Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Däckslitage på 6x4 kontra 6x2

8 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

qqq (trådstartaren)

#1 » 16:43:30, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en broshyr jag har påstår volvo att en 6x4 har mindre däckslitage kontra en 6x2.
Att drivdäcken slits ut snabbare på en 6x2 jfr med en 6x4 kan jag köpa, men boggihjulen borde å andra sidan slitas mindre.
Så totalt borde totala däckslitaget vara mindre på en 6x2 jfr med en 6x4... eller ?

En tom returresa innebär exv att boggin är uppe på en 6x2.

Nu finns det förståss en massa ickeredovisade andra parametrar som påverkar, men om man tänker sig tämligen likartade transporter typ timmer, långtradare eller anläggningskörning.

Ovannämda frågeställning är väldigt aktuell i nordamerika just nu.

http://www.youtube.com/watch?v=lwR5mzWUsx8

http://www.youtube.com/watch?v=nSlRucJItSE

I den senare diskuteras det och nota bene... inte ett J-vla ord om 50 års erfarenhet av 6x2 från europa...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



Åsa-Nisse

#2 » 19:59:12, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boggihjulen raderar i kurvor mera på en 6x2 för där är ofta viktfördelningen till drivaxelns förmån. Sen som sagts så hänger dom i luften ibland och då slits dom ju bara när dom ritar svart på ojämna vägar.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

dimorep

#3 » 20:33:34, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite beroende på typ av ekipage och körning så är det mestadels 6x2*4 eller 6x4 som gäller idag.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Jonas A

#4 » 08:53:29, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På ett åkeri jag körde tidigare fick vi rådet av volvo att på 6x4 bilarna köra med mellandiffen ilagd då detta skulle minska däckslitaget och bränsleförbrukningen.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

OkeyDokey

#5 » 18:46:47, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas A skrev:På ett åkeri jag körde tidigare fick vi rådet av volvo att på 6x4 bilarna köra med mellandiffen ilagd då detta skulle minska däckslitaget och bränsleförbrukningen.


En tanke från en ganska så oinsatt i ämnet: Ovan gäller säkert speciellt på bilar med navreduktion, då de väl rullar extra tungt om de skall rulla med istället för att "drivas med", eller? Gäller det även på bilar utan navreduktion?
OkeyDokey
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:28, 14-06-2013
Maskintyp: Traktor

Fredrik_

#6 » 21:03:46, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas A skrev:På ett åkeri jag körde tidigare fick vi rådet av volvo att på 6x4 bilarna köra med mellandiffen ilagd då detta skulle minska däckslitaget och bränsleförbrukningen.


Knappast från Volvo, men någon som jobbar där.. Läs instruktionsboken!

Det där är om inte annat ett bra sätt att haverera mellandiffen på.. (=axelras)
Lägg ur lite emellanåt så det får röra på sig, annars står vissa lager still och 'gnussar' på samma ställe hela tiden..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jonas A

#7 » 21:10:01, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns inte om det var en säljare eller mek som sa det. Jag gick som avbytare på några bilar och vill minnas att det var i alla fall en bil som gick med mellandiffen i konstant iofs kranbil så det blev kanske inte så många mil men ändå.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

Fredrik_

#8 » 21:35:29, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit vissa 'rykten' att det ska vara bra, men finns även ett antal med dyrköpta erfarenheter av felaktig användning!
Valet är fritt, bara man är medveten om konsekvenserna också!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se