Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

varm turbo 150c

10 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

tommyj (trådstartaren)

#1 » 00:48:40, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Det började med ett turbobyte för ca 1 år sedan. Under året har väl maskinen gått ca 200-300t. För någon månad sedan var det dags igen. Trött motor med mycket svartrök. Tog bor aggregatet och skickade det till de som sålt det, och där konstaterade man att turbon blivit "jävligt varmt". Tätningarna var tydligen helt uppbrända, medan lager var ok. De kunde inte ge någon direkt förklaring till
varför det blivit så, men jag fick en ny. De tipsade däremot om att kolla vevhusvent, luftfilter , intercooler, oljeledn, retuledn och ljuddämpare innan jag startade. Jag gjorde detta, och fick naturligtvis. tvätta den oljedränkta
intercoolern. Maskinen gick sedan ca 20 t innan den började ryka igen. Nu var jag tvungen att köra lite till med den ,så den gick lite försiktigt i 4-5 dgr till. Resultatet av detta blev att maskinen till slut bara
gick på tomgång. Vid gaspådrag vällde svart rök ut ur avgröret. Nu är turbon väck igen, och röret till ic fullt med olja, och då även intercoolern förståss. Jag har än en gång kollat ledningar etc, men hittar inte
nåt direkt fel. Nu vet jag inte riktigt vad man skall göra.Tips nån????

1 person gillar det här inlägget.
tommyj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:35, 02-06-2008



Turbodiesel

#2 » 01:07:34, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle kontrollera ventilspelet & sedan skicka spridarna & insprutningspumpen på kontroll,

Iofs låter det lite konstigt om fel på bränslesidan bränner upp turbon på bara 20tim (de är rätt tåliga), utan att orsaka andra fenomen och skador på motorn (varmgång, et,c) men det är i det området jag skulle kika först. Speciellt när du redan kollat smörjsystemet.

Går den bra i övrigt, och startar som den ska?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Åsa-Nisse

#3 » 10:28:03, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt leverantör på turbo om du kollat allt du beskriver ovan. En turbo ska kunna glöda vid ordentligt arbete utan att ta stryk av detta. I gamla Volvo N88 som fick dra ordentligt lyste det rött när man öppnade motorhuven en mörk kväll. Huvudsaken att den har ordentlig oljecirkulation, med rätt oljekvalitet, för oljan ska både smörja och kyla lagringen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

johaniskogen

#4 » 10:56:29, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör du när du ska stänga av maskinen?? Du låter väl henne gå på tomgång innan du stänger av?
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Anton

#5 » 11:04:38, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som johaniskogen skriver är väldigt viktigt.
/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

dimorep

#6 » 22:25:26, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om turbon blir så varm att den tar skada så måste där vara en extremt hög avgastemperatur ut från din motor. Och det brukar skapas av felaktigt bränsletillförsel (mängd-tid-insläpp) och/eller strypning på utloppet efter turbon.

Var det samma anledning / symptom när första turbon (den för ett år sedan) behövde bytas ut och hur har maskinen innan dess fungerat?

Lite märkligt att motorn skulle svartryka så fort ni försöker öka varvtalet till över tomg.varv.. :klia:
Prova att ta bort turbon, plugga smörjojeutgången och start motorn och se hur den uppför sig då. Vid mjukt pådrag och obelastad så ska den inte ryka, gör den det så finns felet i motorn och mest troligt på bränslesidan.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Martin.Eriksson

#7 » 22:37:23, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill bara påpeka precis som demorep skrev att plugga olje ledningarna, sätt inte ihop dom med en slang stump eller så! :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

tommyj (trådstartaren)

#8 » 09:18:46, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Naturligtvis låter jag den gå på tomgång några minuter innan jag stänger av. Med rengjord ic och utan
turbo ryker den inte speciellt mycket vid försiktigt pådrag. Oljetrycket ligger på ca 4,5 bar kall motor
på tomgång. Däremot varvar den ju inte speciellt mycket. Ca 1600v. Returledningen är ju en kort
grov rackare som är helt fri från föroreningar. Finns det ngt inuti motorn som kan mota ngt eller.Hittade
däremot sprickor i slangen mellan luftfilter och turbo, och har därför skaffat en ny. Vad det gäller vevhusent så andas den bra uppe vid ventkåpan tycker jag. Jag provade också att hänga dit turbon men
släppte returen i e liten balja, och det var ju bra fart genom turbon. När jag blåser i intercoolern upplever jag ett visst motstånd. Skall det finnas där? Ledsen att det tagit sån tid att ge lite mera info.
tommyj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:35, 02-06-2008

dimorep

#9 » 20:28:59, 15-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har absolut ett problem / fel om inte motorn varvar mer än 1600 rpm.. Förutsatt att det inte är gasreglaget som begränsar det, kollat att pådragsarmen på insp.pumpen rör sig hela vägen upp till fullgasläge?
Hur uppstår den varvtalsbegränsningen, följer varvtalet med gaspådragets rörelse upp till normalt läge motsv. 1600 rpm och sen "händer det inget mera" oavs gasreglagets läge eller behöver du hela rörelsemånen på gasreglaget för att nå upp till det nya maxvarvet?

Något direkt motstånd ska det inte vara genom i-c, ivf inget märkbart om du bara försöker blåsa igenom den, om där är det så blir det ett rejält tryckfall när hela insugsluftmängden ska genom den.

Har du provat att starta motorn med bortkopplad ic och se om den orkar varva upp högre då (görs lämpligast när turbon är bortkopplad, då den är gjord för att jobba mot mottryck = ej "frivarva")?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

tommyj (trådstartaren)

#10 » 15:28:42, 21-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har rätt. Den varvar riktigt när jag startar utan ic. Då är plötsligt frågan hur man får den ren.
Har tvättat med diesel och avfettning flera ggr, tills det bara kom rent vatten vid ursköljning.
tommyj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:45:35, 02-06-2008


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se