och att det är därför den är billig, men jag använder min nuvarande kompressor enbart 10 timmar per månad så jag tror att en enklare hobbykompressor mycket väl kan hålla länge för mig, rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar eller om du har andra tips på +5,5kW kompressorer som jag kan köra på min 20A huvudsäkring.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



Michael Meier

#2 » 07:17:01, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kort svar.. ( åtminstonde TF kommer säkert med ett utförligt svar om han ser din fråga)

Det går inte att trolla med fakta, utelämnar man information till presumtiv kund kan man skriva effektbehov så att det ser bra ut, man ska inte tråka ut kunder med uträkningar och tabeller, sådant är till för nördar och annat löst folk.

1) ge info om enbart motor.
2) inte delge parametrar för vald uträkning.
3) skriva så att kund lägger till egna värderingar.

En 7,5kw standardmotor, intermittent drift, låg sistasiffra hos IP-klassningen, beräkna med en högre temperaturtålighet än vad motorindividen verkligen har, extremt vanligt på hopbyggda enheter till engångsköpare.

Effektbehovet hos en elmotor visualiseras bäst med en kurvform, vanligtvis tar man en godtycklig pos på kurvformen och presenterar som "fakta" har man då en ensam motor (utan kompressor) kan man få till en väldigt attraktiv valfri siffra..

Teoretiskt behöver denna motor någonstans mellan 11 och 12 A och då kan man skriva att den klarar sei med 16A trög diazed.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 10:03:49, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn får starta obelastad (dvs kompressorn har någon form av avlastningsventil), och den är försedd med mjukstart, går det säkert att få igång den på 16 A säkringar. Likaså om det skulle vara en släpringad motor med manuellt pådrag men så ser det ju inte ut att vara på bilden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

marcusw (trådstartaren)

#4 » 11:41:20, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får helt enkelt maila försäljaren och fråga.
När jag läser manualer till hobbykompressorer så verkar många ha en sorts ventil så att cylindern står utan tryck så fort kompressorn stannat, det kan ju vara en förklaring.

Ett alternativ är att köpa en lite mindre , som : https://verktygsboden.se/maskin-teknik/ ... l-n2jlodhm

I manualen står :

"När värdet för max drifttryck (inställt
av fabriken vid provkörningsfasen) nås
stannar kompressorn och tömmer ut
överbliven luft som finns i blocket och i
matningsröret via en ventil som sitter under
tryckvakten. Detta förenklar nästföljande
start, då inget tryck förekommer"

Troligtvis klarar jag mig med 5,5kW, känns kanske som en lite mer seriös produkt, verkar ha sålts i snart 10 år och om den säljs fortfarande är det kanske tillräckligt för mina behov.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Stefan1972

#5 » 11:53:18, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte vad du pratar om för handslipmaskin men rent generellt är det oftast så att för en vanlig dödlig går det aldrig att räkna hem en luftdriven lite luftkrävande maskin ekonomiskt jämfört med en eldriven sådan. Många tar väldigt mycket luft och ska man behålla trycket uppe så krävs det stor kompressor.........Många gånger är det då bättre med eldrivna verktyg.
En lite större kompressor på en vanligt abonnemang kanske kräver större huvudsäkringar totalt sett och då drar ju kostnaderna iväg även där. För ett par timmar i månaden....

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 13:44:49, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tumregel är att det går åt 1 hk drivmotor för kompressorn för att driva ett tryckluftverktyg som gör samma jobb som ett elverktyg med motor på 100 W.
Så om man t ex ska ersätta en 700 W vinkelslip med ett tryckluftverktyg, får man räkna med en kompressor med 7 hk motor om man inte ska behöva ta täta kafferaster och vänta på luft.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#7 » 16:34:05, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte funderat på en mindre 3-fas kompressor och köra de parallellt.
Har man plats för 2 så blir ju investeringen mindre.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

marcusw (trådstartaren)

#8 » 21:45:29, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en sån här med 20mm breda band jag använder, mycket bra till enkla allmänna sliparbeten som komplement till vinkelslip och med 40-korn bra till aluminium med sprickor som skall svetsas. Inte sett denna typ av slip med eldrift om man vill ha den varianten med breda 20mm bandet. De med 12mm breda band finns som el/batteri.
Bild



QV_ skrev:Du har inte funderat på en mindre 3-fas kompressor och köra de parallellt.
Har man plats för 2 så blir ju investeringen mindre.


Det var faktiskt min första tanke men en liknande 3kW som jag redan har är inte mycket billigare än en 5,5kW, tänker mig att om två 3kW startar nästan samtidigt blir det väldigt mycket startström.



