Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1167 inlägg • Sida 74 av 78
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#1096 » 18:26:32, 19-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kunde jag ju inte använda den alternativa checklistan, men helt klart använde flera av mina underlydande den :smile:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#1097 » 19:28:04, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade med min gamla kompis Lasse i går, åldern sätter sina spår där, han har fått problem med gula fläcken i ena ögat och fått sprutor rakt in i ögat mot det! Hu... Ha kör ogärna på natten nu sade han. Det var ju Lasse som en gång i tiden hjälpte mig att plocka ned min blivande vagnhall på slakthus området i GB med kranbil, jag och två av svågrarna skruvade och Lasse körde kranen. Blev sent innan vi var klara på kvällen och hemfärden för mig blev inte utan drama. Jag hade ju lastar alla tunga påsar med skruvar och muttrar i bagaget på min Ford och när jag körde hem genom ett öde Kungälv i mörkret hoppade gasreglaget loss i motor rummet så motorn gick ned på tomgång och jag fick stanna vid kanten på gatan. Öppnade motorhuven för att försöka se vad som hänt i mörkret när en polis bil kom glidande och givetvis stannade. Visade sig att mina bak lyktor inte heller fungerade! Visade sig senare att de tunga påsarna med skruv hade dragit isär en kabel koppling i bagage utrymmet men det var inget jag kunde felsöka då på gatan. Hygglig polis som väl var, jag fick inga böter och lova att köra hem med bilen som det var. Gasreglaget som hoppat loss var ju snabbt åtgärdat men typiskt att det hände just då... Jag kom hem och Lasse kom strax efter med kranbilen och vi kranade av alla delar, frugan bjöd på en nattmacka innan han gav sig av hemåt med lastbilen, han fick en flaska Whisky som extra tack för jobbet. Hyran av lastbilen hade jag ju gjort upp innan med min gamla åkare på M lastbilar. Hade ju kunnat kört själv men rostig att köra kranbil vid det laget... Resningen av byggnaden gjorde jag sedan med en lånad traktor med timmer kran, en gammal primitiv sak men det fungerade.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1098 » 10:42:50, 15-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya nummer av klassiska Lastbilar har ju kommit i dag. Den som känner igen kåseriet på sista sidan har rätt, ni läste det först här i mina minnen...

När jag sitter i värmen här i trädgården, 29 grader i går minns jag hur det var att köra lastbil när det var värmebölja förr, AC var inget man hade ens i personbilar utom någon Amerikanare...Men minns ju mest det som roligt, man hade ju viss frihet, när jag körde sprängsten i blivande Bergsjön passade jag på att bada i sjön som gett namn till platsen, inget jag skulle göra idag...Mins också en het dag när jag stannade minNB 88 utanför Bengans skivaffär och klev ur i 30 graders värme för att köpa en låda jordgubbar, 5 kr för en ask. Mumsade på jordgubbarna och tryckte på start knappen och inget hände, startmotorn var död :uupps: Det blev plötsligt ännu varmare i hytten...En möjlig lösning var ju att gå ut, öppna huven och testa att knacka på startmotorn med något hårt. Inte lockande att börja med i hettan. Så jag började med att hoppa upp och ned i förarsätet med startknappen intryckt och den hoppade i gång! förstår inte varför, bilen påverkades ju inte alls av att jag gungade upp och ned i förarsätet men fungerade gjorde det. Och problemet och lösningen kom att dyka upp ett par gånger till under året jag körde den bilen.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1099 » 17:06:15, 15-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får nog rätta mig på jordgubb priset, jag vill minnas att de kostade en krona kartongen men skrev 5 kr för det verkade för billigt med en krona. Men efter funderat på saken så var det nog en krona, bensinen kostade då under en krona så motsvarande en 20 kronor kartongen i dag. Orsaken till att jag kostade på mig en kartong jordgubbar var just att de var extra billiga då det var överskott när alla mognade på en gång i värmeböljan den gången. Annars hade ju jag ständigt brist på penningar då lönerna var låga och räntorna höga och frugan och jag köpt hus och lånat till det mesta av köpeskillingen. Räntan steg efter vi köpt så vår kalkyl sprack, låter nog bekant för dagens ungdomar som nyss köp hus... Men en billig kartong jordgubbar kostade jag på mig den dagen :grin:

