I en broshyr jag har påstår volvo att en 6x4 har mindre däckslitage kontra en 6x2.
Att drivdäcken slits ut snabbare på en 6x2 jfr med en 6x4 kan jag köpa, men boggihjulen borde å andra sidan slitas mindre.
Så totalt borde totala däckslitaget vara mindre på en 6x2 jfr med en 6x4... eller ?
En tom returresa innebär exv att boggin är uppe på en 6x2.
Nu finns det förståss en massa ickeredovisade andra parametrar som påverkar, men om man tänker sig tämligen likartade transporter typ timmer, långtradare eller anläggningskörning.
Ovannämda frågeställning är väldigt aktuell i nordamerika just nu.
http://www.youtube.com/watch?v=lwR5mzWUsx8
http://www.youtube.com/watch?v=nSlRucJItSE
I den senare diskuteras det och nota bene... inte ett J-vla ord om 50 års erfarenhet av 6x2 från europa...