Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Vi flygintresserade här på maskinisten

117 inlägg • Sida 5 av 8
Diskutera flygteknik här

JOLOF

#61 » 21:52:40, 07-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:
Holger skrev:Järnmalm t.ex.

OK, det var så enkelt. :grin:
Jo det kan mycket vel vara malm dom leter efter då det finns mycket av detta i fjellområden rundt här.
Dock har dom virrat mycket rundt över bosteder, vilket inte taler för at dom leter efter järnmalm. :???:


De bästa fyndigheterna ligger (alltid) under byggnader! Naturlag!! :vissla:
JOLOF
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:58, 03-01-2010
Ort: Arboga/Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T21, T24, T31
AGRIA 4800
AGRIA/REINHARDT DRABANT
Grålle
BM VICTOR
BM BOXER



hakanb

#62 » 22:23:18, 28-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kaxe skrev:En flygtur i midnattssol vid Polcirkeln, Vuoggatjålme år 2012. Helikoptern är en Bell 206L-1 Long Ranger II

Bild

Kul Kaxe att du hittade bilden på Nordic rotors som jag fotade på Helambs Ranger II i Vuoggatjålme.
Vid fototillfället var den nyligen levererad och inregistrerad i det svenska registret.
Maskinen köpte dom från Storbritannien, dock inte ny...

Själv har jag bara flugit helikotper på riktigt en gång. Fick provspaka en Schweizer 269. Ganska svårt och antar att det tar någon timme innan man får rätt koordination.

Däremot fick jag testa något riktigt häftigt för ett par år sedn.
Genom en bekant som jobbar som instruktör på Oxford flight acadamy vid Arlanda, fick jag prova en äkta simulator på Bell 412.
Vill påstå att som novis var det roligare än att försöka spaka en riktig helikopter. Man tillåts ju göra ganska grova misstag utan att det gör något...
Grafiken var väl inte särskilt imponerande, ungefär som ett 10-15 år gammalt dataspel.
Däremot var hela upplevelsen långt bättre än vad jag trott!
Sitta i en riktig cockpit med alla instument och rätta spakar, vibrationerna, ljudet och inte minst känna rörelserna.
Dessutom en kompetent instruktör som hjälper till och berättar hur allt fungerar.
Här en bild då jag försöker landa :grin:

Bild
hakanb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:06, 01-12-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L50G
Volvo 4200B

Piloten

#63 » 20:18:38, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flyger och renoverar MFI-9, dvs Malmö Flygindustri modell 9.
Modellen är mest känd för att C-G von Rosens använde dessa i Biafra, utbrytarrepublik, under inbördeskriget i Nigeria i slutet på 60-talet.

Äger och flyger den enda MFI-9C som byggts, C-modellen har 30% mer effekt än de övriga och längre vingar samt en del andra detaljer skiljer men som är mer av "nörd"-karaktär.
Bild

Renoverar även en MFI-9 Junior (bild saknas) till originalskick, dvs återställs till ursprungligt skick i alla detaljer. Det är oftast så inom flyg att lackering och ev inredningsdetaljer återställs, men här går jag "all in". Den havererade 1988 och har stått på marken sedan dess.

När det var 50 år sedan den första MFI-9:an flög gjorde vi en jubileumsflygning över gamla Bulltofta flygplats
Bild



Hade tidigare en Steen Skybolt,

Bild

En maskin av det lite vassare slaget :hurra: :hurra:

1 person gillar det här inlägget.
Piloten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:03, 25-11-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3CX
Raider 13
Dremmel

Klas Kraft

#64 » 20:27:11, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fans det en version av MFI med baksäte? har för mig att jag sett en bild på det någonstans,,,
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Piloten

#65 » 20:47:19, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, MFI-15/17 har plats för en pass som dock sitter felvänd och tittar bakåt.
MFI-10, Vipan var fyrsitsig.
Piloten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:03, 25-11-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3CX
Raider 13
Dremmel

grevenwiklund

#66 » 20:39:51, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var går SE-FIG numera?? Denna har jag flugit med en del då Figge Eliasson i sällsjö ägde den för många år sedan
Gud ge mig sinnessro,att acceptera det jag inte kan förändra.Mod att förändra det jag kan,och förstånd att inse skillnaden!
grevenwiklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:43, 07-09-2011
Ort: Järpen,i vackra Jämtland,egen president!
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: john deere 2030,numera såld.
2012 kom en Ford 4610-4.89 till gården
Mtd åkklippare.Motorsåg Husqvarna 350&jävligt vass yxa.Vedklyv Kellfri 70cm.
Samt ett 40 tal får på gården. Multiloader L20 köpt ny 2023