Pratade föresten med min gamle kompis Lasse i dag, hans hjärta är tydligen inte bra så han går på kontroll ofta för det, äter blodförtunnande viket gav han stora problem med blödning hos tandläkaren sist när han fick dra ut en tand :uupps: Han skulle sätta in två kronor nu men det är ju inte billigt. Jag vet, jag fick ju sätta in två titan skruvar för att fästa nya tänder för några år sedan men jag äter ju ingen medicin så det var ganska problemfritt utom vissa tekniska problem med utrustningen i operations rummet som mina läsare säkert minns.

Men lasse är en av de snällaste människor jag vet så tråkigt att han har problem med hälsan redan. Jag växte upp långsamt, var alltid minst i klassen, men nu får jag igen det, åldras långsamt också :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1100 » 08:36:25, 25-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var midsommar över igen. Hamnade i lite tidsnöd på midsommar aftonen men behövde titta in på ICA och köpa något så när vi passerade sade jag till frugan att jag tittar in snabbt, tar bara 5 minuter så du kan vänta i bilen. Visst är jag tidsoptimist men så illa brukar jag inte räkna....

Kilade in, tog skannings verktyget för att slippa köa vid kassorna och plockade 3 varor och mot utgången. Då såg jag en bekant, frugans systerson M ( ja, han som upptäckte att hans avlidne far rånat en bank och försökt fly i grodmans dräkt) . Jag hejade och han som höll på att fylla bröd i hyllorna sade att han hade bråttom också, hade fler butiker att leverera till. Men vi blev ändå stående och pratade så de 5 minuterna försvann fort :uupps: Men vi skildes och nu skulle jag bara betala! Men röd lampa när jag skulle betala, fullt upp med folk och personalen som skötte den biten hade mycket att göra så jag måste vänta. Till slut kom hon, avstämning, sade hon. "Typiskt när man har bråttom" sade jag, det skulle jag nog inte sagt...

"Det går fort, du har ju inte många varor" sade hon och började knappa på skärmen. "Nej nu låste jag mig ute från systemet" sade hon :uupps: Nog för att jag stressade henne...Så hon försvann för att hitta en kolega som kunde hjälpa henne och där stod jag igen.

Till slut löste ju allt sig men 5 minuter blev ju 25 minuter.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Sparrow

#1101 » 10:11:14, 25-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns när de hade infört scanning, frugan tjatade på mig: Använd det !! Ok , men efter ha blivit stoppad tre ggr på rad med ngr veckors mellanrum, så fick det va med scanning för min del. Tar ju mkt längre tid än att gå genom kassan. Frågade kassörskan sista ggn om det var nåt inlagt i datorn på mitt kort eftersom jag stoppas. Näe det tror jag inte sa hon. :uupps:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Robert T

#1102 » 12:46:06, 25-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Minns när de hade infört scanning, frugan tjatade på mig: Använd det !! Ok , men efter ha blivit stoppad tre ggr på rad med ngr veckors mellanrum, så fick det va med scanning för min del. Tar ju mkt längre tid än att gå genom kassan. Frågade kassörskan sista ggn om det var nåt inlagt i datorn på mitt kort eftersom jag stoppas. Näe det tror jag inte sa hon. :uupps:


Men det är ju så det funkar! Man blir kollad ofta i början men gör man inget fel så tunnas kontrollerna ut mer och mer.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2 (trådstartaren)

#1103 » 16:33:47, 25-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som om det blir avstämmning om man avviker från mönstret och handlar lite, för det är inte första gången jag fått avstämnning när jag bara köpt några få varor, praktiskt i vanliga fall denna gången gick det ju lite snett...