Bestämt mig för att köpa 5,5kW på verktygsboden som jag tror är bättre än Nova 105, om jag använde kompressor dagligen skulle jag absolut inte köpa en billig kinesisk hobbykompressor, men till mina enkla behov får det duga. Nästa steg är en enklare skruvkompressor men det känns omotiverat just nu.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Blommas

#9 » 23:42:52, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske inte är till någon hjälp men min gamla Biab kompressor med 7,5kw motor går fint på 16a säkringar. Varken y/d-start eller mjukstart installerad.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

marcusw (trådstartaren)

#10 » 16:09:18, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blommas skrev:Det kanske inte är till någon hjälp men min gamla Biab kompressor med 7,5kw motor går fint på 16a säkringar. Varken y/d-start eller mjukstart installerad.


Säkert en välkonstruerad kvalitetsmaskin.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#11 » 16:10:57, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Nu är den här.
Blir intressant att testa och se om den håller vad som lovas.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

3 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#12 » 02:58:39, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nu har jag packat upp den och typskylten ser ut såhär.



Bild
Lyfter av höljet till tryckvakten och kontaktorn är till en 4kW motor, fast kompressorn har en 5,5kW. Kanske därför den finns att köpa som reservdel....

Bild
Luftfilterboxen är av plast och sitter skruvad mot topplocket helt utan packning, O-ring eller packningsklister. Det är inte tätt och glipan på ca 1mm flexar och rör sig bara jag tar i filterboxen försiktigt.


Bild
Filtret i boxen är av en mycket bättre konstruktion än de "skumvaddsfilter" som ofta sitter på billiga kompressorer.


Bild
Så, lite packningsklister så blir det mindre otätt iaf.

Manualen säger att olja skall fyllas i kompressorhuset innan användning, men det är redan uppfyllt till mer än halva markeringen med för mig okänd olja så jag avstår att fylla.

I morgon hoppas jag provköra.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

5 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#13 » 02:49:05, 10-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nu är kompressorn på plats och inkopplad med två stycken 9,5mm slangar, kändes lite klent i luftanslutningen om det bara var en slang så jag tog två.

Fördelar med kompressorn :

Ca 25% tystare än min förra, denna varvar relativt låga ca 750 RPM och kanske därför den är lite tystare. (Upplevd och ej uppmätt siffra)

Orkar leverera nästan de 600 minutlitrarna i riktig luft den skall enligt specen, ca 530 helt riktiga minutliter är min ovetenskapliga gissning efter att studerat och provat olika luftverktyg med känd förbrukning.

Startar lätt med låg startström, troligtvis för att den släpper ut trycket i cylindrarna med ett pysljud så fort tryckvakten slår av, samt att den har två cylindrar med olika diameter, slaglängd vet jag inget om.

Väldigt billig med ett pris på 13500:- kr ink. moms.

Manualen är hyffsat bra och informativ.


Bild
Orkar driva min 20mm slip utan problem, också flera minuter i sträck, den orkar tom. öka trycket sakta men säkert även om slipen går hela tiden.


Nackdelar :

Inte jättehög upplevd kvalitet, typ läckage vid luftfilter mm.....

Topplocksbultarna skall efterdras regelbundet enligt manualen och etikett på kompressorn, känns inte jättepremium.

Medlevererad nätkabel är en kort 4G2,5mm av modell "extremt svårböjlig skitkabel".

Reglerade luftuttag är bara 1/8 28TPI vanlig rörgänga, klent och svårt få ut rejält flöde ur så små hål.

Elmotorn saknar typskylt enligt "ultrabillig kinesisk andrahandssortering", troligen en motor med låg verkningsgrad och tveksam kvalitet.

Remhjul på kompressorhus, drivrem och remhjul på motor känns lite "wobbligt", syns att det inte är svarvade remhjul som brukar ge mer precision och trevligare gång, å andra sidan vad får man för inga pengar alls ?

Som hobbyprodukt med några få användningstillfällen per månad tror jag att detta är kostnadseffektivt om man behöver effekten för en låg summa, för 8 timmars gång per dag i en verkstad skulle jag inte ens tänka tanken, dessutom står det i manualen att den max får gå 15 minuter per timme.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

2 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

torbjorn_forsman

#14 » 09:17:38, 10-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen är den stora strypningen som begränsar luftflödet inne i tryckregulatorn, det är inte 1/8" -nipplarna som är flaskhalsen. Tryckregulatorn ska du bara använda om du vill få ut ett lågt och stabilt tryck t ex för färgspruta, prylar som tar mycket luft är det bättre att koppla in direkt till tanken utan regulator emellan.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#15 » 11:48:14, 10-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev: .... dessutom står det i manualen att den max får gå 15 minuter per timme ....


Manualen säger inte så, den säger att kompressorn bör inte gå längre än 15 minuter åt gången, däremot intermittensfaktorn som finns klistrad på din kompressor kan säga annat, vad står det för % på den?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mabh och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se