Piloten

#67 » 23:41:48, 05-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

grevenwiklund skrev:Var går SE-FIG numera?? Denna har jag flugit med en del då Figge Eliasson i sällsjö ägde den för många år sedan



Hon bor i Eslöv :-)

/M
Piloten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:03, 25-11-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3CX
Raider 13
Dremmel

olle67

#68 » 00:13:56, 06-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var pa Ellington flygshow i Lordas,mkt fracka karror....ME-262,Skyraider,P-51,B-17,Hurricane,ja de fanns de mesta.....over 200 plan............man kunde aka med i B-17 for 3500kr.men ja kopte en massa verktyg istallet,hehe
olle67
 

Sundsvallsfoppa

#69 » 01:21:28, 05-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, hade ingen aning om att flyg fanns med här på maskinisten. Har varit medlem några år nu, kör ju lastbil och lastare med jämna mellanrum även om jag jobbar som pilot till vardags. Bifogar en bild på favoritmaskinen alla tider. Flög den 2010 runt omkring i Medelhavet, tyvärr avskriven och används som övningsobjekt idag på Arlanda.Bild
Originalets URL: http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/04/0a1eb3baa956be24fcd79b4997cd6997.jpgBild
Originalets URL: http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/04/1f9d47aae611ec917156e6cb1b89bb72.jpg

3 personer gillar det här inlägget.
Sundsvallsfoppa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:48, 06-12-2011
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Lundberg 342
Scania L111 1976
Volvo BM L30

olle67

#70 » 01:49:28, 05-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hette dom inte MD-90??? fin bild från Ellington Texas med, :grin: :driver:
Bild
olle67
 

Sundsvallsfoppa

#71 » 07:55:08, 05-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen är det en MD80 eller MD81 om man skall vara noga som var en moderniserad DC9. Just den här var den tredje byggda MD:n och den äldsta flygande i hela världen då när jag jobbade sista sommaren den flög 2010. Vi flög med den från Kreta och på sensommaren även Milano. Destinationerna var runt om i Medelhavet men även enstaka turer till norra Irak.

Mycket trevlig att flyga! Av alla de typer jag flugit ligger denna mest varmt om hjärtat.
Sundsvallsfoppa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:48, 06-12-2011
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Lundberg 342
Scania L111 1976
Volvo BM L30

sakkis10

#72 » 19:16:41, 31-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket kostar det att ta flygcertifikat?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

Sundsvallsfoppa

#73 » 20:19:15, 31-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, det är inte så lätt att svara på. Om du menar ett certifikat för att flyga privat i mindre flygplan mellan 60-80000:-. Att gå hela vägen till trafikpilot uppskattningsvis mellan 600-800.000:- beroende på vad du skall flyga. Detta är väldigt ungefär.
Sundsvallsfoppa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:48, 06-12-2011
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Lundberg 342
Scania L111 1976
Volvo BM L30

sakkis10

#74 » 21:46:51, 31-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok jag tänkte bara mindre flygplan. Hur gammal måste man vara? och hur mycket kostar det att ta helikoptercertifikat? :grin:
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

Sundsvallsfoppa

#75 » 21:54:12, 31-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helikopter vet jag inte vad det kostar. En tumregel är att det nästan alltid är billigare att ta certen i USA men man måste se till att man få europeiska certifikat också. Tror att det finns skolor i USA som utbildar så man får båda certen. Många börjar med segelflyga då det är billigt och samtidigt så lär man sig mycket innan man går vidare. Tror att man kan börja segelflyga i ganska ung ålder (typ 16 år) eller runt den åldern. Kolla på nätet så brukar det alltid finnas segelflygskolor lite överallt i landet.
Sundsvallsfoppa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:48, 06-12-2011
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Lundberg 342
Scania L111 1976
Volvo BM L30


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se