Men kunde varit värre, en gång när jag skulle handla där hade jag redan gått in och börjat handla när jag upptäckte att en av de tomma kassarna jag hade med mig inte var tom :uupps: Det hade blivit kvar ett gravljus vi köpt senast i samma butik och missat när vi plockade upp hemma...Så vad göra nu, gå till bemanningen och berätta läget, skanna in ljuset och betala det en gång till eller chansa på att det inte blir avstämmning just vid detta köp. Jag valde det sista och ingen avstämmning blev det så chansningen gick hem men inget jag vill göra om. Samvetet var rent men frågan är om de trott på min förklaring? Jag är tveksam...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Sparrow

#1104 » 13:31:16, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="Robert

Men det är ju så det funkar! Man blir kollad ofta i början men gör man inget fel så tunnas kontrollerna ut mer och mer.[/quote]

Handlarna har tagit efter bankerna, låt kunderna göra så mkt som möjligt av arbetet. Ju mer pengar tjänar dom, iaf på ärliga kunder :mrgreen:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Robert T

#1105 » 14:38:24, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Handlarna har tagit efter bankerna, låt kunderna göra så mkt som möjligt av arbetet. Ju mer pengar tjänar dom, iaf på ärliga kunder :mrgreen:


Det är ett sätt att se på saken. Jag som i princip alltid handlar ensam tycker det är sjukt mycket smidigare att bara scanna och packa ner i kassen istället för att stressläggaupp sakerna på bandet för att sen stresspacka ner allting i kassen då man går i en vanlig kassa. Det besparar mig massa arbete och jag är nöjd med det.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2 (trådstartaren)

#1106 » 16:40:00, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:
Sparrow skrev:Handlarna har tagit efter bankerna, låt kunderna göra så mkt som möjligt av arbetet. Ju mer pengar tjänar dom, iaf på ärliga kunder :mrgreen:


Det är ett sätt att se på saken. Jag som i princip alltid handlar ensam tycker det är sjukt mycket smidigare att bara scanna och packa ner i kassen istället för att stressläggaupp sakerna på bandet för att sen stresspacka ner allting i kassen då man går i en vanlig kassa. Det besparar mig massa arbete och jag är nöjd med det.

Ja och så kan man ha koll på kostnaden hela tiden, hände ju ofta att kassörskan gjorde misstag, oftast till vår nackdel, så man fick köa till informationen sedan med kvittot för att få felet rättat... Och så slipper man att varorna hanteras av fler mäniskor än nödvändigt och far runt på smutsigt band om man är inne på hygien sidan... Så själv skanning gillar jag. Avstämmning om man handlar ovanligt lite tror jag på, handlade bara 5 varor på COOP idag och givetvis blev det avstämmning.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Stridis2

#1107 » 21:34:30, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått avstämning på en krukväxt som jag till råga på allt tog i handen och inte hade någon kass över huvud taget! :uupps:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Murre o2 (trådstartaren)

#1108 » 22:23:57, 27-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara för att jag skrev om detta med avstämningar fick jag åter en i dag, vi var och veckohandlade på ICA och givetvis avstämmning och plocka upp alla varorna och packa ned dem igen. Tre handlingar på rad nu, två på ICA och en på COOP med avstämmning. Som väl var stämde allt men jag blir alltid orolig när man står där, tänk om jag missat något!
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bygert

#1109 » 12:04:37, 28-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte haft avstämning på en evighet. Säkert håller de koll via övervakningskameror också så kan de den vägen se om nån plockar mycket som inte skannas. Skulle det nu bli avstämning så tar jag ju hellre det med få varor än med många.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#1110 » 12:26:30, 28-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har intrycket att det kollas var i butiken man befinner sig med handscannern också. Går man omkring länge i en avdelning men inte scannar några varor därifrån, ökar risken för avstämning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se